شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 04.07.2018, 8:48

آب صادر نمی‌کنیم

چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷
آرمان- زهرا سلیمانی
از دسترس خارج شدن آب قابل استفاده در خوزستان و آبادان، سبب نارضایتی مردم شده است. در روزهای اخیر تجمعات و اعتراض‌‌ها و حتی ناآرامی‌هایی در خرمشهر و آبادان روی داده است. دلیل گسترده شدن اعتراض‌ها، طولانی شدن زمان عدم دسترسی شهروندان به آب قابل استفاده است. آبی که در حال حاضر از طریق لوله‌کشی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، به هیچ وجه قابلیت استفاده ندارد. اعتراض‌ها از فضای مجازی شروع شد، ابتدا شهروندان به مساله معترض شدند و پرسش اصلی‌شان این بود که چرا باید چنین وضعیتی به‌وجود بیاید؟ طولانی شدن زمان و رفع نشدن مساله، موجب پیچیده شدن شرایط و افزودن اعتراض‌ها شد. اعتراض از تجمع جلوی در اداره آب در شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز شد و تجمعات عمومی‌تری در خیابان‌های شهر شکل گرفت. صبر مردم در منطقه تمام شده است، وضعیت برای زندگی سخت‌تر از تصور شده است. این در حالی است که سازمان هواشناسی اعلام کرد طی روزهای آینده در شرق کشور شاهد باد، گرد و خاک خواهیم بود و دمای هوای اهواز به ۵۰ درجه می‌رسد. احد وظیفه ادامه داد: همچنین در روزهای آینده در شمال غرب، غرب و جنوب غرب و جنوب کشور نیز در بعضی ساعات، وزش باد شدید پیش بینی می‌شود که در برخی مناطق احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی وجود دارد.
شرایط هموطنان در استان خوزستان به قدری وخیم است که بنابر گفته کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان و بر اساس اطلاعیه هواشناسی مبنی بر افزایش دما با هدف کاهش مصرف برق ادارات و بانک‌های استان خوزستان روز چهارشنبه این هفته تعطیل اعلام شد. پیش از این نیز در خوزستان با هدف کاهش برق در اطلاعیه‌ای ساعت کار ادارات و بانک‌ها نیز کاهش یافته بود. نماینده مجلس هم در واکنش به نارسایی‌هایی موجود در اهواز با تاکید بر اینکه امنیت کشور ما در گرو تامین امنیت خوزستان است، تصریح کرد: گاها به استان‌ها توجهی ندارند و این اعتراضات ناشی از سوء مدیریت کلان مسئولان است. علی ساری با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه گفت: این قوه برای به کرسی نشاندن خواسته‌های مردم زحمات زیادی را متقبل می‌شود، اما این زحمات باید منجر به نتیجه شود. از سویی مردم مطالبه‌گری می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای اخلال ایجاد می‌کنند. در بعضی موارد مدعی العموم باید ورود کند.
صدور آب کذب است

