جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.03.2018, 12:48

کارگران هنوز حقوق نگرفته‌اند

شرایط سخت گروه ملی صنعتی فولاد ایران؛ کارگران هنوز حقوق نگرفته‌اند

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
جهان‌صنعت
گروه ملی صنعتی فولاد که دومین تولیدکننده فولاد خام در کشور است و بالاترین رکورد تولید را در کشور داشت، پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور، با نظارت دادگستری اداره می‌شد که هم‌اکنون به بخش خصوصی محول شده و این کارفرمای جدید نیز توانایی مالی لازم را برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و با وجود وعده‌های مسوولان، کارگران این کارخانه چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
این در حالی است که استاندار خوزستان می‌گوید: مشکلات گروه ملی صنعتی فولاد به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. خط تولید فولادسازی دوم گروه ملی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سال‌هاست بلاتکلیف مانده است. برخی خطوط نیز فرسوده و پرهزینه هستند.
صدها نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز چند بار تاکنون راهپیمایی کرده‌اند و خواستار پرداخت حقوق عقب‌افتاده خود شده‌اند. این کارگران چند ماه است که دستمزدشان را نگرفته‌اند. این کارگران در ماه‌های اخیر بارها تقاضای حقوق عقب‌افتاده خود را کرده‌اند اما با بی‌توجهی مسوولان کارخانه مواجه شده‌اند. از کارگران نقل شده است که بعد از هر اجتماعی، مسوولان استانی وعده پیگیری پرداخت مطالبات معوقه ما را می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کارگران همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.
این شرکت در سال ۸۹ با تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن محصول نهایی و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام (به ترتیب ۱۲ و ۱۳ درصد رشد) در شهر اهواز با ۱۸ خط تولید محصولات مقاطع میلگرد، تیرآهن، لوله بی‌درز، لوله درزجوش، محصولات مختلف مفتولی؛ پروفیل الکترود و قطعه‌سازی را تولید می‌کند این شرکت با چهار هزار نفر شاغل، در جنوب‌شرقی شهر اهواز واقع است.
کارگران گفته‌اند که گروه ملی فولاد اهواز شرکت‌های احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز است. پس از کشف فساد مالی در این مجموعه و ارتباط آن با دو بانک بزرگ کشور و تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده، مدیریت موقت این واحد صنعتی به قوه قضاییه واگذار شد، پس از آن نیز مالکیت این مجتمع بزرگ صنعتی به دلیل بدهی‌هایش به بانک ملی به این بانک سپرده شد و در نهایت، مالکیت آن در آبان‌ماه سال‌جاری به عبدالرضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس واگذار شد. به گفته کارگران، کارفرمای جدید توانایی مالی لازم را برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و وعده‌های داده شده از سوی مسوولان هم راه به جایی نبرده است.
جواد کاظم‌نسب‌الباجی و علی ساری نمایندگان اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی یکم دی‌ماه درباره بلاتکلیفی شرکت گروه ملی صنعتی فولاد و کارکنان آن به وزیر صنعت تذکر کتبی دادند اما تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد نیز برای تحقق مطالبات خود با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسوولان به وضعیت‌شان شدند. این کارکنان در دو ماه گذشته چند بار برای پرداخت حقوق معوقه‌شان دست به
تجمع زدند.

کلاف سردرگم مشکلات گروه ملی صنعت فولاد
استاندار خوزستان چندی پیش در زمینه مشکل کارگران گروه ملی صنعتی ایران اظهار کرد: در این زمینه نشستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سازمان‌های مختلف چون امور مالیاتی، بانک‌ها، تامین‌اجتماعی، بانک مرکزی و نماینده برخی وزارتخانه‌ها پیرامون مساله گروه ملی برگزار شده و راهکارهای کمک و تسریع در حل مشکلات این گروه بررسی شد.
غلامرضا شریعتی افزود: مشکلات گروه ملی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که با توجه به روال اداری و پیچیدگی‌های خاص آن بنا شد به تدریج حل شوند و تا زمان حل مسایل اداری، «شرکت ایمیدرو» مواد اولیه را در اختیار گروه ملی قرار دهد و تامین اجتماعی بیمه‌ها را بپذیرد، دفترچه بیمه کارگران را تمدید و حکم کسانی که بازنشسته می‌شوند را صادر کند، علاوه بر این امور مالیاتی نیز تمهیداتی را برای کمک به این واحد صنعتی در نظر بگیرد. با توجه به اینکه گروه ملی با مشکلات بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو است لازم است همه مالک جدید آن را حمایت کنیم تا از پس مشکلات برآید زیرا سرمایه‌گذار بدون حمایت قادر به حل مشکلات نیست و امکان دارد در میانه راه ناامید شود.
وی ادامه داد: خط تولید فولادسازی دوم گروه ملی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سال‌هاست بلاتکلیف مانده که باید سرمایه مورد نیاز برای تکمیل آن تامین شود و برخی خطوط که فرسوده و پرهزینه هستند و به صورت موجود توجیه اقتصادی ندارند بازسازی شوند.
استاندار خوزستان گفت: بانک ملی موظف شده از گروه ملی حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیارش قرار دهد و سازمان خصوصی‌سازی موظف شد مشکلات پیش روی این مجموعه را بردارد، مجموعه استان با این حال که حامی و پشتیبان سرمایه‌گذاران جدید و کسانی که صنایع قدیمی استان را می‌خرند هست اما سرمایه‌گذاران هم باید حقوق کارگران را رعایت و مسایل آنها را حل کنند، ما در عین حال خواستار استیفای حقوق کارگران نیز هستیم و سایر دستگاه‌های اجرایی استان موظف و مکلفند هر آنچه در توان دارند برای احقاق حق نیروهای این مجموعه صنعتی انجام دهند.

