دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - Monday 17 June 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.02.2018, 8:02

ظریف: آمريكا نمی‌تواند شرط بگذارد

واکنش ظریف به پيشنهاد براي اصلاح برجام
آمريكا نمی‌تواند شرط بگذارد

يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶
وزیر خارجه ایران درباره اظهارات یک مقام آمریکایی و تعیین شروطی برای باقی‌ماندن واشنگتن در برجام تصریح کرد: یک عضو یک توافق چندجانبه نمی‌تواند برای توافق شرط بگذارد، قبلا شروط نابجایی را مطرح کردند و شروط جدیدشان هم نابجاست.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در حاشیه همایش ایثار، زبان صلح جهانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از مقامات آمریکایی مبنی‌بر اینکه ایران باید در حوزه سایبری، حقوق بشر و فعالیت‌های اقتصادی سپاه نیز محدودیت‌هایی را بپذیرد تا واشنگتن در برجام باقی بماند، عنوان کرد: اصولا هر شرطی نا‌بجاست. آنچه الان ضروری است این است که جامعه بین‌الملل باید اطمینان حاصل کند که حقوق ایران به عنوان طرفی که برجام را رعایت کرده، توسط آمریکا که تعهدات آمریکاست عملی می‌شود و این مشکل کنونی ماست.
ظریف گفت: آمریکایی‌ها برای فرار از اجرای تعهداتشان فرار رو ‌به ‌جلو کرده و شرایطی را مطرح می‌کنند، جامعه بین‌الملل کاملا وقوف دارد که این شرایط هیچ‌کدامشان حتی قابل‌بررسی هم نیست. بنابراين تأکید بر این است که باید هر چه سریع‌تر آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند. یک مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته ترامپ ماندن در توافق هسته‌ای را به تغییر رفتار ایران در شش حوزه مشروط کرده و خواهان همکاری اروپا برای تغییر رفتار ایران در این شش حوزه شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته این مقام آمریکایی، در حالی‌ که ترامپ پیش‌تر توافق هسته‌ای را به «اصلاح بندهای زوال‌پذیر آن»، «امکان بازرسی از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» و «محدود‌کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران» مشروط کرده بود، اکنون «نقض حقوق بشر»، «تهدیدات سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه» را نیز به سه شرط قبلی خود اضافه کرده است.
استقلال خود را گرو گذاشتند
وزیر امور خارجه گفت: برخی کشورهای منطقه آبرو، استقلال، عزت، شرف و حیثیتشان را گرو گذاشتند و منابع سرشار کشورشان را به تاراج کمپانی‌های تسلیحاتی دادند تا برای خود امنیت بخرند.
محمدجواد ظریف اضافه کرد: در منطقه کشورهایی زیر چتر حمایتی هسته‌ای هستند یا خودشان دارای سلاح هسته‌ای هستند. کشورهایی را می‌بینید که سالانه ده‌ها و صدها میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی می‌کنند چون امنیت خود را وام‌دار کشورهای خارج از منطقه می‌دانند. با یک قهر کشورهای بزرگ لرزه‌ بر اندامشان می‌افتد و با یک لبخند آنها احساس شعف و امنیت می‌کنند. بعد از برجام برخی کشورهای منطقه سراسیمه به کمپ دیوید رفتند و اعلام کردند که چرا ما را رها کردید، بدون شما امنیت و استقلال نداریم. به یاد داریم بعد از اینکه طرف به منطقه ما آمد، با امرای کشورها رقص شمشیر انجام دادند و از خود بی‌خود شدند و احساس کردند که امنیت جدیدی پیدا کرده‌اند و ما در چنین منطقه‌ای زندگی می‌کنیم.
هزینه تسلیحاتی کشورهای همسایه
وی با بیان اینکه آنها سال گذشته در منطقه خلیج فارس ١١٦ میلیارد دلار هزینه سلاح کردند، ادامه داد: هزینه‌های تسلیحاتی عربستان سعودی از کشور روسیه که هزینه‌های زیادی برای حفظ تسلیحات هسته‌ای خود می‌کند، بیشتر است. عربستان بعد از آمریکا و چین با ٦٧ میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی سومین کشور در جهان است و با وجود این همه هزینه، هنوز هم احساس ناامنی می‌کند و هیچ یک از این کشورها در منطقه احساس امنیت نمی‌کنند و دنیا هیچ‌کدام از این کشورها را امن نمی‌داند. ظریف همچنین گفت: یکی از مشکلات این کشورها آن است که ادعا می‌کنند با وجود این همه هزینه تمام نگاه‌ها جای دیگر است و کشورهای دیگر ایران را قدرتمندترین، امن‌ترین و باآینده‌ترین کشور منطقه می‌شناسند.
وی تأکید کرد: حتما داشتن بهترین ابزارها برای اینکه بار دیگر جنایتکاری همچون صدام حسین شهرهای ما را موشک‌باران نکند، مهم است و این قابل‌مذاکره نیست اما مگر این ابزارها را همسایگان ما ندارند، مگر دیگران تسلیحات و هواپیماهای جنگنده فوق‌مدرن و موشک ندارند.
رئیس دستگاه دیپلماسی به اظهارات برخی درباره فعالیت موشکی ایران اشاره کرد و ادامه داد: مگر عربستان موشک‌هایی با برد دوهزارو ٥٠٠ کیلومتر ندارد، مگر موشک‌های سعودی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارند.
ظریف گفت: برد موشک‌های عربستان به ١٢ هزار کیلومتر می‌رسد. او بار دیگر تأکید کرد که برنامه موشکی کشور قابل‌مذاکره نیست و افزود: ما هیچ مشکلی برای مذاکره با کشورهای همسایه نداریم، بلکه آنها آمادگی ندارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024