جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2016, 7:36

هشدار مطهری به اصول‌گرایان لیست امید

کسانی‌که با لیست امید رای آورده‌اند، اخلاق را رعایت کنند و علیه «فراكسیون امید» حرف نزنند

اعتماد: گاهی اوقات نیاز است كه یادآوری شود؛ یادآوری رویدادها، یادآوری عامل موفقیت‌ها و یادآوری نام بزرگمردانی كه پیروزی‌ها در دامن حمایت‌های آنان شكل می‌گیرد. اتفاقات سیاسی زمانی كه از آسیاب می‌افتد، نیازمند كسی است كه به پیروزمندان نبرد هشدار دهد. مردانی كه اعتماد مردمان در گرو تصمیمات بهنگام بزرگان جریانات سیاسی بوده، گاهی رفتارهایی از خود بروز می‌دهند كه لازم است تذكر بگیرند.

اوضاع سیاسی ایران پس از برگزاری دو مرحله انتخابات مجلس دهم، با شروع مبحث ریاست وارد فاز جدیدی می‌شود؛ مرحله‌ای كه در آن چشم‌ها و گوش‌ها، رفتارها و سخنانی را می‌بیند و می‌شنود كه هیچ سنخیتی با اخلاق سیاسی ندارد. اما در این فضا كسی هست كه بتواند «اخلاق» را معنا كند. علی مطهری وزنه تعادل همه جریانات است؛ اصولگرایی كه آنهایی را نشانه می‌رود كه ممكن است لیست اصلاح‌طلبی را نردبانی برای بالا رفتن یافته‌اند و اینك دلیل‌ها و ریشه‌های پیروزی هفتم اسفند را به دست فراموشی سپرده باشند، مطهری سكوت نمی‌كند و پاسخ منتخبی را می‌دهد كه اگر جایی برای او در لیست امید تعلق نمی‌گرفت او نیز باید امروز رخت از بهارستان برمی‌بست.

منتخبان اصولگرای لیست امید، از «اذیت‌های اصلاح‌طلبان» سخن به زبان رانده و گفته كه بیش از عملكرد جبهه پایداری برای آنان ملال‌آور بود. اما این اظهارات تنها چند روز توانست بدون واكنش باقی بماند. علی مطهری در نخستین فرصت پاسخ این نماینده را به‌خوبی می‌دهد. او با بیان اینكه اخلاق حكم می‌كند منتخبین علیه فراكسیونی كه توسط لیست آن رای آورده‌اند صحبت نكنند، بر قدرشناسی خود از كسانی كه نام خودش را در لیست انتخابی امید در تهران قرار داده‌اند، صحه گذاشت. طرف صحبت او هرچند بهروز نعمتی است، اما هشداری برای همه كسانی بود كه اگر نام‌شان در لیست‌‌ امید قرار نمی‌گرفت شاید جایی برای حضور در پارلمان دهم نداشتند.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارنظر منتخب حاضر در لیست امید كه چند روز پیش گفته بود اصلاح‌طلبان بیش از جبهه پایداری اذیت‌مان كردند، صراحتا اعلام می‌كند كه: «مسلما اگر این افراد در لیست امید قرار نمی‌گرفتند نمی‌توانستند رای مردم تهران را به دست آورند».

علی مطهری اما در ادامه سخنان خود به موضوع مهم دیگری نیز اشاره می‌كند و آن فراكسیون‌هایی است كه نقشی تعیین‌كننده در انتخاب رییس مجلس دهم خواهند داشت. او تصریح می‌كند «الان اصلا مهم نیست كه آنها برای ریاست مجلس می‌خواهند به چه كسی رای دهند. حتی ممكن است نماینده عضو فراكسیون امید به شخصی جز آقای عارف رای دهد».

این اظهارات هرچند ممكن است به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید اما گویای یك حقیقت است. رای به رییس مجلس هرچند فراكسیونی است اما گاهی نظرات شخصی نیز ارجحیت خواهد یافت. نكته‌ای درست كه از سوی مطهری اعلام می‌شود و گوشزد می‌كند: «مهم آن است كسانی كه توسط این لیست رای كسب كرده‌اند اخلاق را رعایت كنند و با اخلاقمداری در مورد سایر افراد این لیست صحبت كنند، امیدواریم كه دیگر شاهد نباشیم كه علیه فراكسیون چنین صحبت‌هایی شود»، منظور مطهری یادآوری حفظ انسجام فراكسیون‌هاست. همه ماجرای مجلس دهم با رقابت ریاست پایان نمی‌گیرد. این انتخاب آغاز چهار ساله مجلسی است كه از همین ابتدا برای همراهی با دولت در دوران پسابرجام نیازمند اتحاد فراكسیونی با نام «امید» است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024