جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2016, 7:42

ریاست خبرگان، رقابت نیابتی

اعتماد: از هاشمی‌رفسنجانی برای نامزدی خبری نیست؛ این یكی از نتایج آخرین دور گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست مجلس خبرگان پنجم است. دیروز در فاصله كمتر از ۲۴ ساعت تا افتتاح این مجلس و انتخاب هیات رییسه آن، نامزدی آیت‌الله امینی و آیت‌الله جنتی در صدر گمانه‌زنی‌ها قرار داشت. تا هفته‌های پیش صف نامزدهای احتمالی ریاست این مجلس به مراتب طولانی‌تر از این دو چهر بود؛ از آیت‌الله هاشمی شاهرودی و هاشمی‌رفسنجانی گرفته تا چهره‌هایی نظیر آیت‌الله موحدی كرمانی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله امینی. اما مهم‌ترین خبر در روزهای گذشته مربوط به كنار كشیدن احتمالی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و اجماع اكثریت منتخبان خبرگان رهبری بر چهره‌ای مرضی‌الطرفین بود. موضع هاشمی‌رفسنجانی درباره نامزدی برای ریاست خبرگان پنجم با مواضع دیگر او در سال‌های اخیر برای نامزدی‌های مشابه فرق عمده‌ای داشت. او هم برای ریاست‌جمهوری یازدهم و هم برای ریاست اجلاسیه آخر خبرگان چهارم، بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌كنی هیچگاه از «نیامدن» سخن نگفته بود اما این‌بار یك هفته مانده به افتتاح خبرگان پنجم در گفت‌وگویی با‌ آفتاب نیوز اظهارنظر كرد كه «فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح كنم. برای اینكه الان در همین‌جا كار‌های زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست كه انسان رییس باشد و همین كه در خبرگان باشم، خوب است.»

اظهارنظر اخیر او نشان می‌دهد كه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دوره پنجم خبرگان بیش از آنكه به دنبال ریاست خود باشد تمایل دارد كه فردی معتدل‌تر از رقبایش موفق به كسب این ریاست شود. چرا كه به نظر می‌رسد او این كار را «شدنی»تر از ریاست خود می‌داند. چه آنكه در همین اظهارنظر اخیر هم درباره تركیب خبرگان پنجم گفته: «فضای خبرگان در آینده با تغییر چند‌نفر مثل سابق خواهد بود كه سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند.»

اشاره او به «خبرگان قبلی» می‌تواند یادآوری ناكامی در رقابت با آیت‌الله یزدی باشد. موضوعی كه هاشمی‌رفسنجانی به صورت تلویحی می‌گوید قابلیت تكرار در مجلس خبرگان پنجم را هم خواهد داشت. از همین روست كه جریان نزدیك به او اكنون روی به چهره‌های مرضی‌الطرفینی چون آیت‌الله امینی آورده‌اند كه از یك سو غرابت بیشتری با هاشمی‌رفسنجانی دارد و از سوی دیگر می‌تواند قسمتی از رای گرایش‌های زاویه‌دار با او را نیز به سمت خود جلب كند. آیت‌الله امینی خود نیز دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم مهر تاییدی پای نامزدی‌اش برای ریاست خبرگان زد.

دیروز ابتدا سایت انتخاب از قول یك منبع آگاه خبر از قبولی نامزدی ریاست خبرگان توسط آیت‌الله امینی داد. اما این عضو خبرگان رهبری خود ساعاتی بعد به تسنیم گفت: «در صورتی كه افراد آبرومند بنده را برای ریاست مجلس خبرگان كاندیدا كنند آن را نفی نمی‌كنم.»

اما این مدرس حوزه علمیه قم احتمالا امروز آیت‌الله جنتی را هم در كسوت رقیب خود خواهد دید. كسی كه هر چند بر خلاف آیت‌الله امینی خود درباره نامزدی‌اش اظهارنظری نكرده اما در صف‌كشی‌های این انتخابات حامیان متنفذ و سنگین‌ وزنی دارد. از جمله آیت‌الله موحدی كرمانی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز. او خود تا روزهای پیش در گمانه‌زنی‌ها در ردیف نامزدهای احتمالی ریاست خبرگان قرار می‌گرفت. اما دیروز با گفتن این جمله به خبرگزاری تسنیم كه «بنده به هیچ عنوان كاندیدای ریاست خبرگان نخواهم شد.»

فضای رقابت را قدری روشن‌تر كرد. او البته همزمان وارد گود بازی‌سازی این رقابت شده و گفته كه «شنیده‌ام جمع زیادی از اعضای خبرگان از آیت‌الله جنتی برای كاندیداتوری ریاست خبرگان دعوت كرده‌اند و قصد دارند به صورت یكپارچه به ایشان رای بدهند.» وی البته پیش از این در پاسخ به این سوال كه گفته می‌شود شما و آیت‌الله مومن به نفع آیت‌الله جنتی از كاندیداتوری ریاست خبرگان انصراف داده‌اید؟ تصریح كرده بود: «بحث آیت‌الله مومن را باید از خود ایشان بپرسید؛ رای من مخفی است و نمی‌گویم به چه كسی رای خواهم داد، اما بعد از مشخص شدن كاندیدا به گزینه انقلابی و ولایی رای‌ خواهم داد.»

مجموعه این دو پاسخ دبیركل جامعه روحانیت مبارز می‌تواند نشان دهد كه او اصلا به ریاست آیت‌الله جنتی بی‌میل نخواهد بود. با این توصیف تا اینجا به نظر می‌رسد كه رقابت امروز خبرگان رهبری از زوایایی، یك رقابت نیابتی نیز باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024