شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.03.2015, 12:56

«مذاکره» دولت روحانی با قوه قضاییه درباره ممنوعیت‌های خاتمی

جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴
معاون اول رئیس جمهوری ایران از مذاکره دولت روحانی با قوه قضائیه درباره موضوع ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، خبر داده و تاکید کرد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در این باره نداشته است.
به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، قوه قضاییه مسئول تصمیم‌گیری درباره ممنوعیت‌های فعلی برای محمد خاتمی است.
در مصاحبه‌ای با سالنامه اعتماد که در وب‌سایت نامه‌نیوز بازنشر شده آقای جهانگیری گفت: «چنین تصمیمی در شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن اتخاذ نشده است و در قوه قضائیه گرفته شده است.»
وی اضافه کرد: «با دوستان قوه قضائیه در حال مذاکره هستیم که انشاء الله به نتیجه برسند.»
آقای جهانگیری با اشاره به اظهار نظر پیشین سخنگوی دولت تاکید کرد که ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی تصمیم دولت نبوده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۷ بهمن ۹۳، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر جرم بودن انتشار تصویر و مطالب مربوط به آقای خاتمی گفته بود: «شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضاییه در مورد افرادی تصمیم گرفته و آن‌ها را به عنوان سران فتنه محسوب کرده‌اند که دستگاه قضا می‌تواند در این راستا دستور دهد که مثلا رسانه‌ها حق انتشار تصویر و مطالبی از آن شخص را ندارند که در غیر این صورت برخورد می‌شود.»
جز این، سخنگوی قوه قضاییه تاکنون هیچ «مستند قانونی» دراین باره ارائه نکرده است.
این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند ۹۳، گفته بود که شورای عالی امنیت ملی در هیچ زمانی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر آقای خاتمی نداشته است.
حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ایران، نیز پیش از این گفته بود که در این باره «هیچ گونه مصوبه‌ای چه در روزهای اخیر و چه در سال ۸۸ از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد».
به گفته آقای انتظامی، دستور ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار آقای خاتمی «به صورت شفاهی به مدیران مسئول روزنامه‌ها گفته شده است».
معاون اول رئیس جمهوری ایران در مصاحبه خود با سالنامه اعتماد همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «شما نگران این نیستید که مخالفان بتوانند دولت را زمین‌گیر کنند؟» گفته است: «نه، ما هنوز از هیچ ابزاری برای مقابله با مخالفان استفاده نکرده‌ایم.»
در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز چهارشنبه، ۵ فروردین، نقد دلسوزانه را نیز نوعی حمایت دانست و افزود: «باید نصیحت با دلسوزی و برای تقویت امور باشد، چرا که بدون این‌ها نصحیت و نقد معنا ندارد.»
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول فروردین از دولت و طرفداران آن خواسته بود به کسانی که به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند» اهانت نکنند و افزوده بود که «تحقیر مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبیر و حکمت است».
عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۳، برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بیشتر آن‌ها نزدیک به جبهه پایداری و اصول‌گرایان تندرو هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024