شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 19.11.2014, 8:25

استفاده پیمانکاران شهرداری از کودکان کار

رئيس سازمان بازرسی شهرداری تهران در مورد کودکانی که با يونيفرم شهرداری در سطح شهر به جمع آوری زباله می‌پردازند، گفت: من اين مساله را رد نمی‌کنم؛ ممکن است در زمينه تذکر دادن به پيمانکاران برای عدم استفاده از اين افراد گاهی سهل‌انگاری کرده باشيم.
ايلنا  رئيس سازمان بازرسی شهرداری تهران در ارتباط با حادثه فوت مرحوم «علی چراغی» در درگيری با ماموران پيمانکار منتسب به شهرداری تهران گفت: زمانی که کار را به پيمانکار واگذار می‌کنيم همه مسئوليت‌ها بر اساس قانون بر عهده پيمانکار است.البته اين توضيح من مانع مسئوليت ما در اين زمينه نيست، اما مسوليت مستقيم پيگيری اين مساله با سازمان ما نيست.
وی ادامه داد: اين اتفاق مانند آن است که شما خانه‌تان را به دست پيمانکار بدهيد تا آن را بسازد، اما در اين حين کارگری در چاه بيفتد؛ قطعا اين اتفاق شما را در اين زمينه مسئول نمی‌کند. البته اين به معنای بی‌تفاوتی ما به فوت يا ضرب و جرح شهروندان نيست، بلکه اين حادثه از نظر قانونی در چارچوب رسيدگی ما نمی‌گنجد. ما با پيمانکار قرارداد بستيم و پيمانکار هم اگر از سوی قانون مقصر شناخته شود، موظف به پاسخگويی در مورد اين مساله است.
رئيس سازمان بازرسی شهرداری تهران در پاسخ به اين سوال که شهرداری تهران صلاحيت پيمانکاران را از چه طريقی احراز می‌کند، گفت: ما صلاحيت‌های عمومی را از مراجع ذی‌ربط استعلام می‌کنيم و در حوزه‌های فنی نيز رتبه‌ها و سوابق عملکردی پيمانکار را بررسی می‌کنيم.
پيمانکاران اجازه برخورد فيزيکی با دستفروشان را ندارند
وی در ارتباط با حد مجاز برخورد پيمانکاران با دست‌فروشان گفت: ما در ارتباط با دستفروشان با شکايات مردمی فراوانی روبرو هستيم و ساماندهی هم به اين شکل است که به آن‌ها می‌گوييم در اينجا بساط نکنيد و معمولا دستفروشان هم در برابر اين حرف مقاومت می‌کنند.
وی همچنین ادامه داد: مخاطب اين طرح‌ عمدتا قشر آسيب‌پذير هستند و برخورد با اين اقشار معمولا واکنش احساسی مردم را برمی‌انگيزد؛ اما به طور حتم ماموران اجازه برخورد فيزيکی ندارند و اگر چنين اتفاقی رخ دهد ما وظيفه برخورد با آنها را داريم.
رئيس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: من در مواردی که پيمانکار دچار خطا شده است، از او دفاع نمی‌کنم؛ اما دستفروشی مساله‌ای اجتماعی است و همه دستگاه‌ها در اين زمينه مسئوليت دارند و نبايد تنها زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد، انتقاد کنند و بگويند چرا شهرداری با مردم درگير شده است.
رئيس سازمان بازرسی شهرداری تهران در مورد پيمانکارانی که برای جمع‌آوری زباله از کودکان کار استفاده می‌کنند، گفت: جمع‌آوری زباله در شهر تهران به پيمانکار واگذار می‌شود و بخش جمع آوری پسماند خشک، نيز بخشی از آن است که بدون هيچ هزينه‌ای ايجاد درآمد می‌کند؛ بنابراين در اين حوزه گاهی شاهد انام اقدامات غيرقانونی هستيم که ارتباطی به پيمانکار شهرداری ندارد.
وی توضيح داد: برخی اشخاص، افراد کم سن و سال را اجير می‌کنند که صبح‌ها زباله‌های خشک را جمع آوری کنند که ما به آنها «کوله‌ای» و يا «کتفی» می‌گوييم، البته ما ضابط اجرايی نيستيم که آنها را جمع‌آوری کنيم.
وی در پاسخ به اين مساله که برخی از اين کودکان دارای يونيفورمی با نشان شهرداری هستند، افزود: من اين نکته را قبول می‌کنم و نمی‌خواهم از آن فرار کنم؛ درست است که برخی از آنها لباس فرم دارند، اما اين افراد کارمند ما نيستند و از سوی پيمانکار پيمانکاران به کار گرفته می‌شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024