جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.11.2016, 6:57

غول نفتی آمریکا به ایران آمد

شهروند: غول نفتی آمریکا با ایران قرارداد امضا کرد. براساس اعلام وال‌استریت ژورنال «شلمبرژه» بزرگترین شرکت خدمات حفاری نفتی جهان، قرارداد اولیه‌ای برای مطالعه یکی از میادین نفتی ایران به امضا رسانده است. البته این غول نفتی از افشای جزییات این قرارداد خودداری کرده و گفته است؛ براساس توافقی که با شرکت ملی نفت ایران داشته، جزییات این قرارداد محرمانه است. این موضوع درحالی رخ می‌داد که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا نتوانسته است مانع از حضور غول‌های تجاری در ایران شود و چندی پیش نیز توتال فرانسه که یکی دیگر از غول‌های نفتی جهان است، نخستین موافقتنامه اصولی پس از برجام را با ایران به امضا رسانده است تا براساس آن سهم برداشت ایران از میدان پارس‌جنوبی را افزایش دهد. سخنگوی شرکت شلمبرژه به وال‌استریت ژورنال اعلام کرده که این قرارداد شامل ارایه خدمات میادین نفتی نمی‌شود و قصد دارد از قوانین و مقررات کشورهایی که در آنها فعالیت دارد، تبعیت کند.

این موضوع درشرایطی رخ می‌دهد که ایران یک رخداد بزرگ نفتی را پیش‌رو دارد و فردا نشست نهایی اعضای اوپک برای فریز نفتی و افزایش قیمت نفت برگزار می‌شود. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که تلاش‌ها برای همگرایی اوپکی‌ها تا آخرین ساعات قبل از نشست وین ادامه دارد و بلومبرگ از سفر غیرمنتظره وزرای نفت الجزیره و ونزوئلا به روسیه و مذاکره نورالدین بوترفه و الوجیو دلپینو با الکساندر نواک خبر می‌دهد. وزیر انرژی الجزیره که یکی از معماران اصلی طرح کاهش تولید نفت در «نشست الجزیره» بود و وزیر نفت ونزوئلا که همواره از حامیان کاهش تولید بوده، تلاش می‌کنند تا به هر نحوی طرح کاهش تولید نفت، در روز چهارشنبه در اجلاس رسمی اوپک به تصویب برسد. این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز برای شرکت در نشست اوپک امروز راهی وین شده است.

ازسوی دیگر، گزارش‌ها از کارشکنی‌های عربستان‌سعودی در نشست پیش‌رو اوپک و عدم حضورش در نشست فنی اوپک در روز گذشته حکایت می‌کند. برخی از منابع خبری نیز عنوان کرده‌اند؛ نشستی که ابتدا قرار بود به دلیل عدم حضور وزیر نفت عربستان لغو شود، دیروز با حضور اعضا در وین برگزارشد. برهمین اساس سعودی‌ها براین باور هستند که توازن بین عرضه و تقاضا در ‌سال ۲۰۱۷ میلادی رقم خواهد خورد و دیگر نیازی به مداخله اوپک نیست. خالد الفلیح وزیر نفت عربستان می‌گوید: ایران هم باید جزو کشورهایی باشد که میزان تولید خود را کاهش می‌دهد. پیش از این در اجلاس الجزیره دبیرکل اوپک اعلام کرده بود که ایران، نیجریه و لیبی کشورهایی هستند که باید شرایط ویژه‌ای برای آنها در طرح کاهش تولید نفت لحاظ شود. با این وجود، بازار نفت ساعاتی پیش از برگزاری نشست وین پیش‌بینی بدبینانه‌ای نسبت به نتیجه داشت و قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۴۵دلار رسید. به گفته تحلیلگران اقتصادی، درصورتی که توافق کاهش تولید میان تولیدکنندگان صورت نگیرد، احتمال کاهش بهای نفت به ۴۰دلار تا پایان‌ سال و همچنین به ۳۰دلار در هر بشکه برای اوایل ‌سال آینده میلادی وجود دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024