جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.06.2016, 21:23

رسول بداقی به دادسرا احضار شد

یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که رسول بداقی، فعال کانون صنفی معلمان، به دادسرا احضار شده و باید دوم مردادماه برای پاسخگویی و رسیدگی به اتهام «توهین به رهبری»‌ که او آن را ساختگی می‌خواند، در شعبه ۱۰۳۳ دادگاه کیفری قدوسی حضور یابد.

به گفته این منبع، دادگاه چندین بار نیز رسول بداقی را به صورت تلفنی احضار کرده است ولی آقای بداقی احضار تلفنی را غیرقانونی خوانده و مراجعه نکرده است.

منبع یاد شده در خصوص این ایراد این اتهام علیه رسول بدای به کمپین گفت:‌ «ایشان برای دیدن محمود بهشتی به بیمارستان رفته بود ولی، سربازان اجازه دیدار نمی‌دادند و بعد از اعتراض آقای بداقی، سربازها او را شدیدا کتک زدند و بازداشت کردند و حالا برای اینکه موضوع ضرب و شتم را کمرنگ کنند چنین اتهامی وارد کرده اند.»

به گفته این منبع رسول بداقی این اتهامات را قویا رد کرده است؛ اتهامی که می‌تواند تا سه سال حبس را برای این معلم پنجاه ساله به همراه داشته باشد. منبع آگاه این اتهامات را «پرونده سازی و تلاش نیروهای امنیتی برای بالا بردن هزینه فعالیت‌های صنفی» خواند.

رسول بداقی روز نوزدهم اردیبهشت و زمانی که برای دیدار همکار زندانی و بیمارش، محمود بهشتی لنگرودی، به بیمارستان رفته بود، توسط مأموران نیروی انتظامی مضروب و بازداشت و پس از سه روز به قید کفالت آزاد شد.

بازداشت مجدد این فعال صنفی در حالی بود که از آزادی اش کمتر از ده روز می گذشت. او که سال ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت های صنفی اش بازداشت شده بود، یازدهم اردیبهشت ۱۳۹۵ پس از حدود هفت سال از زندان آزاد شد. پیمان حاج محمود عطار وکیل آقای بداقی در زمان آزادی اش ابراز امیدواری کرده بود که آزادی آقای بداقی نشانه‌ای باشد از این که حاکمیت نگرش بهتری نسبت به معلمان و فعالان صنفی پیدا کرده است: «این‌ها واقعا جرمی مرتکب نشده‌اند، هیچ یک از اتهاماتی که به این افراد منتسب شده، واقعیت ندارد، این‌ها صرفا برای بهبود وضعیت معیشتی همکارانشان و اجرای قانون نطام هماهنگی حقوق و برقراری حقوق برابر معلمان با سایر کارمندان دولت اعتراض کرده بودند.»

به گزارش کمپین در خرداد ماه ۱۳۹۰ رسول بداقی در سلول انفرادی زندان رجایی شهر و در حالی که در اعتصاب غذا بود مادرش را از دست داد، بدون اینکه برای حضور در مراسم مادرش به او مرخصی و یا حتی خبر داده باشند. همسر آقای بداقی آن زمان به کمپین گفته بود: «مادرش آرزو داشت که در لحظات آخر پسرش را ببیند که نشد. من به او در ملاقاتی هایمان گفته بودم که مادرش مریض و در بیمارستان بستری است اما بعد از ملاقات ما در دو هفته پیش مادرش سکته کرد و دیروز فوت کرد. وکیلش برای گرفتن مرخصی رسول اقدام کرد اما جوابی نگرفت. گفته بودند که الان قاضی پرونده نیست ، در مرخصی است و از این حرف ها.»

آقای بداقی که پدر سه فرزند است، هنگام بازداشت در سال ۱۳۸۸ در دبیرستان های اسلامشهر تدریس می کرد ولی، طی دوران هفت ساله زندان از محل کارش در آموزش و پرورش نیز اخراج شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024