جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2017, 22:59

همایش «جمنا»؛ آغازی دموکراتیک، پایانی پرابهام

شهروند| همایش بزرگ ٣هزار نفری اصولگرایان زیر پرچم جبهه مردمی نیروهای انقلاب که از این پس به‌طور اختصاری از آن با عنوان «جمنا» یاد می‌شود، بعدازظهر روز پنجشنبه در شهر تازه‌تأسیس آفتاب برگزار شد. عکس پانورامایی که خبرگزاری‌های اصولگرا همان روز از همایش انتخاباتی جمنا منتشر کردند، جمعیت فراوانی را نشان می‌داد که پشت سر رهبران جناح اصولگرا به احترام سرود جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. این رهبران حالا مسئولیت بزرگی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برعهده گرفته‌اند. کلید واژه «وحدت» که اصولگرایان را سال‌ها برای بازپس‌گیری دو قوه‌ای که به مرور از دست دادند، امیدوار کرده بود حالا دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. انتخابات ‌سال ٩٢ و نتیجه آن کام اصولگرایان را چنان تلخ کرد که این‌بار طرحی نو درانداختند.

چنانکه می‌گویند قرار است بدنه رأی اصولگرایی از میان ٢١ نامزد بالقوه ١٠ نفر را انتخاب کنند و به مرور از میان این ١٠ نفر در کنگره دوم که ‌سال آینده برگزار می‌شود، یک نفر نامزد واحد اصولگرایان شود و همه پشتش بایستند، این البته طرح کلی ماجرا است. ماجرای شکل‌گیری جمنا انتقاداتی را هم برانگیخته اگرچه هنوز ضعیف و کم‌صدا اما دلخوری مشایخ اصولگرا همواره تبعاتی سنگین به دنبال داشته است. مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری مجمعی که زمانی از آن به‌عنوان یکی از رادیکال‌ترین جبهه‌های اصولگرا یاد می‌شد، در واکنش به برگزاری همایش جمنا در صفحه اینستاگرامش نوشت: جبهه مردمی از ماه‌ها پیش یک برنامه‌ای را شروع کردند. در انتخابات پیشین مجلس هم سه دبیر حزب موتلفه، ایثارگران و پایداری به صورت کامل با هم نشستند. ولی این آقایان از قبل با هم نشسته‌اند و ما بی‌خبر بودیم و بعد از چند وقت خبردار شدیم که نشست‌هایی دارند. طبیعی است که تا حال ورودی نداشته‌ایم؛ البته خیلی مهم هم نیست. آقاتهرانی در ادامه نوشته است: «ما کار خودمان را خواهیم کرد و آنها هم تلاششان را می‌کنند. ان‌شاءالله که نتایج مثبتی داشته باشد و سودش برای همه باشد.»

از همین حالا به نظرمی رسد جبهه پایداری از ماجرا کنار گذاشته شده، سیدرضا تقوی که در انتخابات مجلس دهم بیشترین فعالیت را در راستای همكاری میان اصولگرایان انجام داد نیز زودتر از همه انصراف داد تا فهرست ٢٢ نفره با ٢١ نفر نامزد به رأی شرکت‌کنندگان در همایش گذاشته شود. خبرگزاری تسنیم البته نوشت از فهرست ٣٠ نفره ٩ نفر انصراف دادند تا ٢١ نفر باقیمانده به رأی عموم گذاشته شوند؛ هر چند نام ٩ نفر منصرف اعلام نشدند. درنهایت نام ١٠ منتخب همایش روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد، سیدابراهیم رئیسی در صدر و محمدباقر قالیباف در رده دوم این فهرست البته بعدا تکذیب شد. کنعانی‌مقدم، سخنگوی جبهه ایستادگی هم در مصاحبه‌اش تأیید کرد كه حجت‌الاسلام رئیسی حائز اکثریت آرا شده است.

نتیجه رأی‌گیری که قرار بود تا عصر همان روز برگزاری مجمع اعلام شود، به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد. جمنا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «سه‌هزار نفر اسامی ١٠ نفر را نوشتند. اگر برای هر برگ رأی که درون آن نام ٣٠ نفر نوشته شده پنج دقیقه همزمان در نظر بگیریم، ١٥هزار دقیقه و یا به عبارتی ٢٥٠ ساعت نیاز است.» و در حالی‌که مهدی محمدی از اعضای موسس جمنا ساعت ١٣ روز پنجشنبه به خبرگزاری مهر گفته بود كه اسامی «نامزدهای نهایی جبهه مردمی پس از انتخابات امروز عصر مشخص می‌شوند». همين خبرگزاری روز بعد در خبری نوشت «جبهه مردمی انقلاب در اطلاعیه‌ای ضمن تقدیر از حضور پرشور نیروهای انقلابی در اولین مجمع ملی خود، اعلام کرد: گزینه‌های نهایی جبهه مردمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در مجمع دوم اعلام خواهند شد.»

