شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 30.05.2017, 7:46

برگزاری کنسرت کیوان ساکت با وجود تهدید و پاره شدن بنرها

علیرغم اقبال کاندیداهای ریاست جمهوری به استفاده از موسیقی در برنامه‌های انتخاباتی خود و حتی استفاده از خوانندگان در ستادهای خود، تنها چند هفته پس از انتخابات، هنوز مشخص نیست که اوضاع اهالی موسیقی تغییر مثبتی کرده یا علیرغم اقبال چندهفته‌ای به موسیقی، وضعیت به همان منوال سابق است و برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی یا لغو آن، گروه‌های فشار و مقامات غیرمسوول، نقش تعیین کننده ای دارند.

آخرین مورد از برگزاری کنسرت‌هایی که با تهدید گروه‌های فشار مواجه شد، به کنسرت موسیقی‌دان و نوازنده مشهور کیوان ساکت مربوط می شود. کنسرتی که روز جمعه پنجم خرداد در آبادان برگزار شد. اما این نوازنده تار پیش از برگزاری کنسرت از سوی افراد ناشناس تهدید شده بود که از حضور در آبادان منصرف شود و بنرهای تبلیغاتی کنسرت نیز پاره شده بود.

کیوان ساکت روز ششم اردیبهشت در اینستاگرامش نوشت با حمایت دستگاه‌های مسئول و مردم کنسرت «در کمال آرامش» برگزار شده است. این آهنگساز و نوازنده، روز چهارم خرداد به ایلنا گفته بود بنرهای کنسرتش در آبادان از سوی افراد «متعصب» پایین کشیده شده است.

کیوان ساکت درباره دلایل و عوامل پاره شدن بنرهای تبلیغاتی‌اش گفت: «جریان بنرها در آبادان احتمالا ادامه همان جریان ضدفرهنگی است که در برخی از شهرهای خراسان نیز ما شاهدش بوده‌ایم. این احتمال را هم می‌دهیم به دلیل این باشد که من به همراه اکثر قریب به اتفاق اهالی هنر و موسیقی در انتخابات اخیر از آقای روحانی حمایت کرده‌‌ایم.»

این هنرمند همچنین تصویر پیامک تهدیدآمیزی را از سوی افراد ناشناس در اینستاگرام منتشر کرد که خواهان انصراف او از برگزار کنسرت در آبادان شده بود.

از زمان روی کار آمدن دولت میانه‌رو حسن روحانی در ۱۳۹۲، جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها به بهانه ضدیت با فرهنگ اسلامی، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های حسن روحانی با روحانیون و تندروهای مذهبی و امامان جمعه تبدیل شده است.

در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز موسیقی و برگزاری کنسرت به یکی از موضوعات مهم جدال بین نامزدها تبدیل شده بود.

ابراهیم رئیسی، نامزد محافظه‌کار و رقیب حسن روحانی، با «امیر تتلو» یکی از خوانندگان پرطرفدار پاپ  دیدار کرد که مجوز پخش آثار و برگزاری کنسرت در ایران ندارد، چهره و سبک زندگی‌اش معیارهای مذهبی پوشش مورد علاقه حکومت متفاوت است و یک بار نیز زندانی شده است.

ابراهیم رئیسی داماد احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و یکی از قدرتمندترین مخالفان موسیقی، است. علم الهدی گفته است با برگزاری کنسرت در تمام ایران مخالف است. او در یکی از جنجالی‌ترین سخنانش اعلام کرد هرکس کنسرت می‌خواهد، از مشهد برود.

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی با اشاره به سخنان علم الهدی (پدرزن رقیبش) گفت: «شما به مردم گفتید اگر هنر می‌خواهید از مشهد بروید بیرون، حال می‌خواهید ایران را بگیرید و به مردم بگویید از ایران بروید بیرون؟»

با وجود دفاع حسن روحانی از هنر و کنسرت، در فاصله یک هفته از پیروزی قطعی‌اش بر رقبای تندرو، چند کنسرت و اتفاق هنری لغو شده است و جدال دولت روحانی با روحانیون تندرو و نمایندگان رهبری همچنان ادامه دارد

کنسرت امید حاجیلی، خواننده موسیقی پاپ، که قرار بود چهارم اردیبهشت در آبادان کنسرت برگزار شود، به دلایل نامشخصی لغو شد و حسین بهروزی نیا، نوازنده عود، نیز اجازه نیافت تا اجرای آموزشی خود را در شیراز برگزار کند. دلیل لغو این اجرای آموزشی که قرار بود پنجم اردیبهشت ۹۶ برگزار شود، حرام بودن موسیقی در ماه رمضان، ماه روز مسلمانان، اعلام شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024