جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 19.11.2014, 8:39

تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران و کره شمالی

روز سه شنبه قطعنامه ای درمجمع عمومی سازمان ملل متحد عليه کره شمالی به تصويب رسيد که راه را برای محاکمه مقامات پيونگ يانگ در ديوان کيفری بين المللی به اتهام جنايت عليه بشريت هموار می سازد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نيويورک، کميته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز سه ‌شنبه با تصويب قطعنامه پيشنهادی کانادا، نقض گسترده حقوق بشر در ايران را محکوم کرد.
اين قطعنامه با ۷۸ رأی موافق در برابر ۳۵ رأی مخالف به تصويب رسيد. ۶۹ کشور نيز به قطعنامه مزبور رأی ممتنع دادند.
اين قطعنامه پس از ارائه گزارش اخير احمد شهيد، گزارش‌گر ويژه سازمان ملل درامورحقوق بشرايران و هم‌زمان با برگزاری آخرين دور مذاکرات هسته‌ای تصويب شده است.
روسيه، چين، سوريه، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی ازجمله کشورهايی بودند که با حمايت از ايران به اين قطعنامه رای منفی دادند.در نشست روز سه شنبه کميته حقوق بشرمجمع عمومی سازمان ملل، نماينده کوبا به کمک کره شمالی آمد و خواستار تغييراتی درقطعنامه پيشنهادی مربوط به اين کشور شد تا بتواند تعقيب بين‌المللی رهبران کره شمالی را به علت ارتکاب جنايت عليه بشريت در ديوان کيفری بين‌المللی، از قطعنامه مزبورحذف کند.
نماينده کوبا گفت: تصويب اين‌گونه قطعنامه‌ها می تواند به ابزاری برای حمله به ديگر کشورها تبديل شود.
نمايندگان چين، روسيه، بلاروس، ونزوئلا، سوريه و ايران نيز از اين درخواست کوبا حمايت کردند و خواستار تغيير متن قطعنامه مربوط به کره شمالی شدند.
با اين وجود رای گيری درمورد تغيير پيش نويس اين قطعنامه که از سوی اتحاديه اروپا و ژاپن ارائه شده بود، صورت گرفت، که با ۷۷ رای مخالف، ۴۰ رای موافق و ۵۰ کشور رای ممتنع «درخواست تغيير پيش نويس اين قطعنامه» رد شد.
دراين قطعنامه گفته شده بازرسان سازمان ملل پس از بررسی‌ها و تحقيقات گسترده اعلام کرده اند کره شمالی مرتکب موارد متعدد نقض حقوق بشر شده است که برای برخی از اين موارد نمی توان نمونه ای در جهان معاصر پيدا کرد.
اين بازرسان به‌مدت يک‌سال اطلاعات، شواهد، اسناد و مدارک متعددی از کره ای های در تبعيد جمع آوری کرده‌اند.
دراين گزارش کره شمالی به زندانی کردن گسترده مخالفان، شکنجه، تجاوز و اعدام خودسرانه آن‌ها متهم شده است.
همچنين دراين گزارش که تحت سرپرستی «مايکل کربی»، قاضی استراليايی، تهيه شده است مسئوليت نقض آشکار حقوق بشر در کره شمالی به بالاترين مقام پيونگ يانگ نسبت داده شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024