جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.02.2018, 18:26

ترامپ در مورد ایران فقط حرافی می‌کند

دنیس راس
سیاستمدار و دیپلمات ارشد آمریکایی - نشریه‌ فارن پالیسی

ممکن است که دونالد ترامپ در داخل آمریکا از محبوبیت فراوانی برخوردار نباشد اما هر کس که مثل من مدت زمان کوتاهی را در عربستان و اسرائیل گذرانده باشد پی می‌برد که این موضوع در این کشورها کاملا متفاوت است، چرا؟ به دلیل آنکه او باراک اوباما نیست. اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها باراک اوباما را فردی می‌دانستند که خطراتی که آنها را تهدید می‌کند را درک نمی‌کنند.

تهدید ایران برای هر دوی این کشورها بسیار جدی بود اما آنها قانع شده بودند که اوباما ایران را راه‌حلی برای حل مشکلات در منطقه می‌دانست و نه مثل آنها منبع ایجاد این مشکلات. اما از طرفی ترامپ به شدت از تهدیدهایی که ایران در منطقه علیه منافع متحدان واشنگتن ایجاد کرده است انتقاد می‌کند.

اما موضوع مهم آن است که ترامپ به اندازه حرف‌هایی که زده است سیاست‌های عملی را دنبال نکرده است. بله البته او از طریق قرار دادن موسسات ایرانی در فهرست حامیان تروریسم آنها را مورد تنبیه مالی قرار داده است اما اوباما نیز این اقدام را انجام داد. به علاوه اوباما جدا از انتقاد از اسرائیل برای سیاست گسترش شهرک‌سازی و انتقاد از سعودی‌ها برای عدم همکاری با ایرانی‌ها در منطقه نیازهای امنیتی این دو کشور را به خوبی درک می‌کرد.

اکنون موشک‌های ایرانی در اختیار حوثی‌های یمن قرار دارد ترامپ اعلام کرده است که هدف او مقابله با ایران است بخصوص در منطقه‌ای که سعودی‌ها خود را توسط ایران محصور شده می‌دانند اما آیا ترامپ واقعا چنین اقدامی برای مقابله با ایران انجام داده است؟ نه در سوریه و نه در یمن هیچگونه تقابلی با ایران برای جلوگیری از توسعه‌طلبی این کشور انجام نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024