جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 26.04.2017, 6:39

تا دیر نشده نمازی‌ها را آزاد کنید

وکیل باقر و سیامک نمازی، دو شهروند ایرانی– آمریکایی که در سلول‌های انفرادی زندان اوین به سر می‌برند در روز سه شنبه پنجم اردبیهشت ماه در کنفرانسی در شهر وین از دو دولت ایران و آمریکا خواست تا این دو زندانی را سریع و بدون شرط آزاد کند. جارد گنسر، وکیل باقر و سیامک نمازی از دونالد ترامپ خواست تا به قول خود عمل و برای آزادی این دو زندانی تلاش کند.

جارد گنسر، وکیل سیامک و باقر نمازی به همراه بابک نمازی در آستانه مذاکرات دو کشور برای اجرای مفاد برجام در وین پایتخت اتریش سفر کرده اند تا به گفته خودشان بر هیات‌های مذاکره هر دو کشور برای آزادی این دو زندانی فشار بیاورند. اقای گنسر با یادآوری نقل دونالد ترامپ در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ که در آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود، گفت آقای ترامپ در آن زمان در مورد بازداشت باقر و سیامک نمازی گفته بود اگر من رییس‌جمهور شوم این حوادث تکرار نخواهند شد. من امیدوارم که حالا به گفته خودش عمل کند و این دو را آزاد کند.

وکیل این دو زندانی گفت او به همراه برادر موکلانش به وین محل برگزاری مذاکرات آمده است تا هیات نمایندگی آمریکا را تشویق کند در این لحظه تاریخی که با هیات ایرانی مذاکرات رودرو دارند، بر مساله آزادی این دو زندانی نیز مذاکره شود.

جارد گنسر با اشاره به اینکه «قضیه نمازی‌ها تاثیر بزرگی بر روند روابط ایران و آمریکا خواهد گذاشت و وضعیت جسمی هر دو آنها به شدت وخیم شده است.» خواستار حل سریع این مساله شد.

سیامک نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی و مدیر ایرانی – آمریکایی در ماه ژوئیه ۲۰۱۵۵ از امارات متحده عربی برای دیدار خانواده اش به ایران سفر کرد اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی های مکرر، اواسط مهر ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. او در دادگاه به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس محکوم شد. سیامک نمازی پیش از بازداشت مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات بود که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران نیز بوده است.

پس از دستگیری سیامک نمازی، باقر نمازی پدر او برای پیگیری وضعیت فرزندش از آمریکا به ایران آمد اما او نیز روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. او هم در دادگاه به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آقای باقر نمازی که ۸۰ سال سن دارد پیش از انقلاب ایران، استانداری خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور ایران بوده است. هر دو آنها از زمان بازداشت تاکنون در سلول‌های انفرادی دو-الف وابسته به سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می‌برند.

در این کنفرانس، بابک نمازی، فرزند باقر و برادر سیامک نمازی نیز با هشدار دادن به وضعیت وخیم جسمی و روحی آنها گفت: «من از دولت ایران خواهش می‌کنم قبل از اینکه برادر و پدرم در زندان بمیرند آنها را آزاد کنند.» بابک نمازی گفت:‌«من اینجا هستم چون می‌ترسم اگر کاری سریع انجام نشود دیگر نتوانم آنها را هرگز ببینم.»

بابک نمازی نیز با اشاره به نقل دونالد ترامپ بیش از ریاست جمهوری خود گفت: من اکنون روی رییس جمهور حساب می‌کنم و می‌خواهم که سریع کاری برای آزادی آنها انجام دهد.

بابک نمازی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه پدرش ۸۰ ساله و دچار بیماری قلبی و بیمارهای متعدد دیگر است، گفت آنها نمی‌دانند که او الان از چه داروهایی استفاده می‌کند فقط می‌دانند از زمان بازداشت دو بار و هر بار به مدت پنج روز به بیمارستان منتقل شده است. آقای نمازی همچنین گفت برادرش در سلولی تاریک به سر می‌برد و ماموران زندان از هر شکنجه روحی برای درهم شکستن او دریغ نکرده اند. او با اشاره به چندین مکالمه‌ای که با برارش داشته گفت: «او بسیار افسرده است.» بابک نمازی گفت: در چند باری که با برادرم صحبت کردم حرف‌های او من را تا حد مرگ ترسانده است. او گفت هیچ چیز ندارد که برایش زنده بماند و می‌خواهد بمیرد.

بابک نمازی گفت: «من از دولت ایران التماس می‌کنم که سیامک و پدرم را آزاد کنند. کافیست دیگر. خواهش می‌کنم بگذارید آزاد شوند. آنها کاملا بی‌گناه هستند. هر دو کشورشان را دوست دارند و تنها چیزی که می خواستند بهتر شدن روابط میان ایران و امریکا و صلح برای مردم ایران بود.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ گفته بود پس از پنج ماه بازداشت سیامک نمازی هنوز نه تنها قادر به ملاقات با موکلش نبوده بلکه حتی قادر به تحویل وکالت نامه اش به دادگاه نیز نبوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024