جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2018, 17:04

دو هزار ادعای کذب و گمراه کننده ترامپ در یک سال

واشنگتن پست

ده روز مانده به پایان سال نخست ریاست جمهوری ترامپ، وی در ۳۵۵ روز کاری‌اش ۲۰۰۱ مغلطه یا ادعای نادرست مطرح کرده است. این میزان ادعا و مغلطه از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به این معناست که وی در روز بیش از ۵.۶ ادعای دروغ مطرح کرده است.

زمانی که ما این تحلیل را آغاز کردیم و هدفمان در اصل ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری ترامپ بود، او در روز ۴.۹ ادعا مطرح می‌ کرد. در آن زمان، به نظر بعید بود که ترامپ رکورد ۲۰۰۰ در سال را بشکند اما این اتفاق افتاد. هر قدر که ترامپ در کارش پیش رفت، ادعاهای دروغ و مغلطه‌هایش هم بیشتر شد.

همان طور که خوانندگان ما می‌ دانند، رئیس جمهوری دوست دارد تا حرفایش را مکررا مطرح کند. ۷۰ مورد ادعایی هم وجود دارد که او سه بار یا بیشتر آنها را تکرار کرده است. او زمانی که در ۹ ژانویه ۲۰۱۸ به گفتگویی یک ساعته با قانونگذاران درباره مهاجرت پرداخت، از آستانه ۲۰۰۰ ادعای دروغ و مغلطه‌ گویی گذشت. در اینجا به بخش‌هایی از ادعاهای دروغ او می‌ پردازیم:

- «ما می‌ توانیم در یک سال دیوار مرزی با مکزیک را با هزینه‌ای کمتر از آنچه که درباره‌اش صحبت می‌ کنیم، بسازیم.»

- «درباره ویزای لاتاری، آنها مردمی را دارند که نمی‌ خواهندشان و با لاتاری آمریکا، این افراد وارد کشور ما می‌ شوند.»

- «مهاجران و مواد مخدر در حجم و تعداد بالا وارد کشور می‌شوند. بنابراین، برای امنیت باید این دیوار مرزی با مکزیک ساخته شود.»

و اما حقیقت اینهاست:

- تحت هیچ سناریویی دیوار با مکزیک را نمی‌‌توان در عرض یک سال ساخت. این پروژه‌ای است که دست کم چهار ساله با صرف هزینه ۲۵ میلیارد دلاری ساخته می‌ شود.

- اشخاص حقیقی می‌توانند برای ویزا اقدام کنند و باید دست کم دیپلم داشته باشند یا در یک شغل خاص مشغول باشند و به این صورت مشمول خواهند بود. در لاتاری، درخواست کنندگان براساس یک الگوی تصادفی کامپیوتری برنده می‌شوند. افرادی که به این صورت می‌ خواهند درخواست ورود به آمریکا را بدهند، پیش از ورود مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند.

-در اصل ساخت این دیوار مرزی با مکزیک هیچ تاثیری بر ورود مواد مخدر به آمریکا نمی‌گذارد. براساس گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، اکثر مواد مخدر از طریق راه‌های قانونی یا از طریق تونل‌های زیر زمینی وارد آمریکا می‌ شوند.

ادعای ترامپ درباره قاچاق مواد مخدر و این دیوار ۱۷ بار تکرار شده و ما به او لقب «پینوکیو» می‌‌دهیم. تنها در بازه زمانی دو ماهه، او ۱۲ بار درباره لاتاری صحبت کرده است. ادعای او درباره دیوار مرزی با مکزیک هم از همان روزهای نخستین کمپین انتخاباتی‌اش مطرح شده و به عبارتی این امضای ترامپ است.

یکی دیگر از موارد ادعایی ترامپ که رکوردی بی نظیر در تکرار دارد،‌ درباره قانون بیمه سلامت درمانی اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکاست که از همان دوران کمپین انتخاباتی آن را مکررا تکرار کرده است.

از دیگر مواردی که او تکرار کرده، درباره شغل و تجارت است. او ۶۱ بار گفته که سرمایه‌ گذاری تجاری و شغل را تضمین می‌ کند و این ادعایی بیش نیست.

وی ۵۵ بار درباره کاهش مالیات صحبت کرده و ۵۹ بار مدعی شده که آمریکایی‌ها بیشترین مالیات را پرداخت می‌ کنند. یکی از مواردی که ترامپ به شدت تکرار کرده، مربوط به بازار بورس است. او ۹۱ بار درباره حباب موجود در این بازار صحبت کرده و گفته بود در صورت افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، این مشکل حل می‌ شود.

بانک مرکزی آمریکا از زمان انتخابات، نرخ بهره‌ها را چهار برابر کرده اما بازار سهام و بورس آمریکا همچنان دارای حباب است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024