جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 1:01

علی جنتی: مسئولیت آنچه در ارشاد رخ داد، برعهده بنده است

مراسم خداحافظی و تودیع علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم صبح دیروز در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
دراین مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد،‌ حجت‌الله ابوبی رئیس سازمان سینمایی، نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، حجت‌الاسلام شاهمرادی رئیس شورای فرهنگ عمومی، محمودرضا برازش مدیرکل چاپ وزارت ارشاد و مدیران کل استان‌های وزارت ارشاد و... حضور داشتند. علی جنتی وزیر مستعفی دولت یازدهم درمراسم خداحافظی با کارمندان ساختمان بهارستان در وزارت ارشاد، گفت: «از نکاتی که دراین مراسم درباره بنده مطرح شد، شرمنده‌ام، من هرگز خود را شایسته این اوصاف نمی‌دانم و خدا را شکر می‌کنم، آنچه را که شایسته آن نبودم، به ذهن شما انداخته تا بیان کنید و این روحیه خوشبینی را خدا در شما به ودیعه گذاشته تا به من این‌گونه بنگرید.»

شرمنده‌ام...
جنتی ضمن اشاره به این‌که شرمنده‌ایم از این‌که آنچه را به لحاظ رفاهی باید دراختیارتان می‌گذاشتیم، نتوانستیم انجام دهیم، گفت: «تمام اقداماتی که طی این دو، سه‌سال صورت گرفت، هیچ ‌کدام کار بنده نبود بلکه مجموع مدیران و کارکنان ارشاد بودند که توانستیم موارد را به سرانجام برسانیم. ما تنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم. من تلاش کردم تنها با توجه به تجربه مدیریتی در مدیران استان‌ها و معاونت‌ها از کسانی استفاده کنم که متدین، معتقد به نظام، ولایتمدار و مهم‌تر از همه کارآمد باشند.» او با بیان این‌که فکر دیگری هم وجود دارد، می‌گوید: هرچه اطلاع‌رسانی را محدود کنیم، بهتر است افراد با سلیقه ما پیش روند، کتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند.

وی افزود: «معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند، باید با سلیقه آنها جور در‌آید. درموسیقی و... هم این‌گونه است. ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم، رسانه‌ها سوال می‌کردند می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم، به هرصورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم.» جنتی در ادامه همین موضوع گفت:  «گاهی حتی به ما اجازه عبور یک کتاب از گمرک را هم نمی‌دهند اما از طریق فضای مجازی می‌توان این فکر را منتقل کرد.»

او به تدوین شیوه‌نامه موسیقی اشاره کرد و گفت: پس از مدت‌ها، شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد. از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یک‌جا مشکل درست می‌شود. در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن‌که برگزارکننده بودند، مناسب بود اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود، عکس‌شان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را درجامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند تا مدیرکل استان نمی‌تواند حتی بماند، مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید. اگر قرار براین است، می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید درمراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند، چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم!

جنتی در ادامه این گلایه‌ها به سراغ تئاتر هم رفت و گفت:  «گاهی برای یک تئاتر امام‌جمعه‌ای استانی برافروخته می‌شود و با این‌که آن تئاتر را ندیده اما براساس گزارشات نظر می‌دهد هر چند من پشت صحنه این اتفاقات را می‌دانم. آنها با معاون اداره کل مسأله دارند، از این‌رو به تئاتر ایراد می‌گیرند، تئاتری که در تکریم شهدا بوده است.»

جنتی با بیان این‌که برخی انگیزه معنوی و دینی دارند و معتقدند؛ باید تعطیل کنیم، عده‌ای هم انگیزه سیاسی دارند، توضیح داد: من در نامه استعفای خودم به رئیس‌جمهوری آوردم که درچند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید ازسوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد. همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم.

مسئولیت برعهده من است
وزیر مستعفی دولت یازدهم همچنین ضمن اعتراف به این‌که مجموعه ما در ارشاد نتوانسته بسیاری از دغدغه‌های رهبری درحوزه فرهنگ را مرتفع کنیم، ولی تلاش خود را کرده‌ایم پیرامون سرپرستی سیدعباس صالحی برمسند وزارت ارشاد گفت: «من درطول این مدت بدون مبالغه بسیار از حضور، دانش و متانت ایشان حتی مدیریت او استفاده کردم، ولی درعین حال درطول این مدت، با کارشان آشنا شدم و لازم است از زحمات او و همه معاونین تشکر کنم. اگر ١٠‌سال دیگر هم می‌ماندم، با همین معاونین کار می‌کردم، به این مطالب توجه نکنید که سایت‌ها می‌نویسند که «باید دید کدام یک از معاونین، فلانی را به استعفا کشاند».

مسئولیت آنچه در ارشاد رخ داد، برعهده بنده است. این دوستان همراهی کردند تا سیاست‌های دولت تدبیر اجرا شود، همه خدمت کردند، من خودم را از اعضای کوچک این خانواده می‌دانم. ارتباطم را با ارشاد و این خانواده حفظ خواهم کرد و درجهت ارتباطات گسترده درفضای مجازی هم درتمام شبکه‌ها هستم، حتی با افراد بیگانه هم مرتبط هستم و جواب می‌دهم.  امیدوارم این دوستی‌ها و علایق پایدار بماند.» او در پایان سخنانش آینده کار را برای ارشاد خوب توصیف کرد و گفت: «گزینه‌ای که به مجلس معرفی شده، آقای صالحی‌امیری است. او از فرهیختگان و شخصیت‌های ارزشمند است، عمرشان را در این حوزه صرف کرده و امروز وجود ذیقیمتی هستند که حتی درطول مدت مدیریت من نیز همراهی خوبی با ارشاد داشتند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024