جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.08.2015, 6:49

اعتدال گرایان اکثریت کرسی‌های مجلس را تصاحب می‌کنند

«نتیجه انتخابات مجلس بستگی به اتحاد، انسجام و وحدت این طیف دارد، اینکه اصلاح طلبان بتوانند افراد شایسته، قانونمدار و عادلی را معرفی کنند و مورد حمایت قرار دهند. کسانی که تندرو نباشند. از سوی دیگر، برخی جریانات سیاسی اتحاد اصلاح طلبان و حامیان دولت را تا انتخابات مجلس بر نمی‌تابند» این را مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس نهم می‌گوید وی معتقد است، لیست متحد حامیان دولت و اصلاح طلبان می‌تواند اکثریت کرسی‌های مجلس را تصاحب کند. مشروح گفت‌و‌گوی دکتر مسعود پزشکیان را با پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

چند ماه تا انتخابات مجلس دهم بیشتر نمانده است، معمولا فعالین سیاسی دور نمایی از آینده تحولات سباسی دارند. پیش بینی شما از نتیجه تحولات در انتخابات مجلس آینده چیست؟

بی‌تردید نتیجه این دوره از انتخابات به دلایل متعدد سیاسی و رد صلاحیت‌ها غیر قابل پیش بینی است. اصلاح طلبان عزم خود را برای حضور در انتخابات مجلس نشان داده‌اند اما در حال حاضر آن‌ها هم مانند گروه سیاسی رقیبشان فاقد انسجام و برنامه تدوین شده‌ای هستند. به نوعی می‌توان گفت انتخابات آتی بسیار پیچیده خواهد بود. اما بیش از هر چیز وحدت اصلاح طلبان است که می‌تواند باعث موفقیتشان شود. عده‌ای دلشان نمی‌خواهد چه آگاهانه، نا‌آگاهانه، خواسته و یا ناخواسته به خاطر اختلاف دیدگاه‌هایی که با دولت دارند، این دولت موفق شود. البته نمی‌گویم همه کارهای دولت خوب و یا بدون نقص است بلکه معتقدم اگر دست به دست هم دهیم و دولت و مجلس هم بخواهند آن اشکالات و مسائل در چارچوب قانون حل می‌شود و ما می‌توانیم به اهدافی که به دنبالش هستیم دست پیدا کنیم. در غیر این صورت نقد و انتقاد و کارشکنی نتیجه‌اش این است که این دولت هم یا دوره‌اش می‌گذرد دولت دیگری روی کار می‌آید یا همین دولت برای دور بعدی باقی می‌ماند اما ما باید فرصت‌ها را از دست ندهیم. زیرا به این سادگی فرصت‌ها برنمی‌گردد و باید تلاش کنیم انسجام ملی را حفظ کرده و از دامن زدن به اختلافات اجتناب شود.

برخی از اصلاح طلبان بر ائتلاف با اصولگرایان معتدل تاکید دارند لطفا بفرمایید انجام چنین ائتلافی ممکن است؟

اول باید ببینیم خود اصلاح طلبان یکی هستند که بخواهند با اصولگرایان یکی شوند. قدم اول این است که آدم‌های حاضر در جناح‌های مختلف نگاه‌ها و سلایق خودشان را روی یک اصول کلی به هم نزدیک کنند، سپس با گروههای اجتماعی دیگر نزدیک شوند.

شما نزدیک شدن یا‌‌ همان یکی شدن را در اصلاح طلبان کار سختی ارزیابی می‌کنید؟

به هرحال دربین خود ما چنین مشکلی وجود دارد، ما ظاهرا کنارهم هستیم، ما سلایق خاص خودمان را داریم. اینگونه نیست که همه مثل هم فکر کنند.

اما در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این ائتلاف شکل گرفت؟

خب انتخابات ریاست جمهور یک بحث کلان است اما آن‌ها الان در مطالبات و سلایقشان باهم دعوا و اختلاف دارند. در آن انتخابات تلاش شد برای اینکه یک گروه رای نیاورد، گروه دیگری انتخاب شود. حتی در مجلس هم ما می‌بینیم که آقایان می‌گفتند ما احمدی‌نژاد را قبول نداشتیم اما چون نمی‌خواستیم فلان کس بیاید از او حمایت کردیم بعد که دیدند او کار را خراب کرد دبه کردند. به هرحال من معتقدم اگر انتخاب‌ها سازمان یافته انجام شود دیگر کسی نمی‌تواند دبه کند.

برای یکی شدن اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل به محوریت شخص خاصی نیاز است؟

بازهم می‌گویم این آدم‌ها باید دردرون خودشان یکی شوند، احزاب، گروه‌ها یا سلایق به یکی شدن نزدیک شوند. اصلا سئوال من این است که مگر اصولگرایان یا اصلاح طلبان در درون خودشان یکی هستند که بخواهند برای یکی شدن ائتلافی داشته باشند.

یعنی در رسیدن به لیست واحد هم موفق نمی‌شوند؟

ممکن است درجایی یک تعداد اصلاح طلب با تعدادی اصولگرا بتوانند یک لیست بدهند اما این به معنای یکی شدن نیست.

شانس اصلاح طلبان را در مجلس دهم چطور می‌بینید؟

نتیجه انتخابات آتی بستگی به اتحاد، انسجام و وحدت این طیف دارد، اینکه اصلاح طلبان بتوانند افراد شایسته، قانونمدار و عادلی را معرفی کنند و مورد حمایت قرار دهند. کسانی که تندرو نباشند. از سوی دیگر، برخی جریانات سیاسی انسجام  اصلاح طلبان و حامیان دولت را تا انتخابات مجلس بر نمی‌تابند.

شما یکی شدن اصلاح طلبان با دولتی‌ها را به نفع این جریان سیاسی می‌دانید؟

طبیعتا اگر هرچقدر ما بتوانیم خودمان را به وحدت نزدیک‌تر کنیم، قدرت سازندگی و تاثیر گذاری اجتماعی بالاتری پیدا خواهیم کرد.

عملکرد دولت آقای روحانی می‌تواند در پیروزی اصلاح طلبان نقش داشته باشد؟

ببینید در فضایی که داده‌ها شفاف نیست، یک عده می‌توانند این عملکرد را تخریب کنند و عده‌ای دیگر آن را بزرگ جلوه دهند، بستگی دارد از چه زاویه‌ای به مسائل نگاه شود، درواقع ازآنجایی که روند کار براساس اطلاعات و شفافیت نیست از هردو طرف می‌شود امتیاز گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024