شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 18:54

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از 'شکنجه' در زندانهای در ترکیه انتقاد کرد

بی بی سی: سازمان دیده‌بان حقوق بشردر گزارشی با انتقاد از دولت ترکیه گفته است ماموران امنیتی این کشور پس از کودتای نافرجام ژوئیه برای شکنجه زندانیان سیاسی “چک سفید” دریافت کرده‌اند.

این سازمان در گزارش خود ضمن تاکید بر “جو ترس” حاکم بر این کشور و بازداشت‌های گسترده ‌به مواردی نظیر “شکنجه، محرومیت از خواب و تجاوز جنسی” بعد از کودتای این کشور در تابستان اشاره کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در مصاحبه‌ با وکلا، فعالان و کسانی که بازداشت بودند دهها مورد نقض حقوق بشر را شناسایی کرده است.

دولت ترکیه بارها اینگونه “اتهامات” را رد کرده است.

به دنبال این کودتای نافرجام در اواسط ماه ژوئیه (اواخر تیرماه) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، برای سه ماه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

در آن زمان آقای اردوغان در سخنانی گفته بود که شهروندان نباید “کمترین نگرانی در مورد دمکراسی، حاکمیت قانون، حقوق و آزادی‌های بنیادی داشته باشند” و افزود که وضعیت اضطراری از ارزش‌های دموکراسی حفاظت خواهد کرد.

اما پس از کودتا بیش از ۳۵ هزار نفر که ادعا شده از هواداران کودتای نافرجام یا از طرفداران فتح‌الله گولن بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را به رهبری کودتا متهم می‌کند، اما آقای گولن که در تبعید خودخواسته در آمریکا است، این اتهام را رد کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024