جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.02.2016, 23:22

تا فساد در کشور هست، پیشرفت نمی‌کنیم

یک دستگاه فاسدی که نمی خواهم نام ببرم کالای قاچاق وارد می‌کند، نمی گذارد کشور رشد کند

حسن روحانی گفت: از زمان تقدیم لایحه بودجه ١٣٩٥ کل کشور به مجلس تا عید نوروز، ٦٤ روز زمان است، بنابراین به اندازه کافی وقت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. به گزارش ایرنا، حسن روحانی روزگذشته در آیین بهره‌برداری همزمان از ١٣٨ طرح استانی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، گفت: شبی که برجام اجرایی شد ما صبح آن روز هم لایحه برنامه پنج ساله ششم و هم لایحه بودجه‌ سال آینده را بدون تأخیر حتی یک روز تقدیم مجلس کردیم. از این‌رو، امسال هم ما می‌توانیم با صدای بلند بگوییم که حتی یک روز در ارایه لایه بودجه‌ سال ٩٥ و همچنین لایحه مقررات ضروری برای اجرای برنامه مدون دولت برای برنامه ششم تأخیر نداشتیم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که دولت توانسته است در سر موعد خود لایحه را ارایه کند، یادآور شد:  البته، از نظر برخی، امسال ما یک مقدار تأخیر داشتیم، اما دلیلش این بود که می‌خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود، چون بودجه را برمبنای اداره کشور با حذف زنجیر تحریم برنامه‌ریزی کرده بودیم. وی با اشاره به چند دوره سوابق نمایندگی خود و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یادآور شد: من و آقای نوبخت قبل از این‌که دولتی باشیم، مجلسی هستیم و سازوکار را برای این‌که کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار کنند، پیشنهادها ارایه و لایحه بودجه تقدیم هیأت رییسه شود، می‌دانیم. رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمان همه اینها از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص است و ما هم تجربه کافی را داریم و در ٥ و ٦ دوره مجلس این کار را کرده‌ایم.  روحانی اظهار کرد: نمایندگان این روزها سرشان شلوغ است، «لیله القدر خیر من الف شهر» بعد از این‌که از انتخابات بازمی‌گردند، فرصت هست تا لایحه بودجه تصویب و تا آخر‌ سال کارها طبق معمول انجام شود.  وی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکر کرد که در ماه‌های گذشته برای تهیه لایحه برنامه ششم توسعه بار سنگینی بر دوش داشته آن هم با سلیقه جدیدی که می‌خواستیم طبق قانون اساسی انجام دهیم و نمی‌خواستیم خدشه‌ای در اصل ١٣٤ قانون اساسی وارد شود.

همه روابط ما با جهان برمبنای برد- بردخواهد بود
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که امروز ما در دوران پسابرجام و پساتحریم قرار گرفته‌ایم، گفت:  کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است، اگر صدها و هزاران گوینده و نویسنده بخواهند درباره کاری که در این ٣٠ ماه انجام شد، سخن بگویند، سخن زیاد است، این‌که با ٦ قدرت جهانی درمورد این پرونده پیچیده و سخت بین‌المللی حرف بزنیم، مذاکره کنیم و پای میز مذاکره بنشینیم، نخستین‌بار در تاریخ ایران است.

روحانی ادامه داد: معامله‌ای انجام بشود که دو طرف کامل راضی باشند و شب راحت بخوابند، مثل این‌که شما رفته‌اید با پولی که تهیه کرده‌اید خانه‌ای را خریده‌اید، هم شما که خریدار هستید و هم فروشنده خانه هر دو راضی هستید و با لبخند از هم جدا می‌شوید، نه با عصبانیت و ناراحتی، نه این‌که یکی دلسوخته باشد و یکی لبخند به لب، این کار در سطح بین‌المللی شدنی است.

