شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2017, 8:34

موسیقی مرگ در منچستر

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶
جهان صنعت

داعش مسوولیت انفجار در سالن کنسرت منچستر را برعهده گرفت.


این گروه تروریستی دیروز در یکی از سایت‌های وابسته به خود اعلام کرد «یکی از سربازان خلافت بمب را در سالن کنسرت» کار گذاشته و منفجر کرده است.
از طرفی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا حمله انتحاری در منچستر را به شدت محکوم کرد و آن را «بدترین نوع بزدلی» دانست. او افزود که هویت تروریست انتحاری برای پلیس روشن شده اما به دلایلی از افشای آن خودداری می‌کند.
عامل انتحاری بمبی که خود ساخته بود را شامگاه دوشنبه هنگامی در بزرگ‌ترین سالن کنسرت اروپا منفجر کرد که آریانا گرانده هنرمند معروف آمریکایی مشغول اجرای موسیقی بود. این خواننده ۲۳ سال دارد و بیشتر طرفداران او
نوجوانان هستند.

انفجار در کنسرت آریانا گرانده، خواننده جوان آمریکایی که دوشنبه شب گذشته در سالن کنسرت منچستر آرنا برگزار شد، ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی بر جای گذاشت.
پلیس از مردم خواسته در اطراف این سالن تردد نکنند. طبق اعلام پلیس، این رویداد به احتمال زیاد یک حمله تروریستی از طریق بمب‌گذاری انتحاری بوده و دست‌کم ۲۲ کشته و ۶۰ زخمی بر جای گذاشته است. بنا بر اعلام پلیس مردی که گمان می‌رود عامل انفجار بوده در محل جان باخته است. کودکان و نوجوانان در میان کشته‌شدگان هستند.
در نخستین واکنش، نخست‌وزیر انگلیس این انفجار را محکوم کرد و آن را یک حمله تروریستی هولناک خواند. وی گفت، با قربانیان این انفجار و آسیب‌دیدگان آن ابراز همدردی می‌کند. دفتر نخست‌وزیر انگلیس برای بررسی انفجار منچستر، نشست اضطراری برگزار کرد.
مسوولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که انفجار منچستر ناشی از یک عملیات انتحاری و تروریستی بوده است. وزارت امنیتی داخلی آمریکا اعلام کرده‌است: از نزدیک اوضاع منچستر را دنبال می‌کنیم و شواهدی مبنی بر اینکه تهدیداتی در زمینه حملات در جریان کنسرت‌های موسیقی در آمریکا وجود داشته باشد در دست نیست.
شهردار منچستر نیز در توییتر خود با بازماندگان حادثه و خانواده قربانیان آن ابراز همدردی کرده است. نخست‌وزیر کانادا در یک پیام توییتری نوشت که کانادایی‌ها از شنیدن حادثه هولناک انفجار در منچستر شوکه شده‌اند.
از طرفی نخست‌وزیر استرالیا ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: حمله منچستر شرم‌آور، جنایتکارانه و حمله به افراد بی‌گناه است. وی در پارلمان استرالیا گفت: با اطمینان هیچ جرمی قابل سرزنش‌تر از قتل کودکان وجود ندارد. وزیر امور خارجه استرالیا هم گفت که در حال بررسی سلامت استرالیایی‌هایی است که ممکن است در این حمله گرفتار شده باشند. هر سال حدود یک میلیون استرالیایی از انگلستان دیدن کرده و حدود ۱۳۰ هزار نفر از شهروندان این کشور در انگلیس زندگی می‌‌کنند.
تعلیق مبارزات انتخاباتی
جرمی کوربین، رییس حزب کارگر در بیانیه‌ای گفت که با نخست‌وزیر و رهبر محافظه‌کار انگلیس گفت‌وگو کرده و دو طرف توافق کرده‌اند کارزار انتخاباتی را به منظور انتخابات پارلمانی به حال تعلیق درآورند.
رهبر حزب کارگر افزود: من از اتفاقات هولناک دوشنبه‌‌‌شب گذشته در منچستر وحشت‌زده شدم. وی افزود: من به خانواده‌ها و نزدیکان کسانی که در این بمب‌گذاری کشته یا زخمی شدند فکر می‌کنم. رهبر حزب لیبرال‌دموکرات نیز ضمن محکوم کردن حمله تروریستی منچستر، اعلام کرد مبارزات انتخاباتی این حزب به حالت تعلیق درآمده است.
سالن سرپوشیده معروف به منچستر آرنا ظرفیتی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر دارد و یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. حاضران در کنسرت دوشنبه‌شب گذشته اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آنها از شهرهای مختلف به منچستر آمده بودند.
در ابتدا برخی از شاهدان از شنیدن و مشاهده انفجار در داخل سالن کنسرت و نزدیکی صحنه خبر داده بودند اما با گذشت ساعتی از این واقعه، شاهدان دیگر گفتند انفجار دقیقا بعد از اتمام کنسرت و خروج آریانا گرانده، خواننده آمریکایی و در قسمتی که معمولا افراد بعد از کنسرت برای خریدن سی‌دی یا دیگر محصولات جمع می‌شوند، روی داده است.
