چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 12:05

دور ریز غذا در ایران برابر با ۱۰ كشور اروپایی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان فارس معتقد است كه میزان آبی كه با ضایعات كشاورزی در ایران تلف می‌شود بیش از آب مصرفی صنعت و شرب بوده و از طرفی دورریز غذا در ایران با ۱۰ كشور اروپایی برابری می‌كند.

به گزارش ایسنا  جمال رازقی صبح دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در شیراز گفت: همه ساله ۹٫۳ میلیارد مترمكعب آب برای ضایعات محصولات كشاورزی مصرف می‌شود و حال آنكه مصرف آب بخش‌های شرب و صنعت ۷ میلیارد مترمكعب است.

وی یادآور شد: میزان آبی كه در ضایعات محصولات كشاورزی مصرف می‌شود معادل نیمی از آب شیرینی است كه رودخانه‌های كرخه، كارون و جراحی به خلیج فارس می‌ریزند.

رازقی همچنین حجم زباله تولید غذایی تولید شده در كشور را معال ۶۰ درصد درآمد نفتی كشور دانست و گفت: میزان دور ریز غذا در ایران با ۱۰ كشور اروپایی برابری می‌كند به‌طوریكه ضایعات موادغذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن در سال و در اتحادیه اروپا با ۲۷ كشور عضو، حدود ۹۰ میلیون تن است.

او ارزش ضایعات غذایی كه ایرانیان به سطل‌های زباله می‌ریزند را ۱۵ میلیارد دلار در سال دانست و گفت: با توجه به اینكه همه ساله ۱٫۳ میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود، كه بیشتر آنها میوه، سبزی، ماهی و غلات است. ایران به‌تنهایی ۲٫۷ درصد از این ضایعات را تولید می‌كند.

رازقی بیشترین میزان ضایعات مواد غذایی در ایران را مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج دانست و گفت: در جهان ۹۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند كه با استفاده از ۱٫۳ میلیارد تن غذای ضایعاتی می‌توان ۸۰۰ میلیون نفر از آنان را سیر و گرسنگی را تقریبا ریشه‌كن كرد.

او با یادآوری اینكه ضایعات غذا در كشورهای توسعه نیافته بیشتر مربوط به فرآیند برداشت تا فرآوری و ناشی از توسعه نیافتگی صنایع و بخش تولید است،‌ گفت: این موضوع در كشورهای توسعه یافته و صنعتی، بیشترین ضایعات مربوط به خرده‌فروشی‌ها و مصرف كنندگان نهایی است.

رازقی با اشاره به اینكه آمارهای ارائه شده مربوط به فائو است، گفت: براساس آمار رسمی مركز آمار ایران بیش از ۱۹۰ هزار نفر در حوزه صنایع‌غذایی كشور فعال هستند و میزان صادرات این صنایع حدود ۴٫۵ میلیون دلار و تعداد واحدهای صنعتی فعال در این بخش حدود ۱۴ هزار واحد برآورد شده است.

او گفت: فعالان صنایع غذایی كشور اعتقاد دارد كه تنها با توسعه بازارهای منطقه‌ای امكان صادرات محصولات غذایی به میزان ۴۰ برابر صادرات فعلی امكان‌پذیر خواهد بود.

این فعال صنعتی با یادآوری اینكه در میان بنگاه‌های صنعتی بیشترین اشتغال را واحدهای صنایع غذایی با سطح اشتغال ۱۰ نفر و بیشتر به خود اختصاص داده‌اند، گفت: صنایع غذایی ۱۸۰ هزار اشتغال و صنایع موتوری و خودرو سازی ۱۳۰ هزار اشتغال در كشور ایجاد كرده‌اند.

رازقی گفت: بخش كشاورزی با در اختیار داشتن ۱۶٫۸ درصد اشتغال و سهم ۱۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی به همراه صنایع‌غذایی بیشترین سهم را در اشتغال كشور داشته و قادر به حل بسیار از مشكلات اقتصاد هستند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز همچنین با طرح انتقاد از رئیس دانشگاه علوم پزشكی گفت: طرحی در دولت قبل به‌عنوان دنده عقب صنعت غذایی كشور اجرا و حركت به سمت ایجاد و توسعه ماست‌بندی‌های قدیمی انجام شد كه متاسفانه در این دولت هم ادامه پیدا كرد.

رازقی گسترش واحدهای لبنی سنتی را مغایر با اصول مد نظر استاندارد و سلامت دانست و گفت: متاسفانه این موضوع در كارگروه سلامت استان فارس و با نظر مساعد رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز تصویب شد حال آنكه شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی صنایع لبنی در این استان هستیم.

او با تصریح اینكه اتاق بازرگانی شیراز در مقابل این حركت مقاومت خواهد كرد، این اقدام را هدر دادن سرمایه‌های كشور خواند و گفت: این همه واحدهای تولیدی صنایع لبنی وجود دارد كه می‌تواند موادی نظیر ماست را با هر بافت و عطر و طعمی تولید كند. احیاء ماست‌بندی‌های سنتی و رسمیت بخشیدن به فعالیت آنها ظلمی است به فعالان این صنعت.

رازقی همچنین از كیفیت نان‌های تولید شده در استان فارس و شیراز به‌شدت انتقاد و تاكید كرد كه امروز در حالیكه مردم فارس دسترسی به نان سالم ندارند، قیمت نان در این استان گران‌تر از تمام كشور است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز همچنین امتیاز دادن به واحدهای صنعتی یا PRPS را ظلمی به صنایع و فعالان صنعتی دانست و خواستار توجه به این موضوع شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024