وعده‌هایی که عملی نشد
در حالی که به گفته مسوولان تلاش‌ها بر این است تا مطالبات کارکنان و کارگران به آنها پرداخت شود اما با گذشت یک ماه از وعده‌های مسوولان امر تاکنون هیچ مطالباتی به کارگران پرداخت نشده است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینکه مدیریت کارخانه، تیم اقتصادی استان و استاندار خوزستان پیگیر حل مشکلات به وجود آمده در بحث پرداخت حقوق گروه ملی فولاد ایران هستند، گفت: تلاش می‌کنیم تا پیش از عید، حقوق عقب افتاده کارگران و کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران به آنها پرداخت شود.
علی‌حسین حسین‌زاده اظهار کرد: مشکلات گروه ملی صنعتی فولاد ایران در بحث کلان از طریق استاندار خوزستان در حال پیگیری است. همچنین فرمانداری اهواز و معاونت اقتصادی استاندار نیز به دنبال تهیه مواد اولیه و حل مشکلات کارگران هستند. مجموعه استان در حال کمک هستند تا بتوان مشکلات گروه ملی را که پس از مطرح شدن موضوع فساد مالی به وجود آمد و از آن زمان تاکنون این مشکلات روی دوش کارخانه باقی مانده است حل کرد. در زمینه حل مشکلات کلان کارخانه نیز استاندار خوزستان پیگیر است تا بتواند موضوع واگذاری و سایر مسایل کلان کارخانه را حل کند.

هیچ پرداختی به کارگران صورت نگرفته
با وجود وعده‌های مطرح شده از سوی مسوولان، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران می‌گویند در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شوند که هنوز حقوق ماه‌های دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند و حقوق اسفند نیز وضعیت مشابهی خواهد داشت. آنها همچنین گفته‌اند که از عدم واریز حق بیمه کارگران به صندوق سازمان تامین اجتماعی که باعث عدم تمدید دفترچه‌های درمانی‌شان شده، شرایط سختی برای آنها و خانواده‌هایشان به وجود آمده است. یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به نمایندگی از سایرین و با اشاره به تجمعات کارگران این کارخانه در روزهای اخیر در اهواز گفته است: اصلی‌ترین خواسته کارگران پرداخت مطالبات بحق آنهاست که بیش از سه ماه به تعویق افتاده و با وجود صحبت‌های انجام شده در ماه‌های قبل، هیچ پرداختی به کارگران صورت نگرفته است. در حال حاضر کارگران حقوق سه ماه یعنی آبان، آذر و دی خود را دریافت نکرده‌اند و با توجه به اینکه اسفندماه نیز رو به اتمام است، وضعیت حقوق اسفندماه کارگران نیز اصلا مشخص نیست و هیچ قول مساعدی برای پرداخت حقوق به کارگران داده نشده است. وی گفت: علاوه بر حقوق پرداخت نشده کارگران سنوات آنها نیز از سال گذشته پرداخت نشده و این در حالی است که شرکت از پیمانکار قبلی پول را گرفته اما پولی به کارگران پرداخت نکرده است. کارگران مشکل مالی دارند و هیچ قولی نیز برای پرداخت حقوق به آنها داده نشده است. خطوط تولید کارخانه فعال هستند و کارگران کار می‌کنند و این مساله که به دلیل تولید نکردن، توان پرداخت نداریم به هیچ عنوان صحیح نیست. مدیران عالی‌رتبه کارخانه اصلا در کارخانه حضور ندارند تا حتی مشکلات را از نزدیک ببینند و سوءمدیریت است که کارگران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

