جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2016, 11:25

۱۰ کتاب برتر سال ۲۰۱۶ از نگاه نیویورک تایمز

نیویورک تایمز هر سال ۱۰ کتاب برتر و شاخص را از میان صدها هزار کتاب منتشر شده در طول سال انتخاب می‌کند.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، در کتاب‌های برگزیده ادبیات قوی و چشم گیری دیده می‌شود که می‌تواند هر خواننده‌ای جذب خود کند. خلاصه‌ای از ۱۰ کتاب را در زیر بخوانید.

کتاب انجمن بمب‌های کوچک
محتوای کتاب در مورد حمله تروریستی است که دربازار دهلی نو اتفاق افتاده و در این حمله بمب گذاری پسری به نام “دیپا” کشته ودوستش منصور نیز زخمی شده است. نویسنده کتاب “کاران ماهاجان” کتاب خود را به شیوه رادیکالیسم سیاسی روایت کرده است. مضمون کتاب نشان میدهد هیچ چیز به غیر از بمب باعث بهبود وضعیت حاکم نمی‌شود نه انسانیت، نه سیاست و نه حتی ایمان.

آب‌های شمالی
نویسنده کتاب “ایان مک گوایر” داستان خود را از زبان یک جراح ایرلندی قرن ۱۹ میلادی که به مواد مخدر معتاد است روایت می‌کند. یک بیمار روانی که دچار تیرگی و زوال شده و در کشتی صید نهنگ با وحشت و ترس غزل سرایی می‌کند.نویسنده خشونت را با چاشنی رنگ‌ها تبدیل به داستانی تاریخی کرده است.

راه آهن زیر زمینی
نویسنده کتاب “کولسون وایت هید” شجاعانه تصویری کامل از یک راه آهن زیر زمینی را به همراه تعداد لوکوموتیوها و هدایت کننده در کتاب نشان میدهد. پرسپکتیوی جالب از صحنه‌های ذکر شده در جای جای کتاب دیده می‌شود. این کتاب برنده جایزه ملی داستان نویسی است.در کتاب با جرات و جسارت مطالب جدیدی درباره اشتباهات بنیادی در ساختار آمریکا توسط داستانی سیاه را بیان میشود.

گیاهخوار
نویسنده کتاب “هان کانگ” یک زن خانه دار به ظاهر عادی را در کنار همسرش که او نیز فردی عادی است به نمایش گذاشته است. داستان از جایی شروع می‌شود که زن خانه دار احساس می‌کند که خود یک درخت است. که این احساس با دیدن خواب‌های وحشتناک افزایش می‌یابد. شوهر بد اخلاق وی نیز بدخلقی‌اش را نشان از گیاهخواری وی می‌داندو ماجرا ادامه می‌یابد.

جنگ و تربانتین
نویسنده “استفان هرتزمانس” با الهام از خاطرات پدربزرگ خود از جنگ جهانی اول و خدمت در ارتش بلژیک داستان خود را به تصویر کشیده است. پیرمرد در داستان نقش کلیدی داشته و شخصیت وی به عنوان یک شوهر، یک پدر و یک هنرمند در کنار عشق، جنگ، هنر و... تفسیر می‌شود.

در کافه اگزیستانسیالیست‌ها
“سارا بیک ول” نویسنده کتاب درباره نوع تفکر اگزیستانسیلیست‌ها صحبت می‌کند. او نگاهی تازه و جالب را بر ایده‌های کهنه و فرسوده دارد. در کتاب تصور می‌شود که همه اگزیستالیست‌ها در یک کافه دور هم جمع می‌شوند. وی در کتاب خود نقش منتقد را ندارد. او از واکنش‌های خود نسبت به دیدگاه در داستان صحبت می‌کند.

پول سیاه
«جین مایر» در کتاب خود در فصل آغازین این اثر ابتدا پرسش‌هایی را با مخاطب خود در میان می‌گذارد و در فصل‌های بعدی به تک‌تک این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. او پرسش‌هایی را در حوزه‌های مختلف مانند محیط زیست، مشکلات طبقه متوسط جامعه، تعرفه‌های مالیاتی، جناح‌بندی‌های و افراطی‌گری‌های سیاسی مطرح می‌کند که هر کدام از این پرسش‌ها ذهن شهروندان ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده است. وی با تمرکز بر اشراف و تاثیرگذاری سرمایه‌گذاری بر جنبش‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی در آمریکا این قاعده را زیرسوال می‌برد که چگونه ثروتمندان جامعه می‌توانند به واسطه ثروت و قدرتی که از این راه دارند خط مشی‌های سیاسی جامعه را تعیین می‌کنند.

اخراج شده
“متیودزموند” نویسنده کتاب در سال ۲۰۰۸ میلادی به پانسیونی در منطقه فقیر میلواکی آمریکا نقل مکان کرد. در این زمان وی کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی بود. او مجدانه یادداشتی از زندگی مردم در حال اخراج و محیطشان تهیه کرد. آنها ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد خود را صرف پرداخت هزینه اجاره می‌کردند. این یادداشت‌ها تبدیل به داستانی جالب شد که نشان از نوعی همدلی با این افراد داشت.

در اتاق تاریک
نویسنده “سوزان فالودی” تحت تاثیر حادثه‌ای مهم در زندگی پدرش این کتاب را نوشت. در سال ۲۰۰۴ میلادی پدر وی تحت عمل جراحی تغییر جنسیت قرار گرفت. بعد از عمل پدر وی رفتاری پر از تناقض و خشن پیدا کرد. رفتارهای فردی پدر در خانه سبب شد تا او داستان کتابش را الهام بگیرد. پدر سوزان جزو افراد خوش شانسی بود که از هولاکاست نجات یافته اما ساختار روحی‌اش به شدت تحت تاثیر وقایع زندگی پر فراز و نشیبش قرار گرفته بود.

بازگشت
نویسنده کتاب “هیشام متر” منتقد حکومت دیکتاتوری “معمر قذافی” است. نویسنده خود از قربانیان رژیم قذافی بود. او پس از ربوده شدن و تبعید ۶ سال در زندان بسر برده و درسال ۲۰۱۲ میلادی به لیبی بازگشته است. وی پس از سرنگونی حکومت قذافی و جنگ داخلی در این کشور خاطرات وی در کتاب نگاشته شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024