وی ادامه داد: ما تا پایان‌ سال کاملا مشخص می‌کنیم که اولویت‌هایمان برای ‌سال‌های ٩٥ و ٩٦ چیست و این چارچوب را آقای دکتر نوبخت می‌آورند و با مشاوران و کارشناسان‌شان در این سازمان برنامه‌ریزی می‌کنند برای این‌که آنها را بتوانیم دقیق‌تر اجرایی و عملیاتی کنیم. روحانی افزود:  تأکید من بر این است که بتوانیم از بخش خصوصی حمایت کنیم، در هر سفری به خارج از کشور رفتم، همواره همراه خود ١٠٠ تا ١٥٠ نفر از صنعتگران، تولیدگران، صاحبان صنایع، کارآفرینان داشتم و معمولا هر کشوری رفتیم با کارآفرینان و مدیران اقتصادی آن کشور نیز جلسه مشترک داشتیم.

وی ادامه داد: بنای دولت بر این است که کارآفرینان ملی را تقویت کند، کارآفرینی در کشور اگر می‌خواهد در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی موفق باشد به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و بدون این دو، موفقیت امکانپذیر نیست، البته گاهی ممکن است سرمایه همراه خود تکنولوژی نیز بیاورد، گاهی هم ممکن است ما تکنولوژی را بگیریم و سرمایه خودمان را داشته باشیم. روحانی افزود:  این‌که ما در کنار آب‌های آزاد هستیم و در شمال در ساحل یک دریاچه بزرگ و در جنوب در کنار خلیج‌فارس و دریای عمان و اقیانوس هند قرار داریم، سرمایه است؛ امتیازات و اتصالاتی که ایران دارد همه سرجایش محفوظ است و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. وی گفت: در دنیا کشورهایی هستند که می‌توانند همه چیز بسازند، اما بحث این است که آیا ساختن همه چیز به‌صرفه است یا خیر؟ چه چیزی باید تولید کنیم و چه چیزی بخریم؟ ما باید در تولید آنچه نیاز داریم توانمند شویم، اما آیا حتما باید تولید کنیم؟ این منوط به آن است که محاسبه کنیم، صرفه در خریدن یا تولید است؟ در زمینه کشاورزی هم مواردی که برای ما حیاتی است باید خودکفا شویم.رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که دنیا، دنیای تعامل و ایجاد نوعی تعادل است، اظهار داشت: نه این‌که بگوییم همه چیز باید در داخل تولید شود، امکان تولید وجود دارد اما با ١٠ برابر قیمت.

باید با فساد بجنگیم
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما در مسأله فساد مشکل داریم، باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم. تا فساد در کشور ما هست پیشرفت دلخواه و واقعی ایجاد نخواهد شد. وی ادامه داد:  وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی هم که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی فساد گرفته شود و شرایط سیستم گمرکی ما بهتر شود. روحانی با تأکید بر این‌که شرایط بانک‌های داخلی خوب نیست، افزود:  باید بانک‌های ما احیا شوند. در دنیای امروز کسی سرمایه نقد ندارد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند. باید از طریق بانک‌ها این فعالیت انجام شود و بانک‌های ما کار بانکی انجام دهند، بنگاهداری کنند. پس باید بانک‌های ما و سیستم ارزی کشور اصلاح شود و به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

انتقاد‌های دستگاه‌های نظارتی
وی خاطرنشان کرد: الحمدالله هرچه بخواهید دستگاه نظارتی هست که نشستند و فقط ایراد می‌گیرند و هرکاری کنید می‌گویند این طرف آن کج بود یا آن طرفش ایراد داشت. البته اصل دستگاه‌های نظارتی برای کشور لازم است اما به شرطی که در چارچوب قانون عمل کنند و بگذارند کشور پیشرفت کند و به پیشرفت کشور کمک کنند. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: باید بتوانیم مقررات را ساده کنیم. آن‌قدر مشکلات داریم مانند بروکراسی‌های پیچیده و به‌هم‌تنیده که نمی‌گذارد مردم حرکت کنند. این زنجیر فقط زنجیر تحریم که نیست، بلکه بروکراسی هم یک زنجیر است که باید یک روز پاره کرد. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم برای این‌که شرایط را برای فعالیت اقتصادی در کشور در شرایط جدید آماده کنیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024