چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.04.2017, 9:50

رییس‌جمهور به «رفع‌حصر» ورود كند

اعتماد:  او دیروز بعد از مدت‌ها سكوت سخنان مهمی را گفت كه حرف این روزهای خیلی‌ها از جمله آنهایی است كه به او رای دادند. محمدرضا عارف، نماینده تهران و رییس فراكسیون امید در عمر یك ساله مجلس دهم دیروز برای نطق هفت دقیقه‌ای خودش پشت تریبون رفت. او متن سخنانش را در ۱۰ بند تنظیم كرده بود و درباره برجام، رفع حصر و ممنوع التصویری سیدمحمد خاتمی و از بین رفتن فضای امنیتی در دانشگاه‌ها و همینطور انتخابات و عدم دخالت نظامیان سخن گفت. اما عارف دیروز تنها درخواست‌كننده رفع حصر نبود.

دقایقی پس از سخنان او غلامرضا حیدری دیگر نماینده تهران و عضو فراكسیون امید هم درخواست وقت كرد و در تذكر شفاهی از رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی خواست تا از رهبری تقاضا كند حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی كروبی پایان یابد. سخنان او البته با واكنش یكی از نمایندگان تندرو مجلس همراه بود كه فریاد مرگ بر فتنه‌گر سر داد. اما كمی بعد كه دیگر نمایندگان او را همراهی نكردند او هم ساكت شد تا حیدری سخنانش را ادامه دهد.

گفت‌وگوی ملی در سطح كشور توسعه یابد
اما عارف نطق خودش را با یك هشدار آغاز كرد. اینكه تحقق اقتصاد مقاومتی به منزله توانمندسازی كشور در عرصه تولید، اشتغال و رونق اقتصادی، نیازمند فراهم آوردن بسترهایی است كه لازم است همه برای تحقق آن تلاش كنند. به اعتقاد او پیشرفت كشور نیازمند تفاهم ملی، همگرایی و همدلی ملت، دولت و همه اركان نظام است. و عارف از همین منظر پیشنهاد داد، هرچه زودتر گفت‌وگوی ملی در مجلس ساماندهی شود و در سطح كشور و همه نهادها توسعه یابد. به گفته عارف اقتصادی كه به دنبال اشتغال و تولید است، از دولتمردان خود انتظار امنیت، ثبات و دیپلماسی تعاملی با دنیا را دارد تا به دور از سیاست‌های هیجانی و با تداوم رویكرد عزتمندانه با دنیا و با پرهیز از اتخاذ سیاست‌های تنش‌زا، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را افزایش دهد.

برجام مورد خدشه قرار نگیرد
رییس فراكسیون امید در بند دیگری از سخنانش برجام را موفقیت بزرگ تمام اركان نظام دانست و گفت: از تخریب آن و همچنین از معرفی آن به عنوان تنها نسخه شفابخش باید پرهیز شود و با تدابیر خردمندانه مورد رصد و مدیریت قرار گیرد. مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی كشورمان خواستار توافق هسته‌ای بودند تا بتوانند در امنیت، صلح و آرامش به رشد و رونق اقتصادی دست یابند. اكنون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، این مهم نباید به بهانه كشمكش‌های انتخاباتی، مورد خدشه و تهدید قرار گیرد.

رییس فراكسیون امید برقراری مجدد عقلانیت، تدبیر و آرامش در منظومه قوه مجریه توسط رییس‌جمهور را قابل تقدیر دانست و گفت: دستاوردهای دولت یازدهم از جمله رشد اقتصادی، مهار تورم و طرح تحول سلامت قابل تقدیر است. تخریب دستاوردهای ارزشمند دولت، جفاست و با منافع ملی در تضاد است. اما در عین حال تداوم ركود و افزایش حجم نقدینگی، عدم تعادل بین منابع و مصارف بودجه عمومی و دیگر مشكلات اقتصادی همچنان فعالین اقتصادی و مردم را رنج می‌دهد. او تاكید كرد: لازم است دولت آینده با رای قاطع مردم بر مسند اداره كشور قرار گیرد تا با قدرت بر مشكلات مزمن و ساختاری به جا مانده از گذشته، فایق‌ آید.

حصر و ممنوع‌التصویری در شأن نظام نیست
عارف با اشاره به اقتدار، ثبات و پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: هرگونه حصر، ایجاد محدودیت و ممنوع التصویری دلسوزان و یاران انقلاب درشأن این نظام نیست و باعث ایجاد هزینه‌های غیرضروری و جبران‌ناپذیر شده و می‌شود. نماینده مردم تهران گفت: از رییس‌جمهور محترم می‌خواهم با استفاده از جایگاه قانونی خود و با استفاده از تجربیات گذشته، با رایزنی با اركان نظام، اطمینان لازم را فراهم كرده كه با رفع حصر و برطرف شدن محدودیت‌های موجود، نه تنها تهدیدی متوجه امنیت و آرامش كشور نخواهد شد، بلكه تلخی حوادث گذشته با شیرینی تفاهم و همدلی جایگزین می‌شود.

