جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.12.2017, 7:22

شرط‌های دولت عراق برای مذاکره با اقلیم کردستان

العربیه: برخی رسانه‌های محلی از شرط‌هایی خبر دادند که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق برای مذاکره با دولت اقلیم کردستان به منظور فرونشاندن تنش روابط دو جانبه خبر داده‌اند.

به گزارش این رسانه‌ها، این شرط‌ها اگر چه جدید نیست، اما در پی نامه روز دوشنبه ۲۵ دسامبر نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان به حیدر العبادی منتشر شده است.

بنا بر گزارش‌های منتشره، شرط‌های اعلام شده از سوی العبادی، عبارت است از: «لغو کامل نتیجه همه‌پرسی به شکل صریح و شفاف، پناه ندادن به افراد تحت تعقیب دولت فدرال، واگذاری کنترل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها به دولت فدرال، تحویل درآمدهای نفتی و غیرنفتی از جمله مالیات به دولت فدرال، عقب‌نشینی از مرزهای اداری پیش از اشغال عراق توسط ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳، سفر نکردن مقامات دولت اقلیم کردستان بدون اجازه دولت فدرال و استقبال نکردن از مقامات بین‌المللی به صورت مستقل و بدون موافقت بغداد».

پیشتر شبکه خبری «رووداو» از نامه‌ای خبر داده بود که نچیروان بارزانی برای حیدر العبادی ارسال کرده است. بنا بر این گزارش، بارزانی در این نامه نوشته است: «این درست نیست که ما از طریق کنفرانس‌های خبری پاسخ یکدیگر را بدهیم. در نهایت تمام مشکلات باید از طریق مذاکرات حل و فصل شود».

این تحولات در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق در روز ۲۵ سپتامبر با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شد. در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه ۱۶ اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال ۲۰۱۴ در کنترل کردها قرار داشت را کنترل کردند. پس از آن نیروهای کُرد از تمام مناطق کرکوک، میدان‌های نفتی، سنجار، بعشیقه و خانقین، عقب نشینی کردند.

دولت مرکزی عراق همچنین اقلیم کردستان را منطقه پرواز ممنوع اعلام و پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌ای اربیل و سلیمانیه را متوقف کرد. همچنین اعلام کرد از این پس کالاهای وارد شدن از گذرگاه‌هایی که در کنترل نیروهای دولت فدرال قرار ندارد، کلاهایی قاچاق به شمار خواهد آمد. شماری از مسئولان اقلیم هم تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق قرار گرفتند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024