جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.05.2015, 7:56

چرا دانشجویان از سخنرانی اصلاح‌طلبان استقبال می‌كنند

صادق زیباکلام در اعتماد نوشت: كاهش فضای امنیتی در طول دو سال اخیر در دانشگاه‌ها موجب افزایش فعالیت‌های دانشجویی شد و تشكل‌های دانشجویی مستقل مجددا شروع به فعالیت كردند. آنچه اهمیت دارد این است كه شروع این فعالیت‌ها نه به دستور مسوولان وزارت علوم و نه هیچ نهاد دیگری بلكه كاملا به صورت خود‌جوش اتفاق افتاده است.

نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ و فضای ایجاد‌شده پس از این انتخابات بود كه فعالیت خودجوش دانشجویی را به وجود آورده است. این فعالیت‌ها روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود. البته هنوز هم در برخی دانشگاه‌ها سختگیری‌هایی وجود دارد. برای مثال قرار بود تا روز یكشنبه در یكی از دانشگاه‌های شهرستان لار حضور پیدا كنم اما طی یك تماس تلفنی تهدید شدم كه اگر در این دانشگاه حضور پیدا كنم اتفاقی مشابه آنچه كه برای آقای علی مطهری رخ داد برای من هم اتفاق خواهد افتاد. همین تهدید باعث لغو سخنرانی‌ام در دانشگاه لار شیراز شد. اما به‌طور كلی و خوشبختانه این روزها اصلاح‌طلبان در نهادهای آموزشی و دانشگاهی دست بالا را دارند.

در طول این دو سال استقبال تشكل‌های دانشجویی از حضور اصلاح‌طلبان چشمگیر بوده است و این وضعیت ادامه خواهد داشت. اصولگرایان این روزها به بهانه‌های مختلف مثل لطمه به درس دانشجویان سعی می‌كنند اجازه سخنرانی در دانشگاه‌ها را از اصلاح‌طلبان بگیرند. این نشانه دلخوری اصولگرایان از احیای فعالیت و حضور اصلاح‌طلبان در دانشگاه‌هاست. فعالیت‌های سیاسی دانشجویان موجب تحكیم و افزایش اقبال عمومی اصلاحات می‌شود و این مساله به ضرر اصولگرایان است. قطعا اگر فضای دانشگاه‌ها به نفع اصولگرایان بود، این بهانه‌ها را نمی‌آوردند.

اساسا در همه جای دنیا دانشجویان پیشرو هستند. در كشورهای غربی روشنفكران، چپ‌ها و طرفداران تغییر و بهبود جامعه در میان دانشجویان زیاد هستند و محافظه‌كاری در میان دانشجویان گفتمان پر‌طرفداری نیست. كشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. اقشار تحصیلكرده موتور محرك جامعه و جزو شاخص‌ترین گروه‌های مرجع هستند و نقش مهمی در معادلات سیاسی بازی می‌كنند. اساتید دانشگاه‌ها و كسر قابل توجهی از دانشجویان از اصلاحات حمایت می‌كنند و حمایت آنها از نظر اجتماعی اهمیت زیادی دارد. هر دانشجو می‌تواند در انتقال و ترویج گفتمان محبوب خود به اطرافیان و خانواده نقش زیادی داشته باشد و در بزنگاه‌های مهم انتخاباتی ارتباط اصلاح‌طلبان از این طریق با بخش گسترده‌تری برقرار خواهد شد. در سال‌های گذشته نیز دانشجویان فعال از مولفه‌های تاثیرگذار در تغییرات كشور بوده‌اند و همواره در انتخابات‌ها نقش مهمی را بر عهده داشته‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024