شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2016, 8:17

ایران، رتبه اول ابتلا به‌ام‌اس در خاورمیانه

اعتماد:  وجود 70 هزار بیمار‌ام‌اس در ایران سبب شده كه رتبه اول ابتلا به این بیماری در خاورمیانه به كشورمان اختصاص داده شود. در حالی كه اصفهان بالاترین تعداد مبتلایان را در خود جای داده، نایب‌رییس انجمن‌ام‌اس خبر داده كه در استان تهران و در سال 2008، رقم ابتلا به بیماری 50 نفر در هر 100هزار نفر بوده اما در سال 2011 این آمار به 73 مورد، در سال 2014 به 101 مورد و در سال 2015 به 115 نفر در هر 100هزار نفر رسیده است.

ایسنا گزارش داد كه روز گذشته محمد علی صحراییان، ضمن اعلام راه‌اندازی آزمایشی كلینیك‌های جامع‌ام‌اس در پنج استان كشور و پیگیری این اقدام از سوی دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و ایران، هدف از راه‌اندازی این كلینیك‌ها را دسترسی سریع، آسان و مطمئن به تیم درمانی برای بیماران عنوان كرده و افزوده است: «عدم دسترسی سریع بیماران ‌ام‌اس به تیم درمان یكی از بزرگ‌ترین مشكلات بیماران مبتلا به ‌ام‌اس است. دركشورهای دیگر كلینیك متخصص و حتی پرستار نیز به بیمار معرفی می‌شود و در برخی مواقع ارتباط بسیار موثری وجود دارد، اما در ایران این شرایط وجود ندارد. در حالی كه كاهش استرس به اندازه دارو می‌تواند بیماری را كنترل كند.»

در حالی كه به گفته صحراییان شایع‌ترین سن ابتلا به‌ام‌اس، محدوده سنی 20 تا 40 سالگی است، 80 درصد موارد آغاز بیماری هم در محدوده سنی 18 تا 50 سالگی و در واقع، زمان بازدهی علمی و اقتصادی آحاد جامعه است ضمن آنكه درمان و مدیریت این بیماری صرفا مربوط به درمان‌های دارویی نبوده و باید تخصص‌های مختلفی از جمله روانپزشكی و توان‌بخشی جنسی، عاطفی و ذهنی برای درمان مبتلایان دست به دست هم دهند.

در این نشست همچنین ضرورت آگاهی مردم در خصوص علائم و نحوه ارتباط با بیماران و تاكید بر لزوم بهبود حمایت‌های اجتماعی مورد تاكید مسوولان انجمن قرار گرفت و حسین كرمان‌پور؛ یكی از اعضای این انجمن با هشدار درباره افزایش شیوع بیماری و به خصوص در جمعیت زنان كشور گفت: «امروز خانم‌ها 4 برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری ‌ام‌اس می‌شوند. سن ابتلا به آن نیز كه در‌ سال‌های گذشته از 16 تا 45 سالگی بود، در حال تغییر است. البته مردم همچنان فكر می‌كنند كه ‌ام‌اس واگیردار است و هركس كه به آن مبتلا می‌شود به سرعت روی ویلچر می‌نشیند، اما تنها زمانی كه بیمار و اطرافیان او از بیماری آگاهی نداشته باشند، این حالت اتفاق می‌افتد.

در واقع علت اصلی ابتلا به‌ ام‌اس، خود ایمنی است. اطلاعات مردم باید پا‌به‌پای شیوع بیماری افزایش پیدا كند كه بتوانند آن را مدیریت كنند. این بیماری درمان قطعی ندارد، ولی با مدیریت قطعی قابل كنترل است اما هر مطلبی در خصوص درمان قطعی آن سودجویی است چون مدیریت درمان بیماری ‌ام‌اس مبتنی بر سه وجه بیمار، پزشك و تیم درمان‌گر و همچنین خانواده او است.

در حال حاضر درمان و علت بیماری ناشناخته است به همین علت ممكن است بیمار از درمان خود ناامید شود و آن را قطع كند. این موضوع باعث می‌شود بیماری از حالت خفته به حالت آشكار حركت كند و درمان سخت‌تر می‌شود. متاسفانه شهر ما برای بیماران ناتوان آماده نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024