جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2018, 13:56

۹۵ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
جهان صنعت
از میان ۱۷۷ سد بزرگ در شش حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره‌شده دارند.
به گزارش تسنیم، بر اساس ارزیابی صورت‌گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۱۸ بهمن‌ماه حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز دریای خزر، خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی،‌ هامون و سرخس ۲۷/۲۰ میلیارد مترمکعب است.
هم‌اکنون ۴۱ درصد مخازن سدهای یاد‌شده پر است و ورودی به آنها نیز ۳۴ درصد، خروجی آنها ۱۱ درصد و حجم آب ذخیره‌شده در مخازن ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این شش حوضه آبریز ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره‌شده دارند.
در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۵۵۸ میلیون مترمکعب بوده و ۳۰ درصد حجم این سدها نیز پر است.
بررسی این اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. ادامه در همین حال بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز اصلی خزر با ۶/۱۶۸ میلیمتر و کمترین میزان بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق با سه میلیمتر ثبت شد.امسال حجم بارش‌های اول مهر تا بیستم بهمن‌ماه ۷۶ میلیارد و ۶۳۳ میلیون مترمکعب بوده است.
همچنین گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران حکایت از آن دارد که‌ ۲۸ استان کشور (فارس، ‌قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر‌احمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی،‌ خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، ‌سمنان و سیستان‌و‌بلوچستان) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش بارش را شاهدند.
استان سیستان و بلوچستان با دو میلیمتر بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۹۷ درصدی و استان آذربایجان غربی با ۱۲۵ میلیمتر بارش با کاهش چهار درصدی مواجه بوده است.
گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد از ابتدای مهر‌ تا بیستم بهمن‌ماه فقط سه استان کشور شامل بوشهر، گلستان و مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته از افزایش بارش برخوردار بوده‌اند.
بر پایه این گزارش استان بوشهر با ۶۹ میلیمتر بارش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته ۸۱ درصد افزایش بارندگی داشته و استان‌های گلستان و مازندران به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد افزایش بارش در کشور را تجربه کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024