عصر روز پنجشنبه نیز خبرگزاری مهر به نقل از حجت‌الاسلام محمدحسین رحیمیان، رئیس هیأت موسس جمنا نوشت «قرار بود شمارش آرای شورای مرکزی با دستگاه خوانده شود اما به دلیل اینکه برخی از تعرفه‌ها کد نداشت، شمارش آرا دستی انجام شد.» در نخستین واکنش سید ابراهیم رئیسی که در حال حاضر تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) را برعهده دارد، پیام داد که «خدمت به حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرت‌شان را والاترین مقام و توفیق می‌داند و ضمن ارج‌نهادن به ابراز محبت گروه‌های مختلف از مردم و نخبگان، تأکید می‌کند که اهتمام به اجرای مأموریت‌های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع دارد.»

پرویز فتاح، دیگر نامزد فهرست ٢١ نفره نیز اطلاعیه مشابهی صادر کرد و البته از زبان روابط‌عمومی کمیته امداد نوشت: «همانگونه که ایشان (پرویز فتاح) به صورت مکرر اعلام کرده است، خدمتگزاری به اقشار شریف، محروم و ایتام مظلوم کشور عزیزمان ایران و نیز عملیاتی‌کردن مأموریت‌های محول‌شده از سوی رهبری معظم انقلاب را بالاترین توفیق الهی دانسته و تمامی همت خود را برای خدمت به مستضعفان و محرومان به کار خواهد گرفت.» در این اطلاعیه همچنین تأکید شده است «ضمن احترام به جبهه‌ها و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یادآوری می‌‌کند مهندس سیدپرویز فتاح هیچ‌گونه عضویت و وابستگی به گروه‌ها و جریانات سیاسی ندارند.» به این ترتیب آغاز دموکراتیک «جمنا» تا این لحظه، پایانی پرابهام داشته است؛ اگر چه برای ارایه تحلیل‌های جامع و دقیق از این آخرین حرکت اصولگرایان باید شکیبایی بیشتری به خرج داد.

حمایت واحد اصلاح‌طلبان از حسن روحانی و برجام
در سوی دیگر میدان دو همایش از دو حزب اصلاح‌طلب، اتحاد ملت و مردم‌سالاری در فضایی متفاوت برگزار شد. کنگره خودمانی حزب اتحاد ملت بیشتر به سخنرانی‌های حزبی و داخلی و البته تأکید بر حمایت از حسن روحانی در انتخابات گذشت. در کنگره حزب مردم‌سالاری، مصطفی کواکبیان دبیرکل این حزب گفت: ما در سخت‌ترین شرایط حزب را پیش بردیم، اکنون که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم قرار داریم، فعالیت خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه می‌دهیم، برای ما اصل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و ان‌شاءالله با همین وحدت در انتخابات‌های پیش‌رو کار خود را ادامه می‌دهیم.

کواکبیان با بیان اینکه مشکل امروز ما ترامپ نیست بلکه مشکل دلواپسان داخلی هستند، تصریح کرد: برجام ادامه دارد و ترامپ حق تغییر یا پاره‌کردن آن را ندارد؛ چون نظام بین‌المللی و اتحادیه اروپا به او اجازه این کار را نمی‌دهد اما گویا بعضی در داخل کشور از پاره‌کردن برجام خوشحال می‌شوند.

به گزارش ایلنا، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه باید نسبت به برخورد با پدیده ترامپ هوشیار باشیم و از عکس‌العمل‌های احساسی خودداری کنیم، تأکید کرد: باید ترامپ را با مشکلاتش تنها بگذاریم و در نقض برجام پیشقدم نباشیم. خواسته تیم ترامپ پیشقدم شدن ایران در نقض برجام است. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در قسمت دیگری از سخنانش به موضوع حصر و بازداشت فرزند آیت‌الله منتظری اشاره و عنوان کرد: زندانی‌شدن حجت‌الاسلام احمد منتظری،‌ حصر و ممنوع‌التصویری تندروی و تنگ‌نظری است. مطهری ادامه داد: مردم با هم قهر نیستند اما پس از حوادث‌ سال ۸۸ مردم از حکومت گلایه‌هایی دارند و در این مدت مواردی خلاف قانون اساسی انجام می‌شود که باید کنار گذاشته شود. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: فرزند آیت‌الله منتظری سندی از پدرش منتشر کرد که هر کس می‌توانست بگوید ما آن را قبول نداریم، اما نمی‌توان گفت سند انقلاب باید از بین برده شود. او گفت: ما نباید به اتهام انتشار یک سند انقلاب اسلامی، کسی را زندانی کنیم؛ چرا که تفرقه و تشتت از عوامل انقراض اجتماعات بشری است.  در پایان این کنگره کاندیداتوری مصطفی کواکبیان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تصویب شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024