شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.11.2017, 20:05

رابرت موگابه از سمت خود استعفا داد

خبرگزاری آناتولی

نامه استعفای رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمباوه پس از یک هفته اعمال فشار نظامی از سوی ارتش این کشور در جلسه پارلمان این کشور که روند استیضاح و برکناری او را آغاز کرده بود، قرائت شد.

موگابه در این نامه ضمن اشاره به اینکه داوطلبانه اقدام به اخذ این تصمیم گرفته است، علت آن را نگرانی از رفاه مردم کشور و خواسته خود مبنی بر تسهیل انتقال قدرت بدون بروز هرگونه مشکل عنوان کرده است.

از سوی دیگر لاومور ماتوک، یکی از اعضای حزب حاکم زیمباوه اعلام کرد که امرسون منانگاگوا، که پیش از این از سوی موگابه از سمت معاونت ریاست جمهوری عزل شده بود، ظرف مدت ۴۸ ساعت جایگزین موگابه خواهد شد.

منانگاگوا امروز از موگابه خواست تا به صدای مردم گوش سپرده و هرچه سریع تر از سمت خود استعفا دهد.

روند منتهی به فشار نظامی

روندی که منجر به اعمال فشار نظامی در زیمباوه شد با ادعای‌های مربوط به عزل امرسون منانگاگوا، معاون رئیس جمهوری از سوی موگابه و جایگزینی گریس موگابه همسر وی به این سمت از دو هفته پیش آغاز شد.

ارتش زیمباوه چهارشنبه هفته گذشته وارد حراره پایتخت این کشور شد و کنترل تلویزیون دولتی را به دست گرفت. فرماندهان ارتش با قرائت بیانیه‌ نظامی در کانال تلویزیون دولتی، اعلام کردند که اقدامات ارتش یک «کودتای نظامی» نیست.

۳۷ سال کشورش را اداره کرد

رابرت موگابه در سال ۱۹۲۴ به دنیا آمد و زیمباوه را که پیش از این با نام رودزیای جنوبی مستعمره انگلستان به شمار می رفت را به مدت 37 سال اداره کرد. وی که از قدرت سخنوری بالایی برخوردار بود، با مبارزات خود به عنوان رئیس اتحادیه ملی آفریقایی علیه سفیدپوستان به شهرت رسید.

موگابه در جریان انتخابات مارس ۱۹۸۰ عنوان اولین نخست وزیر کشور را از آن خود کرده و نام کشورش را به زیمباوه تغییر داد. در سال ۱۹۸۷ با تغییر نظام اداره کشور به سیستم ریاستی، رئیس جمهور این کشور شد و تا به امروز نیز پیروز تمامی انتخابات زیمباوه به شمار می رفت.


شادی مردم زیمباوه از استعفای موگابه

در پی استعفای رابرت موگابه، رئیس جمهور پیشین زیمباوه، مردم این کشور با در دست داشتن پرچم و پلاکارد به خیابان های شهر آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند.

سفیدپوستان ساکن این کشور نیز مردم را در این جشن و شادی همراهی کردند.

توماس ماناس، جوان 23 ساله تحصیلکرده ای که از بیکاری رنج می برد در این مراسم گفت: “برای تغییر تاخیر کردیم، شاید این تغییر برای ما کار به ارمغان بیاورد”.

گفتنی است رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمباوه امروز پس از 37 سال ریاست از سمت خود استعفا و اعلام کرد داوطلبانه و به علت نگرانی از رفاه مردم کشورش و تسهیل انتقال قدرت بدون بروز هرگونه مشکل اقدام به اخذ این تصمیم گرفته است.

ارتش زیمباوه چهارشنبه هفته گذشته وارد هراره پایتخت این کشور شد و کنترل تلویزیون دولتی را به دست گرفت. فرماندهان ارتش با قرائت بیانیه‌ نظامی در کانال تلویزیون دولتی، اعلام کردند که اقدامات ارتش یک «کودتای نظامی» نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024