جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.03.2015, 15:59

بازداشت چند تن از تشییع كنندگان یونس عساكره

جمعی از تشییع كنندگان یونس عساكره بازداشت شدند. گزارش فعالان حقوق بشر از محمره ( خرمشهر) تعدادی از تشییع كنندگان مرحوم یونس عساكره دیروز دوشنبه ٢٣/٣/٢٠١٥ پس از پایان مراسم تشییع و تدفین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اماكن نامعلومی منتقل شدند.

روز دوشنبه ٢٣/٣/٢٠١٥ با اعلام خبر وفات یونس عساکره شهروند عرب اهل محمره که در جریان تخریب دکه میوه او توسط ماموران شهرداری و نیروی انتظامی صورت گرفته بود مردم  به خیابان ها آمده و با یزله وشعر خوانی عربی انزجار خود را از عملکرد دولت و رویکرد نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند. صدها تن از مردم عرب نیز در این مراسم از شهرهای مختلف حاضر شدند.

گزارشهای رسیده حاكیست كه مراسم تشییع همزمان با ورود اتوبس های موسوم به كاروانهای راهیان نور تداخل داشته و باعث بروز تنش و درگیریهای فیزیكی شده است. از خسارتهای ناشی از درگیریهای یاد شده گزارش های مؤكدی بدست نرسیده است. هرساله در ایام تحویل سال جمع زیادی از مردم استانهای دیگر تحت عنوان كاروانهای راهیان نور به مناطق مرزی  از جمله محمره اعزام می شوند كه همواره باعث بروز درگیریهایی در بعضی مناطق شده است.

مردم محمره میگویند؛جمع آوری بساط دستفروشان با هدف آماده سازی فضای شهر برای ورود كاروانهای راهیان نور بوده است.در همین زمینه فعالان حقوق بشر اهوازی  با انتشار اطلاعات مشابهی زمزمه های مردمی را تایید می كنند. دلیل خودسوزی یونس عساكره در مقابل درب شهرداری شهر در اعتراض به تخریب دكه میوه فروشی اش  توسط ماموران شهرداری بود. لازم بذكر است كه جمع آوری بساط دستفروشان بدستور  فرماندار شهر جهت اتخاذ آنچه وی (( تمهیدات برای كاروانهای راهیان نور)) بود، فرماندار شهر از شهردار شهر خواسته بود تا موضوع تردد كاروانهای راهیان نور و جابجایی دستفروشان، اقدام جدی داشته باشند.

در تشییع مرحوم یونس عساكره كه با حضور هزاران تن در محمره برگزار شد ٨ نفر از تشییع كنندگان در حین بازگشت به منازل خود در اهواز و دیگر شهرها در بازرسی رمیله بازداشت و به اماكن مجهولی منتقل شدند.

موارد یاد شده كه دربرگیرنده نقض فاحش حقوق بشر است با حضور استاندار و فرماندهان امنیتی و جمع انبوه نیروهای انتظامی كه در شهرهای محمره و عبادان مستقر بودند، صورت گرفت.

فرستنده گزارش: دحیمی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024