يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.08.2018, 5:42

دهک‌های پایین کشور شانس کمتری برای ادامه تحصیل دارند

يكشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷
ایلنا
کارشناس اقتصاد اجتماعی از شناسایی بازماندگان از تحصیل خبر داد و گفت: یکی، دو سال است که به کمک وزارت رفاه و آموزش و پرورش و ثبت احوال، بازماندگان از تحصیل شناسایی شده‌اند که تعداد آنها به ۱۳۴ هزار نفر می‌رسد‌.
علیرضا عبدالهد‌زاده با اشاره به فقر چندبعدی از آموزش، سلامت و مسکن گرفته تا دسترسی به زیرساخت‌ها و فقر غذایی اظهار کرد: روی این موضوعات به‌ویژه فقر آموزشی در وزارت رفاه کار کردیم‌.
او با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد در سال‌های دورتر، آموزش می‌توانست جایگاه اقتصادی را تغییر دهد اما اکنون این اتفاق دیگر نمی‌افتد، ادامه داد: به لحاظ شاخص‌های کمی در دنیا جایگاه بدی نداریم‌.
عبداله ‌زاده بیان کرد: طبق یک تحقیق حدود ۷۰ درصد ورودی‌های یک دانشگاه خوب از سه دهک بالا بودند و آنها که وضع‌شان بهتر بود بیشتر کار پیدا کردند. این یعنی سیستم آموزشی ما نتوانسته فردی را تربیت کند که بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند سر کار برود‌.
او اضافه کرد: احتمالا این افراد آموزش‌هایی خارج از مدرسه دیده و جبران مشکلات آموزشی مدارس را خانواده پر کرده و نقش آموزش رسمی در اینجا کم می‌شود‌.
این کارشناس اقتصاد اجتماعی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم برای عدالت معیار مشخص کنیم باید هدف را مشخص کنیم و هدف عمده بچه‌های ما ورود به بازار کار است، خاطرنشان کرد: اولین جایی که ناعدالتی در آن مشاهده می‌شود در دوره پیش‌دبستانی است. انتقال بسیاری مهارت‌ها و اصل یادگیری قبل از هفت سالگی رخ می‌دهد‌. بسیاری از بچه‌های ما مهدکودک نمی‌روند. اولین دسترسی آموزشی که وجود ندارد همین پیش‌دبستانی است‌. اولین بار سیاست روستامهدها را در سیستان و بلوچستان اجرا کردیم که نتایج خوبی داشت‌.
او با بیان اینکه در سیاستگذاری باید ریشه مساله را پیدا کرد، اضافه کرد: در وزارت رفاه علت مدرسه نرفتن احصا شد. حدود شش درصد مشکل دوری از مدرسه داشتند و مابقی علل پررنگ فقر، معلولیت و‌.‌.‌. بود. بالای ۵۰ درصد بازماندگی از تحصیل به فقر و معلولیت برمی‌گردد‌.
این کارشناس اقتصاد اجتماعی ادامه داد: حدود ۵۰ هزار نفر از این ۱۳۰ هزار نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند‌. صحیح است که آمار ورود به مدرسه ابتدایی بسیار بالاست و بیش از ۹۸ درصد است اما در دهک‌های پایین، شانس رفتن به مقطع بالاتر ۳۴ تا ۳۷ درصد است‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024