از اجماع اصولگرایان استقبال می‌كنیم
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات پیش‌رو از تحقق اجماع نسبی بین اصولگرایان استقبال كرد و گفت: امیدوارم با حضور قدرتمند هر دو جبهه اصلی سیاسی كشور در صحنه انتخابات، شور و نشاط و مشاركت بالا را شاهد باشیم.

او ادامه داد: رییس‌جمهور آینده نیز باید با تشكیل كابینه كارآمد و جوان، روند رو به رشد چهارسال گذشته را تسریع و به مطالبات جوانان و اقشار مردم پاسخ مناسب دهد. از شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی و نظارت، وزارت كشور، رسانه ملی و دیگر تریبون‌های عمومی می‌خواهم با رعایت حق‌الناس، بی‌طرفی و مُر قانون به مردم در تحقق حماسه دیگری در ۲۹ اردیبهشت كمك كنند.

عارف از فعالان حزبی و سیاسی و ستادهای انتخاباتی نامزدها خواست با رعایت اخلاق، ضمن تبلیغ نامزدها و برنامه‌ها و ویژگی‌های ایشان، از تخریب یكدیگر و دستاوردهای نظام پرهیز كنند و با تكریم رقیب، شور و نشاط انتخاباتی را فراهم آورند.

او با بیان اینكه نشاط سیاسی كه مدنظر مقام معظم رهبری است، نیازمند حضور فعال جوانان و دانشجویان است، تداوم فضای امنیتی دانشگاه‌ها نگران‌كننده و غیرقابل قبول است. وزرای مربوطه، باید انتظارات به حقِ دانشگاهیان را در رفع فضای امنیتی برآورده كنند. جوانان، دانشجویان و رسانه‌ها باید در فعالیت‌های قانونمند خود، امنیت‌خاطر داشته باشند.

نماینده مردم تهران با تاكید براینكه باید بستر حضور سیاسی و اجتماعی جوانان فراهم باشد، اظهار كرد: دولت آینده باید درهای خود را به روی جوانان شایسته باز كند. باید نوسازی دولت و بازسازی ساختارها با تكیه بر جوانگرایی و شایسته‌سالاری محقق شود. او از دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان حقی عمومی یاد كرد و گفت: این مهم باید به صورت یك اصل پذیرفته شده در جمهوری اسلامی ایران درآید و هر سه قوه و نیز نهادهای خارج از سه قوه باید به حقِ جریانِ آزاد اطلاعات احترام بگذارند و تمكین كنند.

عارف گفت: در جهان پرآشوب و در منطقه بحران زده ما، ایران اسلامی به بركت خون شهدا و تدابیر مقام معظم رهبری و تلاش‌های ارزشمند تمامی نیروهای مسلح و متولیان امنیت كشور از ضریب امنیت منحصر به فردی برخوردار است. عدم دخالت نظامیان در رقابت‌های سیاسی، علاوه بر تقویت اعتبار تلاشگران این حوزه، با ایجاد شور و نشاط بیشتر در عرصه باشكوه انتخابات، اقتدار ملی كشور را بیش از پیش تقویت می‌كند.

او افزود: رسیدن به لیست واحد در انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ كشور، به عنوان جهت‌گیری اساسی اصلاح‌طلبان و با ساز و كار تعیین شده و شفاف، با تاكید بر معرفی نامزدهای پاكدست، شایسته و متخصص برای ایفای نقش در پارلمان‌های شهری و محلی، با دقت و جدیت مورد عمل قرار خواهد گرفت.

شاید اتفاقی برای محصورین بیفتد
اما غلامرضا حیدری، نماینده تهران دقایقی بعد از نطق عارف در تذكری شفاهی خطاب به رییس‌جمهور گفت: «به عنوان رییس شورای امنیت از رهبری تقاضای رفع حصر موسوی، ‌كروبی و سركار خانم رهنورد و همچنین رفع ممنوع التصویری خاتمی را بخواهید.»

او ادامه داد: ‌از روحانی می‌خواهم چون این عزیزان در شرایط سنی و سلامتی نامناسبی هستند اگر خدای نكرده اتفاقی كه برای آقای هاشمی رخ داد برای این محصورین هم رخ دهد در شأن نظام نخواهد بود. از رهبری هم تقاضا داریم كه عنایت ویژه‌ای مبذول كنند و به مسوولان مربوط دستور دهند كه این حصر بیش از این كشدار نشود.

حیدری تاكید كرد: ‌اطمینان دارم كه این بزرگواران از نجیب‌ترین و با وفاترین‌ها به ملت هستند. او در پایان سخنانش یك پیشنهاد هم داشت: جا دارد كه مراكز تحقیقاتی مثل مركز تحقیقات استراتژیك، یك مطالعه عمیق انجام دهند كه چگونه است از ابتدای انقلاب روسای جمهور، ‌نخست وزیر و روسای مجلس به حصر و حذف كشیده شده‌اند و این به صورت یك روند تبدیل شده است و جای تامل دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024