جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 29.10.2014, 8:49

ايران رتبه ۴۵ را در بين ۱۵۶ کشور جنگل‌دار جهان را داراست

معاون وزير جهادکشاورزی با بيان اينکه ايران رتبه ۴۵ را در بين ۱۵۶ کشور جنگل‌دار جهان دارد، گفت: سطح جنگل‌های جهان از ۸ ميليارد هکتار در گذشته به کمتر از ۴ ميليارد هکتار رسيده است.
مهر، رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری حفاظت و مديريت پايدار منابع طبيعی مناطق هيرکانی و ارسبارانی بين استان‌های آذربايجان شرقی، اردبيل، خراسان شمالی، سمنان، گيلان، گلستان و مازندران با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور اظهار داشت: ايران با برخورداری از ۱۱ اقليم از ۱۳ اقليم جهانی و همچنين با ۸ هزار گونه گياهی از لحاظ تنوع گياهی و جانوری جزو ۵ کشور اول جهان است.
وی با بيان اينکه جنگل‌های خزر و ارسباران کشور ويژگی های منحصر به فردی دارند، اظهارداشت: توسعه پايدار توسعه ای است که يک بعدی تحقق نمی يابد و ما نمی توانيم اين گونه مسائل را به شکل انتزاعی مديريت کنيم و پيش ببريم. توسعه پايدار بر سه پايه محيط، مردم يا جامعه و اقتصاد بنا نهاده شده است.
معاون وزير جهادکشاورزی افزود: توسعه انسانی مانند آموزش و ...، سرانه توليد ناخالص اقتصادی و سرانه توليد co۲؛ شاخص‌هايی هستند که برای توسعه پايدار نام برده می‌شوند. امروزه عمده گرفتاری‌ها و چالش‌های جهانی بالا رفتن غلظت گازهای گلخانه ای به ويژه co۲ است که هر چقدر اين سرانه کمتر باشد، مطلوب تر خواهد بود.
وی با بيان اينکه در بحث حفاظت از جنگل‌ها بايد به چند مولفه و پارامتر توجه کرد، اضافه کرد: اين پارامترها به ما می گويند که چه دستگاه‌هايی بايد در اين حفاظت همکاری داشته باشند، ضمن آنکه اين پارامترها شامل موارد زير است: تثبيت مالکيت منابع، ساماندهی جنگل نشينان و خروج دام، کنترل سوخت هيزمی، بته ای و تامين سوخت فسيلی و انرژی های نو، چگونگی اجرای طرح های عمرانی، بهره برداری از معادن، پيشگيری و اطفای حريق، کنترل آفات و بيماری‌ها، جلوگيری از تصرفات و تجاوزات، کنترل ساخت و ساز و ويلاسازی، کنترل فرسايش خاک و تخريب سرزمين، ساماندهی گردشگری و طبيعت گردی، مديريت بهره برداری از محصولات اصلی و فرعی در جنگل و مديريت پسماند. وی تصريح کرد: به هر کدام از اين موارد که توجه نشود، نقصی در حفاظت ايجاد می شود.وی با اشاره به چالش‌‎های عمده جهانی که امروزه با آن مواجه هستيم، گفت: تغيير اقليم و گرم شدن کره زمين، کمبود آب شيرين، بيابان زايی و تخريب سرزمين و مواردی از اين دست از جمله اين چالش‌ها هستند، ضمن آنکه جنگل‌های جهانی وسعتی به ميزان ۸ ميليارد هکتار داشته اما امروزه اين ميزان به کمتر از ۴ ميليارد هکتار رسيده است. به عبارت ديگر، ما در اين زمينه با کاهشی ۵۰ درصدی مواجه بوديم، علاوه بر اين، در قرن بيستم يک ميليارد هکتار جنگل زدايی در جهان صورت گرفته است.
معاون وزير جهادکشاورزی نتايج حفظ منابع طبيعی را بسيار مهم خواند و گفت: منابع طبيعی به حفظ منابع پايه آب و خاک، توليد اکسيژن و ترسيب کربن، تعادل اکوسيستم‌ها، امنيت زيستی، حفظ ذخاير ژنتيکی گياهی و جانوری و تعديل خشکسالی ها کمک می کند.
وی، مساحت جنگل‌های جهان را حدود ۴ ميليارد هکتار عنوان کرد و گفت: اين جنگل‌ها ۳۰ درصد سطح خشکی جهان را پوشانده اند. در ايران ۱۴.۳ ميليون هکتار جنگل داريم که ۷.۸ درصد از مساحت کشورمان را پوشش داده است. علاوه بر اين، مساحت مراتع در جهان ۵.۳ ميليارد هکتار (۴۳ درصد سطح خشکی ها) و در ايران اين ميزان ۸۴.۸ ميليون هکتار (۵۳ درصد سطح خشکی ها) است.
رئيس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخيزداری کشور با بيان اينکه از بين ۱۵۶ کشور جنگل‌دار جهان ايران رتبه ۴۵ را دارد، گفت: جنگل‌های کشور ما در ۵ ناحيه رويشی پراکنده می شود که وسعت جنگل‌های ناحيه هيرکانی يا شمال کشور ۹۶۷.۱ ميليون هکتار است.
وی با اشاره به راهبردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور گفت: جامع نگری و هماهنگی در حوزه های آبخيز، حفاظت از منابع طبيعی، ارتقای فرهنگ منابع طبيعی، جلب مشارکت مردم و بهره برداری پايه از منابع، پيشگيری از تخريب سرزمين و بيابان زايی از جمله راهبردهای سازمان است، ضمن آنکه برنامه های راهبردی سازمان در برنامه ششم توسعه شامل اين موارد هستند: ارتقای فرهنگ منابع طبيعی به ميزان ۳۰ درصد جمعيت کشور، افزايش ضريب حفاظت به ميزان ۳۰ درصد، اجرای عمليات آبخيزداری و آبخوان داری به ميزان ۱۴ ميليون هکتار، اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی به ميزان ۵ ميليون هکتار، اجرای طرح توسعه گياهان دارويی در سطح ۵۰۰ هزار هکتار، اجرای طرح مرتع داری در سطح ۱۰ ميليون هکتار و ... .
معاون وزير جهادکشاورزی با بيان اينکه در کشور چين سالانه بيش از يک ميليون هکتار جنگل کاری انجام می شود، اضافه کرد: در کشورهای اروپايی نيز اين کار به وفور انجام می گيرد، همچنين در کشور ترکيه سالانه بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار جنگل‌کاری صورت می گيرد.
وی افزود: در استان کهکيلويه و بويراحمد در سطح ۲۵ هزار هکتار بادام تلخ کار شد.
وی با بيان اينکه پيگيری لايحه قانونی ارتقای حفاظت و تقويت ساختار و فرهنگ منابع طبيعی از جمله اولويت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری کشور است، گفت: تامين منابع برای اجرای برنامه های سازمان با تکيه بر جلب مشارکت‌های مردمی از ديگر اولويت‌های ماست که در اين راستا هم اکنون طرح ترسيب کربن که از ۱۰ سال پيش در استان خراسان جنوبی آغاز شده، در ۱۸ استان از طريق مشارکت های مردمی و ايجاد صندوق های پول روستايی در دست پيگيری است.





 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024