شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.05.2016, 6:47

۱۸ اردیبهشت، شروع غیر رسمی منتخبان «جدید» پارلمان

اعتماد:  یك روز، یك ساعت، یك جمع و دو جلسه. منتخبان لیست امید مجلس دهم صبح روز شنبه كجا خواهند بود؟ در ساختمان رایزن یا بهارستان؟ دو جلسه همزمان شاید نخستین مشكل مجلس دهم، كمتر از یك ماه قبل از تشكیل آن باشد. روز جمعه منتخبان لیست امید خبر دادند كه قرار است صبح روز 18 اردیبهشت‌ماه در ساختمان رایزن در نیاوران دور هم جمع شوند و نخستین جلسه عمومی خود را برگزار كنند. طبق قرار قبلی هم رونمایی از اساسنامه فراكسیون امید یكی از دستور كارهای اصلی این جلسه بود. دو روز بعد از این اعلام عمومی اما جلسه‌ای دیگر برای نمایندگان منتخب تدارك دیده شد؛ جلسه‌ای در ساختمان بهارستان با دعوت روابط عمومی مجلس شورای اسلامی. جلسه‌ای درست در همان روز و همان ساعت. این همزمانی اصلا برای اصولگرایان و حتی بخشی از منتخبین مستقل مجلس دهم دردسرساز نیست. آنها نه به جلسه دیگر دعوت شده بودند و نه قرار بود به آنجا بروند. اما طیف رقیب آنها، یعنی اصلاح‌طلبان و هواداران دولت حالا میان شمال شهر و جنوب پایتخت مردد مانده‌اند؛ اینكه نهایتا ساعت 8 صبح شنبه، 18 اردیبهشت ماه حضور در ساختمان رایزن را انتخاب كنند یا به ضیافت بهارستان بروند. این انتخابی نیست كه این عده بتوانند به سادگی پاسخ آن را پیدا كنند.

اعتماد به نفس برای نخستین صف‌آرایی
جلسه روز 18 اردیبهشت برای لیست امید شاید قدری شبیه لحظه تولد یك جریان سیاسی بود؛ جریانی برای حضور در مجلس دهم. این تمام ماجرا نیست. در روزهایی كه جریان‌های سیاسی مختلف عمدتا خود رابرنده اصلی انتخابات مجلس دهم می‌دانند، این گردانندگان لیست امید بودند كه تن به نخستین صف‌كشی رسمی و علنی دادند. هر چند قبل از آن اصولگرایان نیز جلسه‌ای با منتخبین دور اول خود برگزار كرده بودند اما آن جلسه نه عمومی بود و نه علنی. به همین دلیل هم هیچگاه تعداد دقیق شركت‌كنندگان در آن مشخص نشد تا بدین‌ترتیب وزن كمی منتخبین اصولگرای دور اول انتخابات هم نامشخص باقی بماند. لیست امید خود رابرنده انتخابات مجلس دهم معرفی كرده و حالا قصد دارد تا با برگزاری نخستین صحنه‌آرایی رسمی و علنی، اعتماد به نفس خود را برای این ادعا ثابت كند. اهمیت همایش روز 18 اردیبهشت فهرست امید بیش از هر چیز در آنجایی است كه چهره‌های منتسب به این جریان برای نخستین بار در یك قاب به تصویر كشیده می‌شوند و به شمارش می‌آیند. در كنار این هم باز این جریان خواسته تا با پیش كشیدن موضوع رونمایی از اساسنامه نخستین جریانی باشد كه به صورت رسمی به سمت تشكیل یك فراكسیون سیاسی در مجلس دهم خیز برمی‌دارد. به جز اینها تركیب مهمانان این جلسه هم می‌توانست قدری خط و ربط و حتی سیاست‌های كلی فراكسیون امید را برای مجلس دهم قابل ارزیابی كند. این لحظه حیاتی را شاید می‌شد به شكلی آغاز دور جدید حركت فهرست امید بعد از پایان انتخابات دانست. آغاز ماموریت اصلی چهره‌های این جریان در مجلس دهم. با این وجود آیا اما و اگرهای جلسه همزمان بهارستان با شكل و محتوای این جلسه چه خواهد كرد، هنوز معلوم نیست.

