جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2018, 10:07

آمریکا نیمی از کمک‌های ویژه به فلسطینی‌ها را تعلیق کرد

العربیه: یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۶ ژانویه اعلام کرد که این کشور، ۶۰ میلیون دلار کمک به فلسطینی‌ها را به آژانس کمک و کاریابی پناهجویان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد (اونروا) پرداخت خواهد کرد و ۶۵ میلیون دلار دیگر را به تعلیق خواهد آورد تا درآینده درباره آن تصمیم‌گیری شود.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این اقدام برای مجازات هیچ طرفی نیست.

مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: «آژانس سازمان ملل متحد که به بیشتر ساکنان نوار غزه کمک ارائه می‌دهد، نیازمند آن است تا درباره روش کار و ارائه کمک‌هایش، بازنگری ریشه‌ای شود».

در همین حال خدر ناوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور در پی «مجازات» هیچ کسی نیست و تنها خواهان انجام اصلاحاتی در آژانس کمک و کاریابی پناهجویان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد است.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها از آزانس اونروا انتقاد کرده بود. او همچنین دوم ژانویه اعلام کرده بود کمک به فلسطینی‌ها را متوقف خواهد کردف زیرا به گفته او، آن‌ها «در مشارکت در مذاکرات صلح با اسرائیلی‌ها جدی نیستند».

ترامپ در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «سالانه میلیون‌ها دلار پرداخت می‌کنیم اما هیچ تقدیر یا احترامی به دست نمی‌آوریم. آن‌ها حتی خواهان مذاکره با توافق‌نامه صلحی با اسرائیل نیستند که اجرای آن بسیار به تاخیر افتاده است». او افزود: «با توجه به این‌که فلسطینی‌ها دیگر آماده مشارکت در مذاکرات صلح نیستند، پس چرا سالانه این مبالغ هنگفت را به آن‌ها پرداخت کنیم؟».

بنیامین نتیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم هفتم ژانویه به شدت به آژانس کمک و کاریابی پناهجویان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد تاخت و گفت باید این آژانس از روی کره زمین محو شود. او این اژانس را به تلاش برای نابودی اسرائیل متهم کرد.

این تنش‌ها پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ حدود دو ماه پیش قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. پس از این اقدام دولت فلسطین اعلام کرد دیگر آمریکا را به عنوان میانجی صلح نمی‌پذیرد.

اقدام ترامپ با مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی روبرو شد. برپایه توافقات صورت گرفته، وضعیت قدس باید در مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها مشخص شود. همچنین برپایه برخی توافقات بین‌المللی، بیت المقدس شرقی پایتخت کشور فلسطین و بیت‌المقدس غربی پایتخت اسرائیل شناخته شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024