شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2016, 16:02

در انتخابات هيات رئيسه مجلس، لاریجانی رای بیشتری دارد

اختصاصی کانال پایگاه تحلیلی اصلاح طلبان

به نظر مي‌رسد در انتخابات هيات رئيسه مجلس، لاریجانی رای بیشتری دارد و برندهٔ انتخابات خواهد بود. احتمالاً با نسبت ۱۶۰ به ۱۲۴، یا مثلاً ۱۵۳ به ۱۳۱. با این حساب،

۱) باخت اگر با اختلاف کم باشد، در افق چند ماهه ممکن است به ضرر اصلاح‌طلبان باشد، اما در افق میان‌مدت چندساله به سود آنها خواهد بود. چون:
اولاً، به افکار عمومی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در عمل به دنبال تغییر هستند و به خواست رای‌دهندگان توجه جدی داشته‌اند و فقط هدفشان گرفتن چند صندلی مجلس نبوده است (استدلالی که در جذب رای‌دهندگان موثر است). بعبارت دیگر، اصلاح‌طلبان «آویزان» لاریجانی یا تشنهٔ ۴ تا صندلی نیستند، بلکه با جرات و قصد تغییر به صحنه بازگشته‌اند. در همین راستا، توجه به این نکته مهم است که بر اساس نظرسنجی ها مانند نظرسنجي آی‌پز، علی لاریجانی بعد از احمدی‌نژاد منفورترین شخصیت بین بدنهٔ اصلاح‌طلبان است و خالی کردن عرصه در مقابل این لاریجانی، منجر به آسیب دیدن جایگاه اصلاح‌طلبان در بین افکار عمومی خواهد شد. شکست عارف در انتخابات مجلس این پیام را می‌دهد که ما (اصلاح‌طلبان) خواهان تغییر در روند مجلس و اصلاح قوانین و موارد نظارتی بودیم، اما “اصولگرایان” نگذاشتند.

ثانیاً، رقابت عارف در صحن به لاریجانی و تیمش این سیگنال واضح و قابل اندازه‌گیری را می‌دهد که اگر در ادارهٔ مجلس بخواهد یک طرفه عمل کند، صندلی‌اش سست است و یک شمشیر داموکلوس بالای سرش است. (حدود ۲۰ درصد مجلس مستقل هستند که بالقوه می‌توانند رای خود را از لاریجانی به عارف برگردانند.)

۲)  در حالیکه اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را ندارند، افکار عمومی گمان می‌کنند که اوضاع برعکس است و به همین نسبت از این مجلس انتظار نسبتاً بالایی دارند. لیست امید در سطح کشور بیشترین رای را به خود اختصاص داد، اما از آنجایی که در برخی از حوزه‌ّها تمامی کاندیداهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده بودند و در نتیجه در اقدامی درست برخی کاندیداهای معتدل اصولگرا در لیست قرار گرفته بودند، ترکیب نهایی مجلس به سود اصولگرایان شکل گرفته‌ است. رقابت عارف و لاریجانی برای افکار عمومی مشخص خواهد کرد که اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را در اختیار ندارند و کارشکنی‌های اکثریت اصولگرای مجلس نبایستی پای اصلاح‌طلبان نوشته شود. در نتیجه، نه تنها انتظارات مردم از اصلاح‌طلبان واقع‌گرایانه‌تر می‌شود، بلکه همکاری‌ها و ائتلاف‌های آتی در مجلس با تیم لاریجانی بیش از پیش توجیه‌پذیر می‌شود. عمر مجلس ۴ سال است و حتماً بارها شاهد ائتلاف‌ بین فراکسیون امید و تیم لاریجانی خواهیم بود.

۳) شناسنامهٔ لاریجانی مشخص است. نه یک شبه به سمت اصلاح‌طلبان غلطیده و نه یک شبه به سمت جبهه پایداری خواهد غلطید. خودش هم که رسماً اعلام کرده خودش را وامدار لیست امید نمیداند و اکنون هم با علم به رای بالایش، حتی اگر عارف از رقابت کناره بکشد، ریاستش را وامدار اصلاح‌طلبان نخواهد دانست.

پس اگر عارف کنار نکشد، دو قطبی در مجلس ایجاد می‌شود و اگر کنار بکشد، لاریجانی را وامدار اصلاح‌طلبان خواهد کرد، چندان صحیح نیست. در عین حال، از آنجایی که لاریجانی از حداقل هوش سیاسی برخوردار است، می‌داند که اداره مجلس بدون اصلاح‌طلبان ممکن نیست و سعی می‌کند چند پست به اصلاح‌طلبان بدهد (مثلاً نایب‌رئیسی تاجگردون)، بدون اینکه اصلاح‌طلبان چنین درخواستی از وي بکنند.

پایگاه تحلیلی اصلاح طلبان 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024