زمینه تعویق جلسه سه‌شنبه اصولگرایان
ساعت ۸ صبح روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه، منتخبین فهرست امید دعوتنامه دیگری هم برای یك جلسه مهم دارند. دعوتنامه‌ای كه برای همه 289 منتخب مجلس بعدی صادر شده است. دو روز بعد از اعلام رسمی زمان و مكان جلسه فهرست امید، روابط عمومی مجلس تمام منتخبین دوره دهم را به بهارستان فراخواند تا برای جلسه‌ای كه گفته می‌شود «اداری» و «غیر سیاسی» خواهد بود میزبان چهره‌های پیروز هفتم اسفند و دهم اردیبهشت باشد. اما همین نشست باعث لغو جلسه دیگری می‌شود؛ جلسه منتخبان اصولگرای مجلس دهم. این جلسه كه به گفته نقوی حسینی قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، به دلیل همین دعوت روابط عمومی مجلس لغو می‌شود تا به قول نماینده ورامین «به پس از برگزاری نشست منتخبان مجلس دهم در هفته آینده» موكول شود. هر چند زمان آن هنوز مشخص نشده اما معلوم نیست جلسه‌ای كه نه پیش از آن به صورت عمومی خبر برگزاری‌اش اعلام شده بود و نه به لحاظ زمان با جلسه بهارستان تداخل داشت چرا این‌گونه لغو و به بعد از جلسه عمومی منتخبان موكول می‌شود. مسوولان مجلس اما درباره اینكه چرا این جلسه درست همزمان با جلسه لیست امید و آن هم دو روز بعد از آنكه منتخبان لیست امید برای همایش خود خبررسانی كرده‌اند تشكیل شده است، می‌گویند كه مجلس چاره‌ دیگری جز انتخاب این تاریخ نداشت. چرا كه بعد از روزهای یكشنبه تا سه‌شنبه درگیر جلسات علنی خواهد بود. اما حالا سوال اینجاست كه نتیجه این همزمانی‌ها چه خواهد شد؟

درخواست متقابل برای تعویق جلسات
مسوولان مجلس گفته‌اند كه در حال رایزنی با اصلاح‌طلبان هستند تا بلكه زمان جلسه لیست امید به تعویق بیفتد. خواسته‌ای كه به نظر می‌رسد اعضای فهرست امید هم به طور متقابل از مسوولان مجلس داشته باشند. چرا كه دیروز نایب‌رییس كمیته اجرایی نشست هم‌اندیشی منتخبان لیست امید با اشاره به اینكه ممكن است همزمانی برنامه مجلس با برنامه منتخبان لیست امید از روی بی‌اطلاعی یا عدم دریافت اخبار، انجام شده باشد در گفت‌وگو با ایرنا اظهار امیدواری كرد: «با اقداماتی كه در حال انجام است در فضای تعاملی و دوستانه ترتیباتی اتخاذ كنیم كه دوستان برنامه خود را به وقت دیگری موكول كنند. »

مهرداد محمدی همچنین تاكید كرده كه «برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست از حدود یك ماه قبل آغاز شد و پس از تعطیلات فروردین جلسات مداومی در این راستا برگزار شده و زمان برگزاری این نشست از قبل مشخص شده بود.» زمانی كه مسوولان مجلس می‌گویند در جلسه بهارستان میزبان برخی دیگر از چهره‌های دولتی خواهند بود. محمدی همچنین گفته كه «ما كاملا بعید می‌دانیم كه عزیزان مجلس بخواهند با همزمانی برنامه خود با نشست منتخبین لیست امید، هر دو نشست را تحت‌الشعاع قرار دهند. » اما برای جلوگیری از این اتفاق، یعنی تحت‌الشعاع قرار گرفتن متقابل این دو جلسه از یكدیگر، تا حالا هیچ نشانی از لغو و تعویق یكی از آنها به چشم نمی‌خورد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024