مطالبات کارگران
به گفته کارگران این کارخانه، در سه سال گذشته بارها پرداخت حقوق و مطالبات ما با تاخیر بسیار مواجه شده که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری برای ما و خانواده‌هایمان شده است.
آنان با اشاره به پرداخت نشدن حقوق دی و بهمن و انبوهی از مطالبات سنوات عقب افتاده سال‌های قبل و مشخص نبودن وضعیت قراردادها و پرداخت حق بیمه تمدید نشدن دفترچه‌های مربوطه افزودند: ما هیچ‌گونه خواسته نامعقول یا غیرصنفی‌ای نداریم. در بین ما کارگرانی هستند که فرزندانی با بیماری‌های خاص از جمله سرطان دارند و تاخیر در پرداخت حقوق برای این دسته از همکاران ما وضعیت بسیار بغرنج‌تری رقم زده است. برخی از این کارگران گفتند: مدیران شرکت به خواسته‌های ما بی‌توجهند و وعده‌های گذشته آنان در خصوص پرداخت حقوق معوقه تاکنون عملی نشده است. مشکل اصلی ما انتظارات تحقق نیافته و ناامیدی از وضعیت کنونی شرکت و ابهام در آینده آن است. انتظار داشتیم با به دست گرفتن مسوولیت شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران توسط مدیر بومی، مشکلات این شرکت به مرور قابل رفع باشد ولی مدیر کنونی شرکت بدون توجه به پرسنل و آینده شرکت گام برمی‌دارد. کارگر دیگری نیز گفت: گلایه ما از مسوولان استان این است که با حذف کارگران، تنها از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنند این در حالی است که سرمایه‌گذار حاضر به هزینه کردن برای بهبود وضعیت شرکت نیست.
یکی از کارگران این کارخانه گفته است: ما حدود ۴۰۰ نفر از کارگران واحد تولید این شرکت هستیم که چهار ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و برخی از همکاران ما حقوق مهرماه و سنوات گذشته را هم هنوز طلب دارند. برخی نیز مطالبت و تسویه‌حساب یک سال گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند. کارگران با مراجعه به بیمه برای تمدید دفترچه بیمه با مشکل روبه‌رو هستند، به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه هنگام مراجعه به تامین اجتماعی دفترچه درمانی آنها تمدید نمی‌شود.

بازداشت کارگران
اما تجمع کارگران که برای نشان دادن اعتراض‌شان از وضعیت کارخانه و رساندن صدایشان به گوش مسوولان صورت گرفته بود با واکنش تند مقامات قضایی روبه‌رو شد و تعدادی از کارگران زحمت‌کشی که چهار ماه حقوق نگرفته‌اند توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت شدند. فرهاد افشارنیا (رییس کل دادگستری خوزستان) گفته است: علت بازداشت تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز آنان است. بازداشت کارگران گروه ملی فولاد ایران با دستور دادستانی و توسط نیروی انتظامی انجام شده است.
به گفته وی؛ کارگران گروه ملی فولاد ایران برای پیگیری مطالبات مزدی خود دست به اعتراض می‌زنند و اخیرا تعدادی از این تجمعات در مقابل ساختمان استانداری خوزستان و محل برگزاری نماز جمعه اهواز برگزار شده است. نیت کارگران گروه ملی فولاد ایران از تجمع، رساندن مشکلات‌شان به گوش مسوولان است. اکنون این اتفاق رخ داده، ادامه روند اعتراضی کارگران به صلاح نیست و ممکن است این تجمعات مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.
افشارنیا با بیان اینکه طبق آخرین اخبار به دست آمده، طی چند ماه گذشته بخی از مطالبات معوقه آنان پرداخت شده است، افزود: کارکنان و کارگران گروه ملی فولاد ایران به خوبی اطلاع دارند که این شرکت به نوعی ورشکسته شده و دستگاه‌های مختلف دولتی، بانک‌ها و بخش‌خصوصی از این شرکت طلبکار هستند. در حال حاضر بخش خصوصی مسوولیت این واحد صنعتی را برعهده گرفته است. از کارگران گروه ملی فولاد ایران درخواست داریم با سرمایه‌گذار جدید این کارخانه همکاری لازم را داشته باشند.
با توجه به فعال نبودن بخش‌های این شرکت تاکنون هیچ برنامه‌ای برای خروج از بحران کنونی توسط مدیر جدید این شرکت ارائه نشده است و به گفته کارشناسان، سیاست‌های مدیرعامل کنونی شرکت در تعدیل نیرو، افزایش تولید و امید به آینده شرکت همگی شکست خورده است و چشم‌انداز مثبتی برای شرکت دیده نمی‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024