جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 7:36

عیسی سحرخیز و نوید کامران از زندان اوین آزاد شدند

کمپین حقوق بشر در ایران مطلع شده است که عیسی سحرخیز و نوید کامران، دو زندانی عقیدتی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه از زندان اوین تهران آزاد شده‌اند.

فرزند عیسی سحرخیز روز سه‌شنبه در توییتر با اعلام آزادی پدرش پس از پایان محکومیت زندان ۲۱ ماهه، نوشت که او پس از آزادی قرار است بیستم اردیبهشت ۹۶ با اتهامات مشابهی محاکمه شود.

یک منبع مطلع نیز به کمپین گفت نوید کامران، فعال مدنی زندانی، روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه با آزادی مشروط از زندان اوین تهران آزاد شده است.

بنا بر ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، دادگاه صادر کننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام، حکم به آزادی مشروط را صادرکند.

نوید کامران، ۳۳ ساله و دانش آموخته کامپیوتر، روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ در مغازه لوازم التحریرفروشی‌اش در خیابان آذربایجان تهران به همراه  سه فعال مدنی دیگر آرش صادقی، گلرخ ایرایی (همسر آرش صادقی) و بهنام موسیوند توسط ماموران قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و چهار روز بعد در تاریخ ۱۹ شهریور ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

همگی متهمان این پرونده در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. طی حکم دادگاه انقلاب، آرش صادقی به ۱۵ سال زندان، همسرش خانم گلرخ ایرایی به شش سال حبس، بهنام موسیوند و نوید کامران هر کدام به یک سال حبس محکوم شدند.  نوید کامران سیزدهم مهرماه ۱۳۹۵ برای تحمل حکم یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار شناخته‌شده ایرانی در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ به همراه سه روزنامه نگار دیگر و داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی روزنامه نگار باسابقه ساکن فرانسه، چند روز پس از ابراز نگرانی علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ غرب و آمریکا» پس از برجام در ایران، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و همگی آنها به نقش آفرینی در آنچه مقامات امنیتی آن را «پروژه نفوذ» نامیده‌اند، متهم شدند.

آقای سحرخیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. علیزاده طباطبایی وکیل آقای سحرخیز به کمپین گفت آنها به حکم اعتراض نکرده بنابراین همین شعبه ۲۸ با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم سه سال حبس دادگاه بدوی را به ۲۱ ماه تغییر داده است.عیسی سحرخیز همچنین به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه و رییس جمهور سابق پرونده دیگری در شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران دارد که از آن به عنوان «نخستین پرونده جرم سیاسی در ایران» نام برده شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024