جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.04.2017, 20:21

چند ازریابی درباره اولین مناظره کاندیداها

عباس عبدی: مناظره تاثیر جدی بر بینندگان نداشت

عباس عبدی، فعال سیاسی و تحلیلگر ارشد اصلاح طلب، در ارزیابی اولین مناظره انتخاباتی گفت:

به نظرم آقای قالیباف مرتکب یک نکته اشتباه ناخواسته شد، خواست خودش را محور رقابت کند ناخواسته تبدیل به سیبل هم شد.

مشکل دیگر رییسی و قالیباف این بود که سیاست احمدی‌نژاد را دنبال کردند؛ بدون اینکه توانایی او را در جا انداختن این ایده داشته باشند. لذا دستشان خالی است نمی‌توانند این سیاست را ادامه دهند.

به نظرم این مناظره بعید است که تاثیر جدی بر بینندگان و تغییر رای آنان بگذارد.


تاجزاده: جهانگیری مرد اول نخستین مناظره‌ تلویزیونی

مصطفی تاجزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ آقای قالیباف را باید رئیس‌جمهورساز خواند. وی در سال ۹۲، با خطای بزرگ خویش راه را برای پیروزی آقای روحانی هموار ساخت.

او ادامه داد: قالیباف امشب نیز با خطای به مراتب مهلک‌تر و بزرگ‌تر خود، مجددا راه برای پیروزی آقای روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری گشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با عملکرد حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در مناظره امروز نیز اظهار داشت: من ملاحظات آقای روحانی درک می‌کنم و بیش از این انتظاری از ایشان ندارم اما باید اعتراف کنم که آقای جهانگیری مرد اول این مناظره بود.

تاجزاده یادآور شد: امشب مشخص شد که چرا اصرار داشتند مناظره‌ها زنده پخش نشود.


محمدجواد روح: عصبانیت قالیباف، کلید جهانگیری

عصبانیت محمدباقر قالیباف از حضور موثر اسحاق جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی، امروز به خوبی آشکار شد و نشان داد جهانگیری سناریوی او برای ایفای نقش اپوزیسیون و قرار دادن روحانی در مقام نماد وضع موجود را برهم زده است.

تاکید مکرر قالیباف بر دوقطبی «۴ درصدی/ ۹۶ درصدی» هم الگویی ناقص از سیاست احمدی‌نژاد در دوقطبی سازی میان خود با‌هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ بود که به نظر نمی رسد بتواند پایگاه اجتماعی حامی احمدی نژاد را جذب خود کند؛ همچنان که در سال ۱۳۹۲ نتوانست.

تفاوت اصلی قالیباف با احمدی نژاد ناشناخته ۸۴ این است که کارنامه عملکرد ۱۲ ساله او در مدیریت شهری وجود دارد که جهانگیری، روحانی و در مقاطعی‌هاشمی طبا به آن اشاره کردند.

تاکید جهانگیری بر نمایندگی اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و درعین حال، همراهی با رییس جمهور کلید مناظره امروز بود که طبعا جریان مقابل را در قبال برخوردهای هشت ساله، در موضع انفعالی قرار داد.

انتظار می رود نقش کلیدی جهانگیری در دو مناظره اقتصادی و سیاسی آینده پررنگ تر شود و بستر ابراز هویت اصلاح طلبان از موضع نیروی ریشه دار و بابرنامه سیاسی را فراهم سازد.


