جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.02.2016, 7:25

اعتصاب غذای امیر گلستانی، فعال فیسبوکی در زندان در اعتراض به به نادیده گرفتن تقاضای آزادی مشروط

یک منبع نزدیک به امیر گلستانی، یکی از هشت فعال فیسبوکی که به هفت سال محکوم است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او در اعتراض به وضعیتش از روز شنبه ۲۴ بهمن ماه در بند هشت زندان اوین دست به اعتصاب غذای تر زده است. به گفته این منبع، امیر گلستانی در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروطش توسط دادستان تهران دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده اگر ظرف ده روز به این تقاضا پاسخ داده نشود او اعتصاب خود را به اعتصاب خشک تبدیل خواهد کرد.

این منبع نزدیک به امیر گلستانی به کمپین گفت: «طبق قانون کسانیکه متهم به توهین به مقدسات هستند پس از سپری شدن یک سوم دوران حبس خود می توانند تقاضای آزادی مشروط بکنند و از آنجا که امیر سی و یک ماه در حبس است و یکی از زندانیان خوب و آرام بوده، تقاضای آزادی مشروط کرده اما به دلایل نامشخص با آن موافقت نشده است. مسوولان فقط به خانواده اش گفته اند دادستان موافق نیست، اما دلیل عدم موافقت را هم اعلام نکرده اند.»

این منبع نزدیک به امیر گلستانی همچنین با اشاره به اینکه علی خامنه ای به مناسبت تولد حضرت علی در اردبیهشت ماه امسال برای برخی محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب عفو و تخفیف مجازات  قائل شده به کمپین گفت: «رهبر به مناسبت تولد حضرت علی تعدادی از زندانیان را در اواخر اردبیشهت ماه شامل حال عفو و تخفیف مجازات کرد که امیر هم شامل حال این تخفیف بوده است. طبق این تخفیف زندانیانی که بیش از پنج سال تا پانزده سال حبس دارند پس از گذراندن یک دوم محکومیت خود از زندان آزاد خواهند شد. اما مدارک این تخفیف مجازات پس از هشت ماه در اواخر دی ماه در پرونده اش گذاشته شد.»

امیر گلستانی، متولد ۱۳۵۹، دیپلمه و فروشنده لوازم ورزشی به دلیل نوشته هایش در فیسبوک در روز ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۲ از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در محل کارش در بابلسر بازداشت شد. او ادمین صحفه فیسبوکی به نام «زندگی سگی» را داشت که در آن مسائل اجتماعی و سیاسی را نقد می کرد.

امیر گلستانی ۱۱۰ روز در انفرادی بند دو– الف زندان اوین بود و پس از آن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهامات توهین به مقدسات، توهین به رهبری، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام به ۲۰ سال و ۹۱ روز حبس محکوم شد. او یکی از هشت فعال فیسبوکی بود که در یک پرونده مجموعا در دادگاه انقلاب به بیش از ۱۲۸ سال حبس محکوم شدند.

اما این حکم سنگین با اعتراض وکلا به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و در اردبیهشت ۱۳۹۴، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که درباره تجمیع اتهامات است، احکام را شکست و طی حکم دادگاه تجدید نظر امیر گلستانی نهایتا به هفت سال حبس به اتهام توهین به مقدسات محکوم شد.

در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است : «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»

خبرگزاری ایرنا، برای اولین بار در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۳ خبر داد، قرارگاه ثارلله سپاه پاسداران هشت فعال فیسبوکی را در تیرماه ۱۳۹۲یعنی یکسال پیش از رسانه ای شدن این خبر بازداشت کرده است.

مسعود سید طالبی، فرید اکرمی پور، فریبرز کاردار فرد، مسعود قاسمخانی و امیر گلستانی، هفت متهم مرد این پرونده بودند که هر کدام در دادگاه تجدید نظر به پنج یا هفت سال حبس محکوم شدند. در خصوص وضعیت حکم دو متهم دیگر پرونده که زن هستند اطلاعی در دست نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024