جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 27.11.2014, 8:15

جزئيات تمديد توافق ژنو:پرداخت ۴.۹ ميليارد دلار به ايران

تبديل ۳۵ کيلوگرم از ذخاير ۲۰درصد به سوخت و افزايش بازرسی‌ها/پرداخت ۴.۹ ميليارد دلار به ايران، شورای ملی ايرانی آمريکايی روز چهارشنبه به نقل از منابع ديپلماتيک جزئياتی از تمديد برنامه اقدام مشترک را منتشر کرد.
فارس: تبديل ۳۵ کيلوگرم از ذخاير ۲۰درصد به سوخت و افزايش بازرسی‌ها/پرداخت ۴.۹ ميليارد دلار به ايران 
بنا بر ادعای اين مجموعه، ايران در تمديد توافق ژنو متعهد شده است که در طول هفت ماه آينده، ۳۵ کيلوگرم از مجموع ۷۵ کيلو ذخاير اکسيد اورانيوم با غنای ۲۰درصد خود را به سوخت تبديل کند.همچنين قرار است ميزان بازرسی‌ها از کارگاه‌های مونتاژ سانتريفيوژ ايران افزايش يابد. ايران همچنين اجازه بازرسی‌های سرزده را نيز به آژانس خواهد داد.
ناياک همچنين مدعی شده است که ايران پذيرفته برخی از فعاليت‌های تحقيقات توسعه را محدود کند؛ از جمله آن‌ها، تهران ديگر به سانتريفيوژ‌های IR-۵ گاز تزريق نخواهد کرد.
در مقابل، گروه ۱+۵ متعهد شده است ظرف اين مدت مجموعا ۴.۹ ميليارد دلار از دارايی‌های ايران را آزاد کند. همچنين موارد تحريمی تعليق‌شده در توافق ژنو، از جمله تحريم بيمه، کشتی‌رانی، فلزات گرانبها، قطعات يدکی هواپيمای مسافربری و صنعت خودرو، همچنان معلق خواهد بود.
برنامه اقدام مشترک توافق موقتی بود که سال گذشته در شهر ژنو سوئيس ميان ايران و اعضای دائم شورای امنيت به علاوه آلمان به دست آمد. طرفين روز دوشنبه در حالی مذاکرات را تا تير ماه ۹۴ تمديد کردند که بر اساس توافق ژنو قرار بود نهايتا تا سوم آذر به توافق نهايی دست يابند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024