جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 11:06

امکان دست یافتن به توافق اتمی تا سوم آذر غیر ممکن است

صدای آمریکا: ششمین روز دور نهایی گفتگوهای جامع اتمی در وین روز یکشنبه آغاز شد. به گزارش خبرگزاری ها در ایران، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امورخارجه ایران با دیپلمات های آمریکایی از جمله وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا و ویلیام برنز گفتگو می کنند.

روز شنبه نیز چهارمین نشست سه جانبه وزیران امورخارجه ایران، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، همزمان با این نشست، معاونان وزیر امورخارجه ایران با نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتگو کردند.

روز یکشنبه یک عضو تیم مذاکره کننده اتمی ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی، امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است.»

ایسنا به نقل از این دیپلمات که نامش را منتشر نکرده نوشته: «اگر تا یک‌ شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.» او همچنین گفته طرفین سعی دارند «روی کلیات» توافق کنند.

​وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه و پیش از چهارمین دیدار مستقیم با همتای ایرانی خود از روز پنجشنبه در وین، هشدار داد که در مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای تهران، «شکاف‌های جدی» وجود دارد.

آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران پیش از مهلت تعیین شده سوم آذر ماه از روز سه‌شنبه در سطوح مختلف در وین آغاز شد.

گفته‌های وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وجود شکاف‌های جدی، یک روز پس از آن عنوان شد که اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید با اذعان به همین نکته، تاکید کرد که با وجود این، مذاکره‌کنندگان ما اجازه نخواهند داد که گذر سریع زمان، آنها را وادار به پذیرش توافقی کند که رضایت‌بخش نخواهد بود.

با این حال، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان با بیان این که ایران و قدرت‌های جهانی از همیشه به توافق نزدیک‌تر هستند، گفت اختلافات برطرف شدنی است و مذاکرات به «لحظه واقعیت» رسیده است، با این حال موفقیت یا شکست در این مقطع روشن نیست.

روز جمعه، گزارش‌هایی منتشر شد که وزیر خارجه ایران قصد دارد برای مشورت به تهران برود، اما ساعاتی بعد با این خبر تکذیب شد و آقای ظریف در واکنش گفت «ایده‌های جدید و پیشنهاد قابل توجهی نبوده است که به تهران ببرم.»

پیش از آن نیز خبرها حاکی از آن بود که جان کری پس از دو دور گفتگو با ظریف در عصر پنجشنبه و صبح جمعه، قصد دارد وین را به مقصد پاریس ترک کند، اما ساعاتی بعد سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آقای کری سفر خود را به تاخیر انداخته است و برای دیدار دوباره با همتای ایرانی خود در وین خواهد ماند.

دور سوم دیدار سه‌جانبه کری، طریف و اشتون غروب جمعه در محل مذاکرات برگزار شد، اما هنوز هیچ خبری از محتوای گفتگوها و نتایج احتمالی آن در دسترس نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت آقای کری بصورت تلفنی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس، و همچنین کانادا و ترکیه، صحبت کرده است. برخی اخبار تایید نشده هم از احتمال سفر وزیر خارجه چین به وین حکایت دارند.

روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داد که یوسف بن علوی وزیر امورخارجه عمان نیز وارد وین شده است. عمان در مذاکرات مخفیانه بین تهران و واشنگتن در بیش از یک سال گذشته، نقش واسطه را ایفا کرد.

ایالات متحده و همپیمانان آن بر این باور هستند که ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، به دنبال دسترسی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید هدف از آن برنامه تولید برق و نیز کابرد فناوری هسته‌ای در زمینه‌هایی مانند پزشکی و کشاورزی است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، در سوم آذر ماه در شهر ژنو سوئیس توافق کردند ظرف شش ماه، تا ۲۹ تیر ۱۳۹۳، به منظور برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از ماهیت برنامه اتمی ایران از یک سو، و لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران از سوی دیگر، به یک توافق جامع و نهایی دست یابند.

دو روز مانده به آن مهلت اولیه، طرفین مذاکرات با اذعان به این که شکاف‌های مهمی همچنان باقی مانده است، توافق کردند مهلت این گفتگوها را برای چهار ماه دیگر، یعنی تا ۳ آذر ۱۳۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) تمدید کنند.

در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوهای جاری در وین، احتمالاً این مهلت بار دیگر تمدید خواهد شد. اما به گزارش خبرگزاری رویترز وزاری خارجه ایران و آمریکا، هر دو تاکید کرده‌اند که در باره تمدید دوباره مذاکرات، در صورتی که اختلافات برطرف نشود، بحثی صورت نگرفته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024