جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2015, 6:33

سپاه: برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی دستگیر خواهند شد

مرکز سایبری سپاه: به زودی برخی از فعالان شبکه های اینستاگرام، وایبر و واتس آپ دستگیر خواهند شد

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دهم اسفند ماه طی بیانیه ای نام دو نفر از «مهمترین» متهمانی که به دلیل فعالیت فیسبوکی ماه گذشته در پروژه ای موسوم به «عنکبوت» بازداشت شدند را منتشر کرد. در این بیانیه همچنین نوشته شده طی دو ماه آینده پروژه دیگری در شبکه‌های «اینستاگرام، وایبر و واتس آپ» اجرا و افراد دیگری دستگیر خواهند شد.

مرکز جرایم سایبری سپاه در بیانیه خود مدعی شده است با اجرای پروژه عنکبوت در فیسبوک، در حال حاضر سپاه بر روی حدود ۸ میلیون لایک (کاربران و فعالیت هایشان)» در فیسبوک «اشراف» پیدا کرده است.

برای نخستین بار، روز شنبه ۱۱ بهمن ماه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه با انتشار بیانیه ای از بازداشت ۱۲ فعال فیسبوکی در پروژه ای به نام عنکبوت خبر داد. یک روز بعد مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی از بازداشت ۱۲ شهروند ایرانی که عضو شبکه اجتماعی فیسبوک بودند، خبر داد.

این کارشناس سپاه همچنین گفته بود که ۲۴ شهروند دیگر نیز برای پاسخگویی در این خصوص احضار شده‌اند. اما در این برنامه او هیچ اشاره‌ای به هویت افراد دستگیر شده نکرد.

در تازه ترین بیانیه سپاه، در روز دهم اسفند ماه اتهامات افراد دستگیر شده توهین به مقدسات اسلام، انتشار آثار غیر اخلاقی مبتذل و مستهجن، تشویق افراد به ارتکاب جرایم منافی عفت و هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان شده است، در حالیکه آقای علیزاده در آن برنامه تلویزیونی در روز ۱۲ بهمن ماه گفته بود اتهام آنها «تروج فساد و ماموریت برای تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده ها در فیسبوک» بوده است.

در بیانیه اخیر مرکز جرایم سایبری سپاه، نام اختصاری دو نفر از دستگیر شدگان به شکل «آقای م. ی و آقای ع. ر » به عنوان مهمترین متهمان پروژه فیسبوکی عنکبوت آمده است. طبق این بیانیه، آقای م. ی مدیریت نزدیک به ۲۰ صفحه پر مخاطب مبتذل و جریان ساز را به عهده داشته و شبکه ارتباطی و تعاملی قوی با دیگر مدیران صفحات مبتذل و مستهجن فیسبوک داشته است.

در ادامه اتهامات او همچنین آمده است که در بسیاری از پست های خود در فیسبوک «والاترین ارزش ها و مقدسات مذهبی و دینی شیعیان» را مسخره کرده است.

یکی دیگر از اتهامات این شخص مدیریت صفحات جعلی با نام هنرمندان، فوتبالیست ها و شخصیت های دیگر و ایجاد مزاحمت برای آنها بود.

یک روز پس از انتشار این بیانیه، سایت دانشجو نیوز نوشت منظور از (م. ی) محمد یوسفی، ۲۷ ساله و دانش آموخته رشته کارشناسی کشتی سازی دانشگاه امیر کبیر تهران است که از حدود دو ماه پیش در سکوت خبری در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد.

سایت دانشجو نیوز در مورد گذشته محمد یوسفی نوشته است این دانشجو یکبار در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و پس از ۱۶۱ روز حبس آزاد شد. او یکی از دوستان و هم دانشگاهی مجید توکلی، فعال دانشجویی زندانی بود.

آقای یوسفی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۵ سال حبس تعلیقی تغییر کرد.

در بیانیه مرکز جرایم سایبری سپاه پاسداران با اشاره به سابقه بازداشت محمد یوسفی نوشته شده است او با اصحاب فتنه ۸۸ ارتباط نزدیکی داشته است «اما علیرغم بازداشت و اظهار پشیمانی از اقدامات ارتکابی خود، از این جرایم دست نکشیده و به فعالیت های ضد امنیتی خود در حوزه سیاسی و غیراخلاقی ادامه داده است.»

با این حال در این بیانیه نام صفحات فیسبوک مستهجن و غیر اخلاقی و ضد امنیت ملی که این متهم در آنها مطلب می نوشته فاش نشده‌است.

همچنین در این بیانیه به متهم ۲۷ ساله دیگری با عنوان آقای ع. ر، ساکن تهران و دیپلمه اشاره شده است. در این بیانیه آمده است این جوان ۲۷ ساله، معتاد به مواد مخدر است که طی ۶ سال اخیر بیش از ۱۲۰ صفحه مستهجن را در فیسبوک اداره می کرده است.

در این بیانیه آمده که بر اساس اقاریر و مستندات به دست آمده از آقای ع. ر، ایشان با سوء استفاده از تصاویر دختران ایرانی در شبکه فیسبوک، اقدام به ایجاد حساب های کاربری جعلی می کرده است.

در انتهای این بیانیه آمده است که مرکز سایبری سپاه آماده «دریافت گزارش‌های مردمی و معرفی مدیران و عناصر مرتبط با سرویس‌های جاسوسی و ضدانقلاب است که در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک، در حال جذب و ارتباط با کاربران فعال داخلی و رسانه‌ای هستند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024