شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 19.04.2018, 9:36

تصویر هوایی مهرآباد به ‌جای پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه

شرق
روز گذشته خبرگزاری «تسنیم» گزارش منتشر‌شده در روزنامه اسرائیلی «جروزالیم ‌پست» و سایت «بی‌بی‌سی ‌فارسی» را گاف بزرگ خبری خواند.
شب سه‌شنبه، برخی منابع اسرائیلی به ‌نقل از واحد سخنگویی نیروهای دفاعی اسرائیل، تصاویر و گزارشی درباره پایگاه‌های هوایی و مراکز هدایت پهپادهای ایران در خاک سوریه منتشر کردند و این گزارش در سایت بی‌بی‌سی فارسی هم منتشر شد. به ‌گزارش تسنیم، تصویر هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران، با ١٨٠ درجه چرخش، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در خاک سوریه منتشر شده است، این تصاویر در گوگل‌مپ منتشر شده است.
البته در تصاویری که پایگاه جروز‌الیم‌ پست منتشر کرده، تصویر هوایی میدان آزادی تهران مشخص است؛ اما بی‌بی‌سی فارسی این بخش از تصویر را که شامل محوطه میدان آزادی است، از تصویر حذف کرده است. رسانه‌های اسرائیل یک نقشه و چند تصویر هوایی را منتشر کرده‌اند که ادعا می‌کنند مربوط به استقرار یگان‌های پهپادی سپاه پاسداران و هواپیماهای مسافربری غیرنظامی ایران است که در انتقال سرباز و تسلیحات به سوریه نقش دارند. بی‌بی‌سی فارسی هم در گزارشی مدعی شده که ایران در پنج پایگاه هوایی سوریه حضور نظامی دارد. نقشه منتشر‌شده محل استقرار یگان‌های هوایی ایران در خاک سوریه را در پایگاه هوایی تی۴ در حمص، فرودگاه حلب، فرودگاه دیرالزور، فرودگاه بین‌المللی دمشق و یک پایگاه دیگر در جنوب دمشق عنوان می‌کند. منابع اسرائیلی همچنین مدعی شده‌اند که ایران از دو شرکت هواپیمایی غیرنظامی سیمرغ و پویا برای انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه استفاده کرده است.  این روزها تحولات در سوریه به‌سرعت در حال ورق‌خوردن است؛ از حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی تا تأیید و تکذیب حمله به الشعیرات و الضمیر. سوریه آبستن تحولات جدیدی است و این در تحلیل رسانه‌های مختلف ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که روز گذشته «هیتر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم در نشست خبری خود با این پرسش و آینده خاورمیانه و روابط بین ایران و اسرائیل مواجه شد. او در پاسخ به اینکه آیا آمریکا و اسرائیل در سوریه تقسیم کار کرده و اسرائیل پایگاه‌های ایرانی را در این کشور هدف قرار می‌دهند، گفت: «من نمی‌توانم هیچ چیزی را درباره اینکه اسرائیل ممکن است در سوریه یا هر جای دیگر انجام داده باشد، تأیید کنم؛ بنابراین من شما را به اسرائیل ارجاع می‌دهم».
١٠ روزی که سوریه پشت سر گذاشت
حمله شیمیایی به دوما؛ هجدهم فروردین‌:‌ حمله‌ای که فرانسه و بیشتر کشورهای غربی آن را شیمیایی می‌خوانند، عصر شنبه در دوما، در غوطه شرقی دمشق رخ داد. اگرچه تهیه‌کنندگان گزارش محرمانه فرانسه آورده‌اند که با درجه بالایی از اطمینان، این حمله کار حکومت سوریه بوده است؛ اما سوریه و روسیه این ادعا را رد کرده و آن را توطئه‌ای علیه سوریه می‌خوانند. همچنین عده‌ای معتقد هستند درحالی‌که ارتش سوریه دست برتر را در میدان نبرد با تروریست‌های مسلح دارد، به‌کارگیری مواد یا سلاح شیمیایی به وسیله آنها امری منطقی به نظر نمی‌رسد.
