شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.02.2018, 22:13

مرگ کاووس سیدامامی و تبعات آن برای روحانی

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از تهران نوشت:

این بار با مرگ یک اسناد دانشگاه در زندان و بازداشت چند تن دیگر، مدافعان حفظ محیط زیست در ایران باعث ایجاد یک تقابل جدی دیگر میان پرزیدنت حسن روحانی و تندروها در این کشور شده‌اند.

فعالیت در زمینه محیط زیست که برای زمان های طولانی برای حکومت ایران بی ضرر تلقی می شد؛ حالا با حضور افراد دوملیتی و مهاجر، لحنی سیاسی به خودش گرفته است.

حداقل ۴ فعال محیط زیست دستگیر شدند و و نظام قضایی ایران اعلام کرده که آنها اطلاعات حساسی را از مراکز خاص به سازمان های جاسوسی اسراییل و آمریکا انتقال داده اند.

این تنش ها در آخر هفته با مرگ یک استاد شناخته شده دانشگاه به نام کاووس سید امامی و بی اطلاعی از مکان کاوه مدنی، معاون دپارتمان محیط زیست ایران، بالا گرفت.

از سال ۲۰۱۳روحانی با باز کردن بحث پرونده هسته‌ای و همچنین آزادی های مدنی باعث ناخوشایندی تندروهای ایرانی بوده است. حالا اما با بالا گرفتن مساله ریزگردها در جنوب ایران و همچنین کمبود ذخایر آبی، موقعیت خوبی برای این تندروها در ایران بوجود آمده که آشکارا به او حمله کنند.

روحانی که در ماه می دوباره به سمت ریاست جمهوری ایران انتخاب شد؛ بر سر انجام وعده های انتخاباتی اش تحت فشارهای شدید دو جناح سیاسی ایران و همچنین مردم عادی قرار گرفته است.

همچنین، تهدیدهای دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای نیز تاثیر زیادی در جذب نشدن سرمایه‌های خارجی و کند شدن رشد اقتصادی در ایران داشته است.

تندروهای ایران در ابتدای شدت گرفتن تظاهرات در ماه دسامبر علیه وضعیت اقتصادی در دولت روحانی شادمان و سرخوش بودند؛ اما طولی نکشید که شادمانی آنها با ضدحکومتی شدن اعتراضات کاملا محو شد.

مقامات ذیربط گفته اند که امامی که یک دانشگاهی ایرانی –کانادایی است؛ خودکشی کرده است. این ادعایی است که خانواده امامی به شدت تکذیب اش می کنند.

آقای مدنی اما که یک تحصیلکرده در آمریکا و سخنران امپریال کالج لندن بوده است؛ بعد از چند روز بازداشت آزاد شد و تصویری از خود و سفیر آلمان در تهران در اینستاگرام منتشر کرد.

گفتنی است اخیرا حساسیت نسبت به هرگونه ارتباط با خارج از کشور در ایران افزایش یافته است؛ چرا که بسیاری از اپوزیسیون های سیاسی نظام ایران آشکارا از اهرم آلودگی محیط زیست برای مخالفت استفاده می کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024