جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 15.08.2017, 12:12

خیز عربستان برای تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای تولید سلاح

کابینه عربستان با هدف تبدیل شدن این کشور به قطب منطقه‌ای و برندی جهانی در تولید سلاح، طرح تشکیل یک هیئت کل(سازمان مستقل) برای اداره صنایع نظامی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، کابینه عربستان به تشکیل “هیئت کل صنایع نظامی” به عنوان “هیئتی حقوقی و برخوردار از استقلال مالی و اداری” رای مثبت داد. هدف از تشکیل این هیئت یا همان سازمان ایجاد بخش صنایع نظامی مستقل در کشور، تقویت آن و نیز نظارت بر عملکرد آن اعلام شده است.

کابینه عربستان تصویب کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ریاست شورای اداری هیئت جدید را بر عهده خواهد داشت و تعدادی از وزراء و مسئولان برجسته عربستانی از جمله رئیس شورای اداری شرکت صنایع نظامی عربستان در این هیئت عضویت دارند.

طرح‌های بلند پروازانه بن سلمان به زعم مسئولان سعودی تحولی بنیادین در صنایع دفاعی و نظامی عربستان ایجاد خواهد کرد.

بنا بر اعلام صندوق سرمایه گذاری‌های دولتی عربستان سازمان جدید قرار است تا پایان برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ به یکی از ۲۵ شرکت برتر جهان در زمینه صنایع نظامی تبدیل شود و عربستان را به جایگاهی جهانی در تولید قطعات و تجهیزات نظامی برساند.

مقامات این صندوق که برای رهایی از تکیه بر درآمدهای نفتی در عربستان ایجاد شده، همچنین اعلام کردند که پروژه مذکور باعث ایجاد بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۳۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم خواهد شد که با سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام می‌شود.

محمد بن سلمان که پسر پادشاه این کشور است و عملا مسئولیت اجرایی عربستان را بر عهد دارد، بانی اصلی چنین طرح‌هایی است، او پیشتر گفته بود: تا سال ۲۰۳۰ این سازمان باعث خواهد شد که ۵۰ درصد از هزینه‌های عربستان برای تامین تجهیزات نظامی کاهش یابد و ریاض به توان داخلی اتکا کند.

سازمان صنایع نظامی عربستان بنا به گفته مسعولان سعودی در زمینه سیستم‌های هوایی از جمله نگهداری و تعمیرات هواپیما، ساخت پهپاد و نگهداری از آن؛ در تسلیحات زمینی در زمینه ساخت و نیز تعمیر خودروهای زرهی، تولید انواع سلاح، مهمات، موشک، و در زمینه فناوری‌های الکترونیک در بخش ساخت انواع رادارها و حس‌گرهای هشدار سریع و نیز سیستم‌های ارتباطی و جنگ الکترونیک فعال خواهد بود.

کاهش شدید قیمت نفت در چند سال گذشته باعث آسیب جدی به اقتصاد عربستان شد از این رو ریاض برنامه‌ای را تحت عنوان چشم انداز ۲۰۳۰ تدوین کرده و تلاش دارد تا با فروش بخشی از سهام شرکت ملی نفت خود منابع مالی لازم برای پروژه‌های متعدد داخلی و سرمایه گذاری در بازارهای معتبر جهانی را فراهم کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024