در روزهای اخیر اخبار متعدد درباره صدور آب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق منتشر می‌شود، طبیعتا این مساله با وجود شرایط حاد آبی در کشور نارضایتی مردم را تشدید می‌کند. در این باره نماینده مردم آبادان در مجلس درباره شایعه صدور آب ایران به کشورهای خلیج فارس از جمله کویت و عراق نیز گفت: مردم عزیز و همشهریان بزرگوار آبادانی‌ و خرمشهری‌ می‌دانم دل‌نگرانید، می‌دانم خاطری آزرده دارید، می‌دانم تنتان رنجور شده از این همه سختی و گرمای شدید و بی‌آبی و صف‌های طویل برای گرفتن یک دبه آب اما به خدا به این شایعات گوش ندهید. امروز که ما داریم در این رنج طاقت‌فرسا بسر می‌بریم کدام دولتمردی و کدام وجدانی اجازه می‌دهد که آب را به کشور دیگر بفروشیم. غلامرضا شرفی تاکید کرد: حتی یک قطره آب برای حوزه خلیج فارس صادر نمی‌شود. حدود ۱۰-۱۵ سال پیش در این باره بحث شد که اگر چنانچه آب ما افزایشی بیش از سرانه مصرف داشت آن را صادر کنیم، اما هیچ‌وقت این طرح عملیاتی ‌نشد. او تاکید کرد: حتی می‌گویند در اتفاقات اخیر مردم لوله‌ای که آب ایران را صادر می‌کرد‌ه ترکانده‌اند. بخدا درست نیست. اگر اشتباه نکنم، این لوله در مینو‌دشت آبادان قرار دارد و ترکیدگی آن نیز مشکل فنی است، نه به دست مردم. مقصد آن لوله‌ها نیز کشورهای خلیج فارس همچون کویت و بحرین و قطر نیست.
۱۲۹ نفر در روستای باوج مسموم شدند
شوری آب در استان خوزستان بسیاری از افراد را راهی بیمارستان کرده است. مدیر روابط عمومی فوریت‌های پزشکی قانونی خوزستان گفت: تعداد افراد مسموم شده روستای باوج شهرستان رامهرمز به ۱۲۹ نفر رسید. رضا رفیعی درباره آخرین آمار تعداد افراد مسموم شده، افزود: تعداد ۵۰ نفر به‌صورت سرپایی مداوا شدند و ۷۹ نفر به بیمارستان مادر رامهرمز و بیمارستان‌های شهرستان اهواز انتقال یافتند. او تاکیدکرد: تعداد چهار نفر به بیمارستان ابوذر اهواز، ۱۱ نفر کرمی، ۱۳ نفر سینا و ۱۷ نفر به بیمارستان نفت این شهرستان منتقل و برای درمان بستری شدند که تاکنون پنج نفر از آنها درمان و از بیمارستان ترخیص شدند. به گزارش ایرنا، رفیعی ادامه داد: اقدامات لازم برای کنترل وضعیت، رسیدگی درمانی و بهداشتی در منطقه و نیز ارائه خدمات به افراد دچار مسمومیت در حال انجام است.
مراجعه۲۱۰نفر از مسموم‌شدگان رامهرمزی به مراکز درمانی
در ابتدای بروز شرایط نامناسب آب ساکنان سه روستای شهید رایگانی، ستلون و کبوتری با علائم اسهال خفیف و تب دچار مسومیت شده و به مرکز خدمات جامع سلامت روستایی باوج رامهرمز مراجعه کردند. رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ورود آب خام به شبکه و استفاده از آب چشمه علت قطعی مسمومیت اهالی دهستان ابوالفارس رامهرمز بوده است. شکرا... سلمان‌زاده اظهار کرد: مردم و اهالی دهستان یاد شده ۲۰ ساعت قطعی آب داشته‌اند، به همین دلیل از آب چشمه استفاده کرده، ضمن اینکه بعد از وصل شدن آب شبکه چندین ساعت کلرزنی انجام نشده است. او گفت: با برطرف شدن این مشکل هم اکنون وضعیت آب شرب منطقه نسبتا کنترل شده و تعداد مراجعان دچار مسمومیت به مراکز بهداشتی و درمانی تا حد زیادی کاهش یافته‌اند. فرماندار شهرستان رامهرمز در این زمینه گفت: بر اساس آخرین گزارش تاکنون ۲۱۰نفر از افراد مسموم شده دهستان ابوالفارس رامهرمز به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. به گفته عطاءا... شیرالی، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت رامهرمز دلیل احتمالی مسمومیت جمعی از اهالی دهستان ابوالفارس که به مرکز خدمات جامع سلامت روستایی باوج رامهرمز مراجعه کردند، آب آلوده اعلام شده که نمونه‌برداری لازم انجام و نتیجه آن در روز آینده اعلام می‌شود.
۱۵ تیر مشکل حل می‌شود
در این شرایط بنابر دستور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، آب بهای خرداد و تیر(قبوض آب) از شهروندان آبادان و خرمشهر دریافت نمی‌شود. این دستور به علت شوری بیش از حد آب در شهرهای آبادان و خرمشهر در ماه‌های اخیر صورت گرفته است. وزیر نیرو در اقدامات این وزارتخانه در زمینه تامین آب شرب در استان خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر تصریح کرد: اولا باید بگویم که تمام استان خوزستان و کرمانشاه با این معضل روبه‌رو نیستند؛ چراکه از شهرها و روستاهای بسیاری تشکیل می‌شوند و همه آنها مشکل آب شرب ندارند. اردکانیان ادامه داد: استان خوزستان تحت تاثیر کم بارشی بوده که در حال حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند، بهتر شده است. طرح آبرسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی با کیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا ۱۵ تیر نیز این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل می‌شود و شهروندان این خطه، آب باکیفیت خواهند نوشید. او با بیان اینکه موضوع کم بارشی و کمبود آب، کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند، گفت: یکی از آنها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورهای اطراف ایران است. در حالی که هیچ قصدی برای انتقال و فروش حتی قطره‌ای از آب‌های سرزمین به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024