در ویدئو منتشر شده از این واقعه دود یا محل انفجار دیده نمی‌شود اما پلیس منچستر تایید کرده که چند نفر در جریان این واقعه کشته شده‌اند. هنوز مشخص نیست که علت آسیب دیدن افراد، انفجاری بوده که گفته می‌شود در نزدیکی صحنه روی داده یا ازدحام و عجله حاضران برای ترک سالن باعث زیر دست و پا ماندن قربانیان شده است.
پلیس اعلام کرد یک وسیله انفجاری هم در نزدیکی ایستگاه مترو ویکتوریا که کنار سالن منچستر آرنا است، پیدا شده و به همین علت، پلیس خبرنگاران و مردم را از اطراف این ایستگاه دور نگه داشته است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنسرت خواننده پاپ آمریکایی، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند.
هشدار به فرانسوی‌ها
نخست‌وزیر فرانسه در پی وقوع انفجاری در سالن منچستر آرنا انگلیس، به شهروندان کشورش هشدار داد تا هوشیارانه عمل کنند.
به گزارش رویترز، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه حمله منچستر را جنایت فجیع توصیف کرد. طبق اعلام پلیس انگلیس، این رویداد به احتمال زیاد یک حمله تروریستی از طریق بمب‌گذاری انتحاری بوده و دست‌کم ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی بر جای گذاشته است.
نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به حمله مشابهی که نوامبر ۲۰۱۵ در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد، گفت: بزدلانه‌ترین نوع ترور بار دیگر دیده شده؛ یک‌بار دیگر یک کنسرت هدف حمله قرار گرفت، درست مثل یک سال پیش. او پس از نشست امنیتی در پاریس با صدور بیانیه‌ای گفت: من از شهروندان کشورم درخواست دارم تا هوشیارانه عمل کنند. با تهدیدی روبه‌رو هستیم که نزدیک‌تر از همیشه است. از طرفی ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی خود با محمود عباس ابتدا از طرف خود و مردم آمریکا به دولت و مردم انگلیس و نیز خانواده‌های قربانیان حمله اخیر در منچستر تسلیت گفت و با آنها ابراز همدردی کرد. رییس‌جمهور آمریکا درباره این حمله با تاکید بر لزوم مقابله با تروریست‌ها گفت: ما آنها را وحشی نمی‌خوانیم زیرا این اصطلاحی است که آنها آن را دوست دارند. ما از حالا به بعد آنها را بازنده می‌خوانیم. وی تاکید کرد: حتی لحظه‌ای نمی‌توان در برابر کشته شدن انسان‌های بی‌گناه سکوت کرد. این تفکر منفی باید نابود شود و از جوامع ما بیرون و ریشه‌کن شود.
داعش مسوول انفجار
داعش مسوولیت حمله دوشنبه شب گذشته در منچستر را بر عهده گرفت. در همین حال حامیان داعش در پی انفجار منچستر در فضای مجازی به جشن و شادی پرداختند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، چهار ساعت پیش از وقوع این حمله نیز به نظر می‌رسد که در دو پیام در شبکه‌های اجتماعی وقوع آن پیش‌بینی شده بود. این در حالی است که توییتر، ده‌ها حساب کاربری متعلق به حامیان داعش را مسدود کرده با این حال برخی از حامیان این گروه تروریستی همچنان پیام‌هایی را در تلگرام و سایر سیستم‌های ارتباطی امن منتشر می‌کنند.
در یکی از این پست‌ها در توییتر که وقوع انفجار و حمله در منچستر را پیش‌بینی کرده بودند و توسط کاربری به نام «عبدالحق» منتشر شده، آمده است: به نظر می‌رسد که بمب‌های نیروهای هوایی انگلیس بر سر کودکان موصل و رقه اکنون به منچستر بازگشته‌اند.
برخی دیگر نیز پیام‌هایی را در حمایت از حملات مهاجمان تنها منتشر کرده و برخی از آنها غرب و آمریکا را تهدید کرده‌اند. مقامات امنیتی آمریکا‌ می‌گویند نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که یک عامل انتحاری مسوول این انفجار بوده است. این حمله در حالی صورت گرفته که پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود این نهاد به صورت میانگین هر روز یک نفر را در ارتباط با مسایل تروریستی بازداشت می‌کند. هم‌زمان برخی حامیان داعش در تلگرام نسبت به این مساله که عامل این حمله یکی از سربازان خلافت باشد، ابراز امیدواری کردند. برخی دیگر هم نوشته‌اند: آغاز راه در بروکسل و پاریس بود و اکنون در لندن ما یک دولت تشکیل می‌دهیم. حمله به منچستر را می‌توان مرگبارترین حمله شبه‌نظامیان به بریتانیا از سال ۲۰۰۵ دانست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024