جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.11.2014, 7:34

صادق زیبا کلام به دلیل طرح دو پرسش به پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی بر اساس حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به جای تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری به پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. آقای زیبا کلام روز ۲۶ آبان ماه با اعلام این خبر در وبلاگ خود در خبرآنلاین خطاب به قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نوشت: «از اینکه حکم ۱۸ ماه محکومیت بنده را تبدیل به ۵ میلیون تومان جزای نقدی نمودید صمیمانه و از عمق وجودم ازتان سپاسگزاری می کنم.»

آقای زیبا کلام در ادامه نوشته است: «شاید بسیاری به محکومیتم از همان ابتدا با نگاهی مشکوک می نگریستند و بالطبع حالا هم شک و شبهه شان دیگر تبدیل به یقین می شود اما بنده نیک می دانم که اتفاقا آن محکومیت چقدر جدی بود و چگونه و چرا برخی از آقایان حقیقتا به دنبال فرستادنم به اوین بودند. به همین خاطر است که واقعا و صمیمانه از شما سپاسگزارم.»

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ طی دو نامه سرگشاده به حسین شریعتمداری، مدیر مسول روزنامه کیهان دو پرسش را مطرح کرد که منجر به پنج اتهام و هجده ماه حبس تعزیری برای او شد.

پرسش های انتقادی این استاد دانشگاه در خصوص سیاست های دولت در برنامه هسته ای و همچنین نحوه برخورد با متهمان پرونده سه هزار میلیاردی بود. پس از ارسال این دو نامه به آقای شریعتمداری، دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان مدعی العموم علیه صادق زیبا کلام اعلام جرم کرد.

آقای زیبا کلام در جلسه بازپرسی در تاریخ ۱۶ بهمن ماه به اتهامات تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، توهین به قوه قضاییه، افترا و تضعیف نظام متهم شد. او پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد اما پس از آن در دادگاه به دلیل طرح این سوال در نامه اش به آقای شریعتمداری که «برنامه هسته ایی علیرغم هزینه ای سنگین آن چه نفعی برای کشور داشته؟» به یکسال زندان و به دلیل طرح سوال «متهمین پرونده معروف به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومان دقیقا بواسطه ارتکاب کدامین جرایم به اعدام محکوم شده اند؟» به شش ماه حبس محکوم شد.

این استاد دانشگاه در نامه خود به حسین شریعتمداری که بعدتر پایه اتهامات و حکمش شد، نوشت: «کشوری که سرانه دوا ودرمان و آموزش و پرورش آن هم‌ردیف کشورهای توسعه نیافته و آفریقایی است؛ محیط زیست آن بدل به زباله دانی بزرگی شده… با ۵.۶ میلیون بی‌کار روبه‌روست و هزار و یک مشکل دیگر دارد، آیا درست است این همه توانش صرف برنامه‌های هسته‌ایی‌اش بشود؟»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024