جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.07.2017, 11:37

محاکمه ۱۷ روزنامه‌نگار «جمهوریت» ترکیه آغاز شد

رادیو فردا: محاکمه ۱۷ تن از اعضای تحریریه روزنامه «جمهوریت» ترکیه، از جمله سردبیر آن، روز دوشنبه دوم مرداد در استانبول آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این روزنامه نگاران به «همکاری با سازمان های تروریستی از جمله شبه نظامیان کرد، یک گروه ماوراء چپ و شبکه فتح الله گولن» متهم شده اند.

به گزارش وبسایت فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، اتهامات با استناد به گزارش ها و توئیت های این روزنامه نگاران صادر شده اند.

انتظار می‌رود محاکمه این روزنامه نگاران تا روز سه شنبه سوم مرداد ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، دادستان ها برای هر یک از این روزنامه نگاران،‌۴۳ سال زندان درخواست کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هنگام برگزاری جلسه محاکمه، ‌صدها تن در بیرون از دادگاه شعار می دادند: «روزنامه نگاری جرم نیست».

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران همراه با فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران همراه با دو تشکل روزنامه نگاران ترکیه، این اتهامات را «بی‌پایه» ارزیابی کرده اند.

در این ارتباط، رئیس فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران به نمایندگی این فدراسیون و نیز فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در دادگاه حاضر خواهد شد تا «نظارت مستقیمی بر جلسات دادگاه و روند انجام آن داشته باشد و ابراز هبستگی این نهادها را با روزنامه‌نگاران نشان دهد».

به نوشته فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، اوزگی یورتاس، دبیرکل یکی از تشکل های روزنامه نگاران ترکیه (دیسک بسیم ایس) با انتقاد از برگزاری دادگاه ۱۷ روزنامه نگار جمهوریت گفت که «امروز، آزادی مطبوعات در معرض تهدید بزرگی قرار گرفته است».

وی خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ترکیه شد و اشاره کرد که آزادی بیان و مطبوعات جزو اصول دموکراسی است.

آقای یورتاس افزود: «تا زمانی که روزنامه نگاران بیگناه آزاد نشوند، نمی توانیم ادعا کنیم که در یک کشور دموکراتیک زندگی می کنیم».

برخورد با روزنامه نگاران پس از کودتای شکست خورده تیرماه سال گذشته در ترکیه شدت گرفته است.

به نوشته فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، از آن زمان تاکنون رسانه های بسیاری تعطیل و ۱۶۵ روزنامه نگار زندانی شده اند.

بر اساس این گزارش، ‌در حال حاضر، ترکیه بزرگترین زندان روزنامه نگاران محسوب می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024