جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2017, 8:29

اعترافات تاثیرگذار همدست بابك زنجانی

رییس كل دادگستری تهران خبر داد
اعترافات تاثیرگذار همدست بابك زنجانی

روزنامه اعتماد
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶
«اعترافات همدست جدید زنجانی»؛ این آخرین خبر از پرونده‌ای است كه اگرچه حكم سه متهم آن مدت‌ها پیش صادر شده بود اما، با دستگیری و بازگرداندن متهم چهارم به ایران، وارد مرحله جدیدی شده است. بیستمین جلسه دادگاه علنی پرونده نفتی بود كه قاضی صلواتی در جریان رونمایی از پشت پرده هزینه‌كرد ۵۰۱ میلیون دلار پول نقد دریافتی از شركت فال نامی از متهم «ع. ز. م» به میان آورد. این نام كه در بین متهم حاضر در آن جلسه دادگاه دیده نمي‌شد پس از یك سال و نیم زمان به ایران استرداد مي‌شود تا فردی كه عنوان مي‌شد نقش مهمی در خرید و فروش محموله‌های نفتی داشته و حتی دادستان تهران نیز از او به عنوان جعبه سیاه پرونده نفتی یاد كرده، نام متهم سرنوشت‌ساز درخصوص سایر متهمان نفتی ایفا كند. از ٢٦ دي‌ماه ٩٥ تاكنون، كه رسیدگی به پرونده متهم جدید نفتی در جریان است هر بار از تاثیر او در حكم صادر شده قضایی برای سایر متهمان پرونده یاد مي‌كنند. اكنون رییس كل دادگستری استان تهران از تكمیل تحقیقات در پرونده متهم چهارم نفتی خبر مي‌دهد. غلامحسین اسماعیلی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده همدست جدید بابك زنجانی گفت: از آنجایی كه اطلاعات این فرد در سرنوشت دیگر همدستان بابك زنجانی تاثیرگذار است، بنابراین با توجه به اطلاعات جدید و تحقیقات تكمیلی، تصمیم قضایی اتخاذ خواهد شد. غلامحسین اسماعیلی، رییس كل دادگستری تهران در گفت‌وگو با میزان در تشریح آخرین وضعیت پرونده همدست جدید بابك زنجانی گفت: یكی از متهمان این پرونده كه در فرآیند قضایی اولیه و زمان رسیدگی به اتهامات بابك زنجانی و همدستانش دستگیر نشده بود، بعد از این قضایا دستگیر و تحقیقات در این رابطه تكمیل شد.

اطلاعات موثر در تصمیم‌گیری قضایی

اسماعیلی كه از تكمیل شدن این تحقیقات خبر مي‌دهد از تاثیر آن در تصمیم قضایی برای دیگر همدستان زنجانی هم مي‌گوید. رییس كل دادگستری استان تهران تاكید كرد: در تحقیقات تكمیلی از این فرد اطلاعات خوب و مفیدی دریافت شد كه در سرنوشت و تصمیم قضایی تاثیرگذار است و مرجع قضایی برای دیگر همدستان بابك زنجانی هم تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد كرد. وی در رابطه با آخرین وضعیت این پرونده نیز افزود: در این پرونده بخشی از دادنامه از سوی دیوان عالی كشور نقض شده است كه به اعتبار ارجاع به شعبه هم‌عرض در شعبه رسیدگی مي‌شود. رییس كل دادگستری استان تهران خاطرنشان كرد: این موضوع باعث شد كه فرآیند رسیدگی به این پرونده بعد از ارجاع به شعبه هم عرض طولانی شود و ان‌شاءالله مبتنی بر اطلاعات جدید و تحقیقات تكمیلی تصمیم خوبی را اتخاذ خواهیم كرد. خبر از تاثیرگذاری تكمیل پرونده متهم چهارم نفتی در خصوص سایر متهمان در حالی از سوی رییس كل دادگستری استان تهران مطرح مي‌شود كه حكم هر سه متهم نفتی صادر شده بود و در این میان با نقض حكم اعدام متهمان ردیف دوم و سوم از سوی دیوان عالی كشور، به شعبه هم‌عرض دادگاه انقلاب بازگردانده شد و تنها حكم اعدام بابك زنجانی، متهم ردیف اول نفتی است كه مورد تایید قضات دیوانعالی كشور قرار مي‌گیرد. با این حال به نظر مي‌رسد كه اعترافات متهم جدید پرونده نفتی در خصوص بابك زنجانی هم بي‌تاثیر نباشد.

محمدجواد ظریف: دستگاه قضایی هر درخواستی داشتند انجام دادیم

اما پرونده نفتی در حالی با تكمیل پرونده متهم چهارم، وارد مرحله جدیدی شده است كه هنوز هم اموال زنجانی به بیت‌المال بازنگشته است. این اموال كه هم در داخل و هم در خارج از مرزهای كشور وجود دارد، همچنان مورد پیگیري‌ دستگاه‌های مربوطه است تا بتوانند راه بازگشت آن به بیت‌المال را فراهم كنند. در این میان اگرچه دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی را برای بازگرداندن این اموال انجام داده و تاكنون توانسته یك‌چهارم آن را به وزارت نفت به عنوان بزرگ‌ترین طلبكار او باز گرداند اما اموال خارج از كشور زنجانی همچنان بلاتكلیف مانده تا قوه قضاییه انتقاداتی را نسبت به عدم تلاش برای بازگشت آن به دستگاه دیپلماسی كشور داشته باشد. موضوعی كه محمدجواد ظریف در واكنش به آن از اقداماتی مي‌گوید كه در برابر خواسته‌های دستگاه قضایی انجام داده است. ظریف در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكید بر اینكه دستگاه دیپلماسی، دستگاه تسهیل‌كننده است، اظهار كرد: «در هر موردی كه قوه قضاییه به ما مراجعه كند و از ما كمك بخواهد، كمك خواهیم كرد.» وزیر امورخارجه كشورمان تاكید كرد: «ما در اختیار دوستان‌مان در قوه قضاییه هستیم. من موردی را سراغ ندارم كه بزرگواران قوه قضاییه از وزارت امور خارجه درخواستی را مطرح كرده باشند كه ما انجام نداده باشیم.» وی با بیان اینكه هر مورد را كه از ما خواستند انجام دادیم، یادآور شد: «وزارت خارجه نه دستگاه اطلاعاتی است، نه دستگاه قضایی است و نه دستگاه بازجویی و بازپرسی، ما تسهیل‌كننده اقدامات دستگاه‌های حاكمیتی كشور در خارج هستیم.» محمدجواد ظریف با اشاره به اینكه غیر از حوزه‌هایی كه مستقیما به سیاست خارجی بازمي‌گردد كه وظیفه خودمان است، در حوزه‌هایی كه به سایر دستگاه‌های حاكمیتی باز مي‌گردد، ما تسهیل‌كننده‌ هستیم، گفت: «ما زمینه را فراهم مي‌كنیم. برنامه ملاقات را برای دوستان تنظیم مي‌كنیم و جلساتی را برنامه‌ریزی مي‌كنیم تا بتوانند با همتاهای خود كه آنها هم وظایف مشابهی دارند كار را دنبال كنند.» وی در پایان تاكید كرد: «از دوستان محترم قوه قضاییه توقع دارم قبل از اینكه با مطبوعات سخن بگویند همه اوامر و دستورات خود را به ما ابلاغ كنند یقینا همكاران‌شان در وزارت خارجه وظیفه‌ای جز اجرای این‌گونه دستورات و تسهیل كارشان نخواهند داشت.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024