تی‌٤؛ بامداد روز دوشنبه، بیستم فروردین‌: پایگاه هوایی تی٤ که محلی‌ها آن را فرودگاه تیاس می‌خوانند، هدف گلوله اسرائیل قرار گرفت؛ اگرچه از همان ابتدا ارتش روسیه، اسرائیل را عامل این حملات اعلام کرد؛ ولی در گزارش‌های اولیه، سوریه این حمله را به آمریکا نسبت داده بود. سخنگوی پنتاگون بلافاصله در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و گفت: «با وجود اینکه اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می‌کنیم، آمریکا دست به حمله هوایی در سوریه نزده است». دو جنگنده اف-۱۵ اسرائیل، با شلیک هشت موشک هوابه‌زمین، به پایگاه نظامی حومه حمص حمله کرده‌اند که سامانه دفاعی سوریه پنج فروند از موشک‌ها را «رهگیری» کرده است. به گزارش «المیادین»، موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه هوایی «تی‌فور» از حریم هوایی منطقه «کسروان» و «البقاع» در لبنان عبور کرده و به خاک سوریه رسیده است. در این حمله ١٤ نفر جان خود را از دست دادند که هفت نفر آن ایرانی بودند.
حمله سه‌گانه به سوریه، جمعه‌شب به وقت ایالات‌ متحده، بیست‌وپنجم فروردین‌: دقایقی بعد از سخنرانی هفت‌دقیقه‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در آن اعلام کرد دستور حمله را به پایگاه‌های سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه صادر کرده، خبرهایی درباره انفجار در دمشق از راه رسید. اندکی بعد بیانیه وزارت دفاع آمریکا حمله به سه موضع در سوریه را تأیید کرد...
یک مرکز تحقیقاتی در دمشق برای تولید و آزمایش تسلیحات شیمیایی و میکروبی، انبار ذخیره و تولید تسلیحات شیمیایی در غرب حمص از‌جمله گاز سارین و انبار ذخیره تسلیحات شیمیایی دیگری در نزدیکی حمص. آن‌طور که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، مدعی شده: «حملات هوایی به  سوریه فقط یک بار صورت می‌گیرد و هدف آن ارسال پیامی محکم به رئیس‌جمهوری سوریه است». در این حمله انگلستان و فرانسه هم آمریکا را همراهی می‌کردند. به گفته روسیه ١٠٣ موشک کروز به سوریه شلیک شده بود که سامانه دفاع موشکی سوریه ۷۱ موشک را رهگیری کرده است. هر سه کشور مدعی‌اند که حملات اخیر در پاسخ به حملات شیمیایی هفتم آوریل در شهر دوما است که بیش از ۷۰ کشته بر جای گذاشت.
حمله به جبل‌عزان؛ عصر شنبه، بیست‌وپنجم فروردین‌: برخی از رسانه‌های عربی از شنیده‌شدن صدای انفجار در یک پایگاه نظامی در جنوب حلب خبر دادند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ترک مدعی شد: «این پایگاه متعلق به ایران بوده و دست‌کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند». ساعاتی بعد این خبر از سوی حزب‌الله لبنان تکذیب شد.
حمله به الشعیرات و الضمیر؛ ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه، بیست‌وهشتم فروردین‌: رسانه دولتی سوریه و حزب‌الله لبنان اطلاع دادند سامانه دفاع هوایی این کشور، شش موشک را که به ‌سوی شعیرات و سه موشک به‌ سوی پایگاهی نظامی در «الشعیرات»، واقع در استان حمص و سه موشک به پایگاه «الضمیر» در نزدیکی دمشق شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کردند. همان زمان سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا در آن مقطع زمانی، در این ناحیه هیچ فعالیت نظامی‌ای نداشته و اسرائیل مسئول این حمله عنوان شد؛ اما ساعاتی بعد خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منابع نظامی، گزارش‌های قبلی خود درباره شلیک موشک به سمت پایگاه‌های هوایی این کشور را پس گرفت و گفت: «پدافند هوایی این کشور به‌ دلیل هشدار اشتباه فعال شده و موشکی شلیک نشده است». برخی از منابع محلی از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیبی در نزدیکی پایگاه هوایی در استان حمص و قلمون در نزدیکی دمشق که محل دو پایگاه هوایی است، خبر دادند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024