رضا حقیقت نژاد:
مناظره اول؛ بازی خطرناک و جذاب جهانگیری و روحانی

واقعیت ملموس مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران این بود که حسن روحانی، مهم‌ترین چهره حاضر در جمع، اصلا انتظارات را برآورده نکرد. او خیلی کند و کلی حرف می‌زد، زمان بندی را رعایت نمی‌کرد، عصبی می‌شد و یک مورد دستانش می‌لرزید، به اتهامات دقیق جواب نداد. در مقابل اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور همه نکات فوق را رعایت کرد، خیلی زود استارت زد و تا ته هم گاز داد. او خیلی منسجم و با تکیه بر اعداد و ارقام حرف می زد. حرف زدنش شناسنامه دار بود: یک مدیر اجرایی باسابقه اصلاح طلب که مسلط و سخنور است. او تاکتیک‌های متنوعی برای دفاع و حمله داشت و خیلی زود و صریح مقابل انتقادات محمدباقر قالیباف از دولت ایستاد و حداقل پنج بار به سختی به قالیباف حمله کرد. حملات او آنقدر زیاد و موثر بود که بارها قالیباف را وادار کرد انرژی اش را صرف مهار جهانگیری کند. اینکه قالیباف در مناظره مجبور بود مرتب به روحانی حمله کند ولی در مقابل جهانگیری از خودش دفاع کند، او را به اندازه کافی عصبانی کرده بود تا جایی که به کاندیداشدن جهانگیری معترض شد. مشکل مهم قالیباف این است که علیرغم اینکه در مناظره تنها بود و به شدت مورد حمله قرار گرفت، شخصیت مظلومی نداشت. مظلوم نمایی کی فاکتور مهم در جلب توجه رای دهندگان است ولی شخصیت کاملا تهاجمی قالیباف و کارنامه موجودش، امکان بازی با این برگ را از او گرفته است.
قالیباف درعین حال در ترسیم تصویر یک رقیب جدی از خودش موفق بود. ابراهیم رئیسی مانند مصطفی میرسلیم و مصطفی‌هاشمی طبا در دعواهای این سه نفر دیده نشد. دیده شدن در مناظره خیلی مهم است. کاندیدایی که دیده نشود، نمی تواند سایر برنامه‌های انتخاباتی خودش را با موفقیت به پیش ببرد و حامیانش هم انگیزه کافی برای جنگیدن ندارند. به طور طبیعی قرار نیست و انتظار زیادی نمی رود که حامیان رئیسی بعد از این مناظره به سمت قالیباف سرازیر شوند ولی می توان پیش بینی کرد که بعد از این مناظره تعداد حامیان رئیسی افزایش محسوسی نداشته است و این بدترین شروع برای کاندیداست.
یک نقطه ثقل دیگر تلاش‌های قالیباف این بود که علاوه بر شکل دهی دوقطبی بین خودش و روحانی، دوگانه ۹۶درصد – ۴درصد را شکل دهد، دوقطبی محرومان – اشراف. او امشب موفق نشد با توجه به حضور جهانگیری دوگانه قالیباف-روحانی را شکل دهد ولی در زمینه دوگانه محرومان – اشراف تا حدودی پیش رفت. جنس حملاتی که قالیباف به روحانی کرد و با مردم درباره وضعیت بد اقتصادی و بیکاری حرف زد، عامه فهم تر بود و مردم درباره اش قانع شده اند. اسحاق جهانگیری با اشاره به نوع مدیریت شهری قالیباف در تهران تاحدودی این پاتک را خنثی کرد ولی به نظر می رسد تیم آنها باید تمرکز بیشتری در این زمینه کنند.
مشکل مهم تر زوج روحانی و جهانگیری اما در آینده می تواند رخ دهد. کم نیستند کسانی که امروز در فضای مجازی نوشتند به اسحاق جهانگیری رای می دهند. می توان پیش بینی کرد بعد از مناظره امروز شاهد رشد سبد رای جهانگیری هم باشیم و شاید برخی اصلاح طلبان هم مدعی شوند که اکنون یک فرد با هویت اصلاح طلبان در میدان مناظره‌ها داریم، پس بهتر است روی همین فرد تکیه کنیم. طبق قاعده تعریف شده، قرار است در روزهای آینده و احتمالا پس از مناظره سوم، اسحاق جهانگیری به سود حسن روحانی کناره گیری کند. اما آیا هیچ تضمینی وجود دارد که سبد رای اسحاق جهانگیری به طور کامل به حسن روحانی منتقل شود؟ اگر اسحاق جهانگیری به روند صعودی خود ادامه دهد و تبدیل به یک بخت مهم پیروزی شود، کناره گیری او نمی تواند یک نوع احساس سرخوردگی و بازی خوردن را در میان رای دهندگان ایجاد کند؟ این وضعیتی است که باید تیم انتخاباتی روحانی-جهانگیری به ویژه حسن روحانی در روزهای آینده مدیریتش کنند. آنها یک بازی جذاب و خطرناک را شروع کرده اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024