شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.08.2017, 6:53

توضیحات لاریجانی درباره حواشی روز تحلیف

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: «حضور ۵۰۰ مهمان خارجی در این مراسم ما را با محدودیت جا مواجه کرده بود كه نتوانستیم از همه بزرگان كشور دعوت نماییم و عذر ما را انشاالله می پذیرند. البته جفا است كه این محدودیت جا را با مسائل قومی و مذهبی مرتبط نمایند.»

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریك روز خبرنگار گفت: این روز را تبریك می‎گویم و امیدوارم تلاش های آنها در توسعه كشور و ایجاد وفاق در افكار عمومی جهت حل مشكلات كشور، عامل پیشرفت كشور شود.

او ادامه داد: از میهمان عزیز كه در مراسم تحلیف حضور به عمل آوردند تشكر می‎كنم. حضور ۵۰۰ نفر از مقامات عالی‎رتبه در مجلس نوعی ارج نهادن به مردم سلااری دینی بود و دلالت از چند امر داشت. یكی حكایت از احترامی است كه دولت ها به ایران دارند و علی رغم  تبلیغات مستمر قدرتمندان، درخشندگی ملت ایران منجر به تعلق خاطر آنها را به ملت ما شده است.

لاریجانی با تأكید بر مردمسالاری دینی در كشور،‌ تأكید كرد: حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف همچنین نشان دهنده مردم سالاری دینی در ایران است، علی رغم اینكه بسیاری از كشورها از نعمت مشاركت مردم در سرنوشت خود بی‌بهره‌اند،‌ ایران بعد از انقلاب توانست نظامی مردم سالار را ایجاد كند و این حضور احترام به رای مردم و ارزش جمهوری اسلامی بود.

رئیس مجلس افزود: علی رغم دسیسه های  آمریكا و حرافی های آمریكا و برخی كشور كه فریاد می زدند ایران منزوی در جهان است حضور این تعداد چشم گیر مقامات خارجی نشان داد كه دولت ها بی اعتنا به  دسیسه ها، علاقمند به ایران هستند و نشان دادند پروژه منزوی سازی ایران چقدر پوچ و بیراه است.

او معتقد است: در ادامه لفاظی های آمریكا برای محدود سازی فعالیت اقتصادی ایران،  این حضور نمایانگر علاقه كشورها به داشتن رابطه تجاری با ایران بود و نشان داد تحریم های آمریكا چقدر بی مقدار است.‌ نكته پنجم اینكه از همه قسمت های آمریكا،‌ اروپا و … در این اجلاس شركت نمودند که حكایت از آن داشت كه حمایت از ملت و دولت ما جنبه منطقه ای ندارد.

لاریجانی در این بخش از صحبت‌هایش با بیان این نكته كه «احترام كشورهای مختلف به ایران دستاوردی برای ایران بود كه با برخی از حاشیه سازی ها تلاش شد این دستاورد دیده نشود»، تصریح كرد: متاسفانه چند سالی است كه آفتی گریبانگیر كشور شده است و موضوعاتی كه مربوط به امنیت و منافع ملی است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده، موجب خسارت می شود و تلاش می شود اقدامات پر ارزش با حاشیه سازی ضایع شود. این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود.

او مثال زد: مثلا نام چند كشور كوچك را برجسته كردند و آن را بزرگنمایی كردند! آیا مقامات عالیه از چین،‌ آذربایجان، هند،‌ تركیه،‌ برزیل،‌ تونس،‌ عمان،‌ دانمارك، ایتالیا، اسپانیا و بسیاری از دیگر كشورها موضوعی قابل پنهان کردن است؟ چرا ارزش كار و احترام برخی از كشورهای مهم را بی جهت،‌ كم مقدار نشان می‌دهید؟ مقامات عالی رتبه كشورها برای حضور خود در یك كشور، محاسبات زیادی می كنند و علی رغم تمام تلاش های آمریكا و برخی از كشورها حضور آنها نشانه دوستی و شكست آشكار پروژه منزوی سازی ایران بود.

لاریجانی با اشاره به سلفی نمایندگان با موگرینی،‌ گفت: تصویر برداری چند نماینده با یكی از میهمانان هر چند نوعی سهل انگاری بود اما تبدیل آن به یك موضوع اساسی و ندیدن این همه اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی كشور، نشان دهنده درست اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست. البته حضور ۵۰۰ مهمان خارجی در این مراسم ما را با محدودیت جا مواجه کرده بود كه نتوانستیم از همه بزرگان كشور دعوت نماییم و عذر ما را انشاالله می پذیرند. البته جفا است كه این محدودیت جا را با مسائل قومی و مذهبی مرتبط نمایند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود درباره هیئت دولت آینده، گفت: امیدواریم هر چه سریعتر دولت آینده تشكیل شود و حركت اجرایی كشور شكل جدید بگیرد. لازم است به این مطلب اشاره كنم كه گاهی برخی از رسانه ها در مورد برخی از تعاملات بین مجلس و دولت در این زمینه سخن گفته اند كه این امر هم ذهنیات و حدسیات است و غیرواقعی است. انتخاب وزرا وظیفه و حق رئیس جمهور است و كسی نقشی در این امر جز خود ایشان نداشته است. گمانه زنی های رسانه ای مخصوصا آنچه مربوط به مجلس و رئیس مجلس است واقعیت ندارد.

رئیس قوه مقننه در پایان با اشاره به جلسات فراکسیون های مجلس با رئیس جمهور  درباره کابینه دوازدهم، خاطرنشان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم نمایندگان در این جلسات بیشتر معیارهای خود در ارتباط با انتخاب افراد صالح را بیان کردند و راجع به افراد نظری ندادند. حداقل در مورد رئیس مجلس، قطعا اینگونه است. از این رو خواهش می کنم به اصل موضوع توجه شود و به حواشی که واقعیت ندارد دامن نزنیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024