جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.05.2018, 10:10

امنیت غذایی در ۴ استان ایران در مرز بحران قرار گرفته‌است

محمدنعیم امینی‌فرد، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران با بیان اینکه چهار استان این کشور در آستانه بحران امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، گفت: در این چهار استان، سیستان و بلوچستان با اختلاف، رتبه اول را دارد و سپس هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری “ایلنا”، وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخصه‌های توسعه‌ای و ضریب جینی در رتبه‌های پایینی قرار دارد و متاسفانه به دلیل نبود ثروت و نیز خشکسالی‌های این ۱۸ ساله اخیر به موضوع امنیت غذایی در این استان صدمات جدی وارد شده است. این خشکسالی مردم روستاها را در شهرهای زابل، زاهدان و چابهار به حاشیه‌های شهرها کشانده و فاکتورهایی که مربوط به امنیت غذایی است را به قهقرا برده‌ است.

به گفته وی، بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی به عمل آمده در این استان، میزان قد و وزن نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

از سوی دیگر، علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز با بیان اینکه ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند، گفت: مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

وی افزود: از هر بیماری که فکر کنید، در این استان هست و این غیرقابل کتمان است. من در مشاهداتم تعداد فراوانی از این مردم را دیده‌ام که دچار مشکلات استخوان بندی و گوارشی هستند و عاقبت خوبی را نمی‌توان برایشان متصور شد. حتی در خود شهر زاهدان نیز بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر آب سالم لوله کشی ندارند و در خیلی از نقاط خود شهر نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.

یارمحمدی تاکید کرد: وقتی مردم این استان از نظر تامین مواد غذایی از امنیت کامل برخوردار نیستند، هیچ بعید نیست که مردم رو به خوردن گوشت حیواناتی نظیر گربه و کلاغ بیاورند. حالا باز روستاهای بخش زابل نسبت به سایر روستاهای استان از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار هستند. برخی روستاهای جنوبی و حوالی چابهار و قصرقند وضعیتی به مراتب اسفبارتر از این دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024