شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 11 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.08.2017, 18:31

مهدی خزعلی: اعتصاب غذا، ممنوع الملاقات و در بیمارستان

یکی از نزدیکان مهدی خزعلی، فعال سیاسی و مدیر انتشارات حیان که روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه بازداشت شد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او هم اکنون در بیمارستان بقیه الله، متعلق به سپاه، بستری است و از دسترسی به تلفن و ملاقات با خانواده‌اش منع شده و همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد. به گفته این منبع نزدیک به خانواده، از روز بازداشت تا تاریخ سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه، اعتصاب غذای آقای خزعلی ده روزه می‌شود.

این منبع به کمپین گفت که مهدی خزعلی در بیمارستان گفته است در صورتی اجازه درمان به پزشکان خواهد داد که خانواده‌اش حضور داشته باشند ولی دادستانی هم با این اجازه تاکنون مخالفت کرده است.

مهدی خزعلی، روز یکشنبه مقابل منزل مادرش بازداشت شد و از همان زمان اعلام کرد که اعتصاب غذا کرده است. یکی از نزدیکان او درباره نحوه بازداشت به کمپین گفت: «روز یکشنبه ساعت شش و نیم عصر آقای خزعلی به اتفاق خانواده‌اش از منزل مادر خود خارج شدند و حدود ۱۲ مامور ماشین ایشان را محاصره کردند. با لگد به ماشین می‌زدند و شیشه ماشین را شکستند و پس از پیاده کردن آقای خزعلی حکم خود را نشان دادند. از دادستانی بودند و او توسط حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بازداشت شد و با گذشت ۹ روز هنوز از اتهام و علت بازداشت او خبری در دست نیست.»

او به کمپین گفت: «به دلیل اعتصاب غذای خشک که از لحظه بازداشت شروع شد حال ایشان بد می‌شود و چهارشنبه شب‌ (۲۵ مرداد) به بهداری اوین می‌برند اما ساعت ۷ و نیم عصر پنج شنبه به دلیل وخامت وضعیت جسمی او را با اورژانس به بیمارستان بقیه الله منتقل کردند. استفاده از تلفن و ملاقات در این بیمارستان برای او ممنوع است. حتی راهروی منتهی به اتاق ایشان در بیمارستان را هم بسته‌اند و کسی امکان تردد ندارد. وقتی هم که خانواده ایشان به بیمارستان مراجعه کرده‌اند گفته‌اند اصلا چنین مریضی نداریم.»

به گفته او مهدی خزعلی به دلیل اعتصاب غذای خشک «تا روز دوم خبر داریم که ۵ کیلو وزن کم کرده بود. بعد از آن در بی‌خبری مطلق هستیم. فقط می‌دانیم که روز جمعه ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه بیمارستان او را ترخیص کرده. چون آقای خزعلی اجازه درمان نمی‌دهد و همچنان در اعتصاب غذا است بیمارستان هم مسوولیت قبول نکرده اما قوه قضاییه فشار آورده که باید در بیمارستان بماند. هیچ کسی مسوولیت قبول نمی‌کند چون همه می‌خواهند از زیر هر اتفاقی در بروند. مهدی وضعیت خطرناکی دارد و همه این را می‌دانند، بیمارستان می‌گوید به ما ربطی ندارد چون آقای خزعلی گفته تا خانواده‌ام حضور نداشته باشند اجازه درمان نمی‌دهم. دادستان هم می‌گوید باید بیمارستان بماند.»

مهدی خزعلی طی سالهای اخیر چندین بار بازداشت و زندانی شده است. یکی از نزدیکان او به کمپین گفت: «این قدر پرونده دارد نمی‌دانیم این پرونده مربوط به چه اتهامی است یعنی این بار که بازداشت کرده‌اند آیا به دلیل پرونده جدید است یا مربوط به پرونده‌های قبلی. چندین حکم دارد از شش ماه تا شش سال زندان که آقای ترک همدانی، وکیل ایشان گفته طبق قانون، پرونده‌ها باید تجمیع شود و بر اساس ۱۳۴ حکمی که از همه بیشتر است اجرا شود. اما شعبات دادگاه هم تجمیع نمی‌کنند. هر بار برای یک حکم و یک پرونده ایشان را بازداشت می‌کنند و می‌گویند حکم دارد.»

مصطفی ترک همدانی، وکیل مهدی خزعلی اعلام کرده است که «هرچند به موجب ماده ۱۳۴ قانون بیشترین مجازات در چند محکومیت باید تعیین و اجرا شود و بیشترین مجازات وی در محکومیت‌های متعدد شش سال حبس بوده اما علیرغم گذشت بیش از هفت سال یعنی از سال ۱۳۸۸ که نخستین دستگیری او بوده تاکنون هشت سال می‌گذرد و عملا مجازات وی پایان یافته تلقی می‌شود. چندین بار حضورا به دادسرای شهید مقدس مراجعه و درخواست اعمال ماده ۱۳۴ را کرده‌ام اما تاکنون اقدام مناسبی در تجمیع مجازات‌ها انجام نشده و قابل پیگیری و اقدام قانونی است.ایامی که در زندان نبوده توسط خود زندان آزاد شده است و عملا جزیی از کیفر وی محسوب می‌شود و به نظر من بازداشت ایشان نمی‌تواند ملاک قانونی داشته باشد و قابل پیگیریست.»

مهدی خزعلی از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی است که در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد. او پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بارها زندانی شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024