دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 21.07.2018, 22:29

احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت

ایرنا- پارلمان انگلیس در ماه‌های باقی‌مانده تا خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا اگر با طرح پیشنهادی دولت ترزا می درباره برگزیت همراهی نکند، احتمال برگزاری همه‌پرسی مجدد بیش‌ازپیش خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، طرح پیشنهادی دولت انگلیس طی دو هفته گذشته آماج حملات مختلف احزاب سیاسی قرارگرفته است. پارلمان انگلیس زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به این نتیجه نزدیک شده است که نخست‌وزیر ۶۱ ساله انگلیس قادر به کسب اجماع داخلی و ادامه مسیر خروج از اتحادیه اروپا نیست. بدین ترتیب اگر شرایط تغییر نکند یا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و یا همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا دوباره برگزار می‌شود. البته تمام این گزینه‌ها مشکلات خود را دارند اما اگر قرار به خروج از بن‌بست کنونی باشد، به نظر می‌رسد که برگزاری همه‌پرسی دوم برگزیت بهترین گزینه است.

طرح پیشنهادی «می» درباره خروج از اتحادیه اروپا موسوم به چکرز، انگلیس را در مسیر نرم برگزیت قرار می‌دهد. در این طرح، پیشنهادشده که انگلیس در دوره پسا برگزیت به مقررات تجاری اتحادیه اروپا در خصوص کالا پایبند بماند، تدابیر خاصی برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

اگر اتحادیه اروپا با این طرح موافقت کند، انگلیس عملاً در بازار مشترک اتحادیه اروپا در خصوص معامله کالا باقی می‌ماند. همچنین تا زمانی که این کشور برای جمع‌آوری مالیات‌ها تدبیری نکند، در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا می‌ماند.

درواقع انتظار می‌رفت که هم‌حزبی‌های «می» با این طرح موافقت کنند؛ اما حامیان خروج سخت از اتحادیه اروپا نخست‌وزیر را وادار کردند که با اصلاحات آن‌ها موافقت کند. هرچند سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که اصلاحات واردشده با موضع دولت هماهنگ است اما در عمل «می» بازنده میدان بود.

سه‌شنبه آینده تعطیلات تابستانه پارلمان انگلیس به مدت یک ماه آغاز می‌شود. اگر در این حدفاصل تحول خاصی صورت نگیرد، طرح «می» برای خروج از اتحادیه اروپا، پاییز آینده که پارلمان بازگشایی می‌شود با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. او از یک‌سو در داخل حزب خود با طرفداری از حامیان برگزیت آرای مخالفان را از دست می‌دهد. از سوی دیگر تشتت آرا در حزب کارگر نیز بر سر طرفداری از خروج نرم و سخت از اتحادیه اروپا زیاد است.

البته «می» می‌تواند نمایندگان را به عدم توافق با اتحادیه اروپا تهدید کند، اما چنین سرانجامی برای انگلیس بسیار شوم خواهد بود. در چنین شرایطی انگلیس مجبور خواهد بود تا برای تجارت کالا با اروپا پست‌های مرزی ایجاد کند و بدین ترتیب وضعیت اقتصادی این کشور به‌شدت آسیب می‌بیند. به‌عبارت‌دیگر صادرات دارو، مواد شیمیایی و خودرو که بخش زیادی از روابط تجاری دو طرف را تشکیل می‌دهد یک‌باره متوقف می‌شود؛ هواپیماها به دلیل توقف همکاری‌های امنیتی زمین‌گیر می‌شود و به‌طورکلی کسب‌وکار از فعالیت می‌افتد. بنابراین، این راهبرد بسیار خطرناکی است و «می» بایستی تلاش زیادی را صورت دهد که نمایندگان را متقاعد کند که این مساله می‌تواند آسیب جدی به کشور بزند.

راه دیگر نخست‌وزیر انگلیس، برگزاری انتخابات پارلمانی است. بدین ترتیب او می‌تواند مسئولیت آینده برگزیت را با رأی‌دهندگان تقسیم کند؛ اما مشکل کار اینجاست که در انتخابات پارلمانی سال گذشته حزب محافظه‌کار آرای قاطع پارلمان را از دست داد و «می» مجبور به تشکیل یک دولت اقلیت شد.

برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد می‌تواند نتیجه مشابهی را به همراه داشته باشد، ضمن آنکه به رأی‌دهندگان این فرصت را بدهد تا به‌جای راهبرد ناکام دولت «می»، از طرح حزب کارگر مبنی بر یک خروج هماهنگ با اتحادیه اروپا حمایت کنند.
نظرسنجی‌ها در این رابطه نشان می‌دهد که حزب کارگر ۵ درصد از رقیب خود یعنی محافظه‌کاران جلوتر است. بااین‌حال چنین رویدادی در ماه‌های پایانی مانده به مهلت خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند هرج‌ومرج زیادی را ایجاد کند. ازاین‌رو شاید بهترین راه برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت باشد.

از طریق برگزاری این‌همه پرسی، یا نتیجه قبلی باطل می‌شود و یا طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا مجبور به پذیرش برگزیت می‌شوند. در این‌همه پرسی این سؤال مطرح است که یا انگلیس در اتحادیه اروپا می‌ماند یا توافق نهایی برگزیت پذیرفته می‌شود. هم‌زمان اتحادیه اروپا بایستی بپذیرد که در صورت رأی مردم انگلیس به ماندن در این اتحادیه، آمادگی توقف برگزیت و بازگشت به وضعیت قبل را داشته باشد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی در انگلیس، برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت بهترین درمان برای خروج از بن‌بست کنونی به شمار می‌رود.

هرچند طرفداران برگزیت تاکنون قادر نبوده‌اند تا موافقت اتحادیه اروپا و اعتماد مردم داخل کشور را جلب کنند، اما برگزاری یک همه‌پرسی مجدد برای آن‌ها به‌منزله خیانت خواهد بود. بااین‌حال پارلمان می‌تواند در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، آخرین فرصت برای تصمیم‌گیری درباره ماندن یا ترک اتحادیه اروپا را مهیا کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024